Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Samen boek schrijven

Hey allemaal, ik ben Kenneth en ik heb wat problemen met mijn uithoudingsvermogen als het om het schrijven van een compleet boek gaat. Daarom dacht ik dat het misschien wel leuk zou zijn om samen met één of meerdere personen aan een concept te werken. Wat wil ik hiermee zeggen? Wel, samen het idee in elkaar steken, personages maken, hun karakter, ruimte bepalen, tijd bepalen en dan natuurlijk ook het boek schrijven. Het genre valt later te bespreken net als wat we met het eindproduct gaan doen. Ik ben 17 jaar en ben afkomstig van België. Ik heb er absoluut geen probleem mee om met Nederlanders te werken of met mensen die veel ouder zijn. Hoe meer zielen hoe meer vreugd Schrik vooral niet van mijn leeftijd omwille van het feit dat die laag ligt. Ik kan zeer volwassen schrijven en presteer goed. Geïnterreseerd? Plaats hier je antwoord ;)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Als vingeroefening kan het natuurlijk geen kwaad, maar als het gaat om het eindresultaat dan denk ik dat echt samen een boek schrijven alleen mogelijk is als je elkaar aanvoelt en goed hebt leren kennen (Nicci French, Roslund&Hellström). Maar Kenneth, hoe gaat dat dan bij korte verhalen? Lukt het daarbij wel om iets af te ronden? En waarin zit dan het uithoudingsvermogen? In lang achter elkaar schrijven? Of lang met hetzelfde project bezig zijn?

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet ter ontmoediging, maar meer ter vermaak: de uitgever van ons kastelenboek (dat heb ik dus samen met iemand anders geschreven) zie bij de start dat hij liever niet had dat mensen samen aan een boek werkten. Zijn ervaring was dat gezamenlijke boeken vaak nooit af komen omdat de auteurs halverwege vaak hooglopende ruzie krijgen en dan niet meer samen verder willen. Wij vonden dat zeer vermakelijk. Als we het ergens niet over eens waren riepen we in koor: pas op hoor, we krijgen ruzie! Het boek is er overigens zonder ruzie gekomen!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met samenschrijven heb ik hele goede ervaringen. Leuk idee dus, Kenneth! Ik wil het zelf nu niet doen, en zou er ook alleen aan beginnen met iemand die ik al ken, maar ik hoop dat je iemand vindt. Wel denk ik dat het samen willen schrijven als stok achter de deur (vanwege het gebrek aan uithoudingsvermogen) erg gevaarlijk is. Naar mijn idee heb je juist meer uithoudingsvermogen nodig om samen een project tot een goed einde te brengen dan alleen, om redenen die hierboven al genoemd zijn. Bovendien zou ik me er als medeschrijver aan ergeren als ik steeds iemand aan moest sporen om iets te doen. Dat de motivatie meteen vanuit jezelf zou komen zodra je maar samen ergens mee bezig bent, schat ik niet erg realistisch in. Als die inzakt in een soloproject, gebeurt dat net zo goed in een duo of groep.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem is dat ik me niet lang na elkaar met eenzelfde project kan bezig houden. Mijn aandacht verslapt, maar ik heb me nog nooit aan een kortverhaal gewaagt. Ik had natuurljk al deze negatieve commentaar al ergens voelen aankomen >.< Ik heb ideeën voor verhalen waarvan ik zeg, ik ga er een kortverhaal van maken. Maar dan komen er teveel details en begint het meer en meer op een nouvelle te lijken...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet negatief bedoeld hoor Kenneth. Het is ook niet dat ik niet begrijp wat je zegt. Het is alleen zo, ai ai, je komt er helaas niet onderuit dat je uithoudingsvermogen nodig hebt en dat wordt helaas niet beter of makkelijker als je met zijn tweeen werkt. Je moet samen-werken dus echt doen omdat het leuk is, klikt, en je hetzelfde type boek wilt maken; niet omdat het dan makkelijker zou zijn om iets af te maken. Wat je wel kan doen om je uithoudingsvermogen op te bouwen is wat sporters ook doen; steeds een stukje langer. De details die je afleiden in een kort verhaal zullen dat in een lang verhaal ook doen, wees je daarvan bewust en probeer die valkuil te vermijden.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zoek geen partner voor het gemak. Ik ben van het idee als je met twee bent, of meer, dat je er veel meer mee bezig zult zijn. Je kan met anderen overleggen wat je van plan bent en als je even vast zit dan ben je nog met twee om daar uit te raken. Zie het alsjeblieft niet als gemakzucht, want zo ben ik helemaal niet. Bewijs: ik ben van Techinisch onderwijs naar economie gestapt en daarvoor een jaar blijven zitten. Ik prefereer dus vooral niet naar gemakzucht ;)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gemakzucht? :confused: Daar heeft het niets mee te maken. Je schets een voorstelling, van hoe je zo'n samenwerking voor je ziet. En dan denk ik, nee, dan werkt het niet. Maar je zult het zelf moeten ervaren, denk ik. Kijk eens rond naar schrijfgroepen in je omgeving. Die zijn er vast, en daar vindt je mogelijk ook iemand die samen iets wil doen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven is vooral het zelf doen. Ik denk dat je momenteel meer zoekt naar een stok achter de deur. Ga fietsen (voor de inspiratie), doe mee aan NanoWrimo (voor het aantal woorden) en zoek een persoon die je eens goed bedoeld streng kan aanspreken (voor het nutteloos zitten op de bank). Wat wil je schrijven?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het idee en al een paar hoofdstukken van een eigen project. En een schrijfgroep vinden kan ik niet xD Alle schrijfgroepen zijn in Nederland en ik ben Belg =)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat je Belg bent, is natuurlijk wel een groot nadeel. Ik zou het schrijven opgeven, als ik jou was.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, Eigen, niet zo sarcastisch doen tegen die arme jongen. Kenneth, ik denk ook dat samenschrijven juist meer aan uithoudingsvermogen vergt dan het alleen doen. Toen ik samenschreef had ik de schoolstok nog achter de deur (schoolopdracht, vakoverstijgend, dus deadline). Met alle andere dingen is het fout afgelopen. Inderdaad veelal door ruzies. En ook dat schoolproject liep niet vlekkeloos. Ik ging het met een goede vriendin doen, maar de docenten plaatsten nog een jongen bij ons, die nooit iets deed. Uiteindelijk zat ik met mn armen over elkaar naast hem als hij wat moest doen, omdat hij anders enkel op spelen.nl zat in de mediatheek. Dat werkte voor geen meter en het echte schrijven begon pas toen mijn vriendin en ik hem uit het groepje hebben getrapt. Die vriendin en ik konden erg goed overweg, we voelden elkaar aan, etc. En als ik nu terugkijk naar het ms en níet naar het schema kijk van wie welk hoofdstuk geschreven heeft, dan zou ik zelfs niet eens weten wie wat gedaan heeft. Toen zochten we allebei nog naar onze eigen stijl, wat erin resulteerde dat ze op elkaar leken. Ik denk dat als we het nu zouden doen, het verschil te groot is, beide onze eigen sterke voorkeuren hebben.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigen volgens mij is het .org en niet .nl En Mijre ik begrijp het, eigenlijk mag dit topic gesloten worden, want ik krijg geen reactie op mijn vraag, maar reacties over de vraag. *SlotjE*

