Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezer(s) gezocht

Hallo allemaal,

Hartstikke nieuw hier op deze site en gelijk een oproep? Ik zal het even toelichten.

Ik voel me geen schrijfster in de literaire zin, ik heb ook niet de ambitie om meerdere boeken te schrijven. Maar..... (daar komt-ie), het afgelopen jaar heb ik van een vijftal reizen naar hetzelfde land dagboeken bijgehouden. Reisdagboeken bijhouden doe ik al jaren, vooral voor mijn eigen plezier en herinneringen. De dagboeken van het afgelopen jaar heb ik 'vertaald' in reisverhalen. Daarna heb ik de verhalen in het Engels herschreven. De Nederlandse versies heb ik zelf gehouden, de Engelse vertalingen zijn op een forum geplaatst. Mijn 'boek' is een persoonlijk verslag van tot nog toe 5 (het worden er 6) reizen door 1 land, voorzien van historische en culturele weetjes. Type 'Frank van Rijn'-boeken, al beschouw ik mezelf absoluut niet zo goed als deze auteur.

Ik kreeg en krijg veel reacties waaronder meerdere van mensen die zeiden dat ik een boek moet gaan schrijven. Ik heb steeds gedacht 'dat kan ik niet' maar een klein duiveltje in mijn hoofd spookt vaker rond de laatste tijd. Dus heb ik mijn verslagen kritisch (hoop ik) bekeken, stukken verwijderd, stukken toegevoegd, zinnen veranderd en tussenstukken geschreven om de verhalen logisch op elkaar aan te laten sluiten. Het is nog lang niet af, maar toch zou ik van echt vreemden willen weten wat zij vinden.

Natuurlijk heb ik gelezen hier over beoordelingsbureaus maar om eerlijk te zijn, dat vind ik doodseng. Misschien is er een uitgever geinteresseerd, maar de kans dat ik het advies krijg om te stoppen lijkt me groter. Voordat ik die stap zet (en geld aan zo'n beoordeling uitgeef) wil ik eerst wat meer horen. Vrienden en familie vinden het leuk geschreven, daar heb ik dus weinig aan, die zijn niet kritisch genoeg. Hier surfend krijg ik het idee dat er velen hier met aardig wat ervaring zijn, die ervaring hoop ik te mogen benutten.

Kortom, is er iemand / zijn er een paar mensen die het eerste stuk van mijn 'reisboek' willen lezen, becommentarieren, afbranden, van lof voorzien enzovoorts? Ik hoor het graag en ook de wijze waarop we dan overleg hebben en hoe toe te sturen.

Alvast bedankt voor je reactie,

Suzu

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Suzu,

Misschien wil je me een hoofdstuk of twee mailen?
Dan kan ik beoordelen of ik er genoeg 'feeling' me heb om het te beoordelen.

Marlies.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
als je een engels hoofdstuk wilt laten "bekritiseren", kan ik dat doen (met hulp van engelse echtgenoot, hier in Australië).