Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspiratie tips..??

Hallo, Onlangs heb ik mezelf voorgenomen het schrijven wat serieuzer te gaan nemen. Ik schrijf al meerdere jaren recensies, columns, gedichten en verhalen in zowel Nederlands als Engels. Nu heb ik wel allerlei ideetjes in m'n hoofd maar ik heb moeite met het focussen op een verhaallijn. Althans, ik weet niet of ik het zo wel moet noemen. Telkens loop ik weer vast terwijl ik weet dat het dan nog lang niet af is. Noem het writerblock, noem het wat je wilt. Mijn vraag, heeft iemand goede tips wat betreft inspiratie, concentratie etc.? Misschien een vreemde vraag maar mocht je iets bedenken, dan hoor ik het graag, wie weet kan ik er wel wat mee. Groetjes, Miek

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo te lezen heb je geen gebrek aan inspiratie; je hebt toch allerlei ideetjes in je hoofd. Dan is het volgens mij een kwestie van stug doorwerken. Als het niet zo vlot met het verder schrijven aan het verhaal, doorlezen en verbeteren wat je al geschreven hebt. Soms kom je er zo weer in. Tenminste zo werkt het bij mij. Het vastlopen herken ik wel, maar ik moet van mezelf eerst iets afronden, voordat ik met iets nieuws mag beginnen. Dus weer, stug doorschrijven. Om ideetjes niet te vergeten zet ik ze snel met een paar trefwoorden in een documentje. Veel succes Miek.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het lastig schrijven is, als je dicht tegen de verhaallijn schrijft, zonder nog echt goed te weten waar je heen wilt met je verhaal. Het is inderdaad heel handig, zoals marria zegt, om al die losse ideetjes, die je in je hoofd heb zitten, in een los document te plaatsen. Die kun je dan vervolgens verder uitwerken, structureren, en vervolgens weer toevoegen aan je hoofdverhaal. Zo werk ik meestal, als ik schrijf. Het is denk ik handig, althans dat geld voor mij, om al in gedachten, of op klad een stuk verder te zijn met je verhaallijn. Dus om steeds in stappen te werken, en vooruit te kijken, idpv, tegen de verhaallijn aan te hikken. Met andere woorden; het is het beste om de hoofdlijn te laten zoals die is, en om met die tussenlijnen te spelen, middels een klad, of beknopt document. Zo kun je steeds op spontane ideeen komen, die onderling misschien wel weer samenhangen, of van elkaar losstaan etc. Op die manier blijven opties open, om je verhaal te vormen, en kun je altijd verschillende kanten op. Succes!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik maak, als het goed gaat, een combinatie van ideen in klad. Maar om te beginnen wil ik eerst weten waar het heengaat, hoe het moet eindigen. Als je dat in je document zet, de hele verhaallijn, kun je de 'kladversies' zo ertussen schrijven totdat ze weer iets gemeen hebben met de hoofdlijn en een ander kladje. Dan ga ik verder met die drie, dwaal een stuk af en werk weer naar de lijn toe om weer een andere kant op te kunnen gaan. Maar ik heb het hard nodig om eerst te weten hoe het zich moet ontwikkelen tot het einde, de rest komt echt vanzelf.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
beste miek, zoals jacqueline al zegt,ik begin ook altijd met ideen opschrijven en er later echt iets van maken. ik schrijf eigenlijk alleen maar gedichten. maar als ik een goed zinnetje in me hoofd heb,schrijf ik het ergens op,verzin er dingen bij. meestal gaat dat het beste,bij mij,met een muziekje op.bijvoorbeeld je schrijft een beetje droevig gedicht,dan zet ik een beetje droevig muziekje op. om in de ''stemming'' te komen. je hoeft niet meteen een perfect stukje te schrijven,je wilt echt niet weten hoevaak ik alles verander :P nouja in ieder geval succes :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij werkt het om gewoon te gaan zitten, en te blijven zitten. Niet iets anders gaan doen tussendoor en een flink aantal uren inplannen om te gaan werken. Maw het schrijven niet als luxe zien, maar iets dat moet gebeuren (niet als vervelende plicht natuurlijk, maar jezelf wel een soort taak stellen). Deadlines blijken het voor mij ook goed te doen. Die kun je creeren door bijv. aan wedstrijden mee willen doen, dan moet je die datum wel halen. Schrijf ze!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij werkt het om gewoon te gaan zitten, en te blijven zitten. Niet iets anders gaan doen tussendoor en een flink aantal uren inplannen om te gaan werken. Maw het schrijven niet als luxe zien, maar iets dat moet gebeuren (niet als vervelende plicht natuurlijk, maar jezelf wel een soort taak stellen).
Ja hoor, zitvlees kweken. Leuk boekje trouwens, als je daarmee zit: Ijsberen en zitvlees, van Cor Vos (over schrijvers en hun schrijfproces). Succes!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi, ik las een tip, om eerst te gaan schilderen, daarna te gaan schrijven, stond in een nummer van "schrijven magazine" Het grappige was, een kunst schilder die zei ooit tegen mij. Als je kunt dichten, kun je ook schilderen;)) In het schrijven magazine, staat als je eerst gaat schilderen, heb je, je hoofd leggemaakt voor het schrijven. Wat mij helpt, is midden in de nacht schrijven, dan heb ik pas echt rust in mijn hoofd en is er vaak niemand meer op msn, die je kan afleiden,hi,hi;) Vaak wordt je afgeleid he ? Ik ben ook snel afgeleid, dusa dat helpt dan. Het boek "Schrijven voor Kinderen" vind ik erg leuk als tip, voor dhr. Wim Daniels. (Als ik de schrijver goed type) Tip ? xxxM

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe weetje nu, welk genre je het beste ligt ? Gewoon van alles wat schrijven, dan kijken welke het ebste doen bij schrijfwedstrijden ? Dat zegt ook niet altijd wat toch ? xxxM

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je kunt dichten, kun je ook schilderen
In mijn geval klopt dat ook. :D