illustraties voor ereaders
Wie wil me helpen met uitzoeken hoe verschillende e-readers met tekeningen en accentjes omgaan?
Ik schrijf verhaaltjes met tekeningen en de weinige geinteresseerden kunnen die als bestanden downloaden en lezen op e-readers of computerschermen.
Computerschermen geven tegenwoordig geen problemen meer.
E-readers zijn vooral ontworpen voor tekst, niet voor tekeningen. Iedere e-reader verminkt tekeningen op een andere manier en het zal nog wel jaren duren voor er enige standarisatie komt voor illustraties, voor accent-symbolen en bestandsformats.
Ik probeer mijn tekenstijl zo simpel te maken dat geen enkele e-reader de illustraties nog kan verminken, maar dat gaat toch ten koste van de uitdrukkingsmogelijkheid. Daarom zoek ik informatie over hoe verschillende e-readers verschillende soorten tekeningen behandelen.
Als je me hierbij wilt helpen:
1. stuur me een bericht. Meld daarin welke e-reader je gebruikt, welke soort bestanden die aankan, en of je zin hebt om een heel geillustreerd sciencefiction verhaal van me wilt lezen of dat je liever een testbestand vol accenttekens en diverse proeftekeningen hebt.
2. Ik stuur het gevraagde bestand naar je op, in diverse formats.
3. Jij neemt die bestanden op je e-reader over, fotografeert een paar pagina's met slecht doorgekomen tekeningen (dat kan gewoon met een veegtelefoon) en stuurt die naar me terug ... klaar.
4. Als ik van een paar respondenten voldoende informatie heb gekregen, zal ik op Schijven OnLine een verslagje schrijven. Misschien hebben anderen daar ook wat aan.
(deze oproep is geplaatast met expliciete toesteming van een beheerder)