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joh Kenneth, dat van mij was maar een geintje hoor. Ik mag Belgen net zo graag als Hollanders. Ga toch lekker schrijven. Het samen met anderen maken van een boek werkt toch niet. Na een paar dagen zou er al ruzie zijn.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kenneth, Heb je al in het hoofdmenu (header) onder "balie" gekeken? Daar is een hele sectie voor de jeugd. Ik weet zeker dat je daar meer (jeugdige schrijvers) vindt. Succes.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de link. Ik woon niet aan de grens ;) Goed nieuws: Ik ben bezig met een idee uit te werken. (personages, karakters, locatie, ...) Dus eigenlijk mag dit topic op slot. Ik ga er mijn werk van maken en misschien zie je ooit wel eens een topic geopend door mij waarin ik om hulp vraag, mdat ik weer eens vastzit. Maar vannacht een goede droom gehad en deze ga ik uitwerken ;D Toch bedankt.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: succes!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes Kenneth en laat je niet gek maken. Relax, smile :-) and take it easyyyyy. En...geniet van schrijven! Je zou ook in je eigen omgeving een oproep voor een schrijfgroep kunnen doen.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Kenneth, leuk dat je een leuk verhaal gevonden hebt om je voor in te zetten. Ik ben zestien en zie dat samen schrijven ook wel zitten. ik ben ook aan een lang verhaal bezig, plot en personages en alles uitgedacht. zit alleen een beetje vast in het verwoorden en langer maken, ik heb namelijk het probleem dat mijn verhalen steeds heel kort worden. maar back to the point, misschien kunnen we samen iets starten dat lang genoeg wordt? groetjes, Phoenix

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is al een tijdje geleden dat dit onderwer open was en er is al veel gebeurd sinsdien. Mijn verhaal is goed genoeg bevonden om te worden verfilmd door een Nederlands startend bedrijfje en momenteel scrhijf ik daar het script voor ;) Het was een onverwachte maar aangename verrassing, vooral omdat ik HEEL erg hou van films en verhalen. De ideale combinatie, niet?

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat is heel erg leuk voor jou. wou dat ik zo goed was. Niet dat ik echt slecht schrijf hoor, maar een film zal er toch nooit in zitten. Anyways, ik hoop dat het script goed vlot en dat er een geweldige film van gemaakt wordt. groetjes, phoenix