Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb moeite met het bedenken van een verhaal!

Hallo,

Ik schrijf op dit moment een filmserie en inmiddels ben ik al met deel 4 bezig. Deel 4 moet een soort combinatie tussen horror en avontuur worden. Alleen heb ik enkele problemen met het bedenken van mijn verhaal. Dit zijn ze:

1. Ik weet niet zo goed hoe ik de rode draad erin kan houden. Als ik met een (totaal) nieuw idee voor mijn verhaal kom, ben ik bang dat dat de rode draad verstoort of zoiets.

2. Ik heb moeite met het bedenken van nieuwe verhaallijnen. Eigenlijk wil ik maar één verhaallijn in het verhaal houden en dat is dat twee personen op de vlucht zijn voor iemand. Maar tegerlijkertijd weet ik niet zo goed hoe ik die verhaallijn vast kan houden.

3. Ik heb moeite met het vinden van inspiratie. Ik probeer wel inspiratie te zoeken door muziek te luisteren of een goed verhaal te lezen, maar het blijft voor mij heel moeilijk.

4. Als ik met mijn hoofd (Alhoewel ik alleen mijn hart wil volgen) het verhaal structuur, een spannende onthulling of een goede wending wilt geven, lukt het mij maar niet om goed te kunnen nadenken of met goed genoegen ideeën te komen.

5. Ik heb al een beetje het idee hoe mijn verhaal moet gaan en hoe het moet eindigen, alleen heb ik moeite om het geheel in elkaar te zetten.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vervelend... En je vertelt ons dit omdat...?

Als je tips wilt op alle vijf de vlakken, wordt dit dan een topic over vijf verschillende onderwerpen tegelijk? Niet dat er over één van je punten veel zinnigs te zeggen valt, daarvoor geef je te weinig informatie over wat je nou eigenlijk bedoelt...

 of zoiets.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Heb je een kop en staart van het verhaal en weet je hoe het van begin naar het eind gaat? Dan kan het zijn dat het verhaal na drie delen ook gewoon uit is.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je vragen roepen bij mij meer vragen op dan antwoorden, in alle eerlijkheid.

Je schrijft dat je bezig bent met een filmserie, en al 4 delen af hebt. Wat betreft vraag 1, 2 en 3, is het dan niet gewoon zo dat je serie klaar is als je geen inspiratie meer hebt voor volgende delen?

Wat betreft vraag 5, ik kan die vraag niet helemaal plaatsen, aangezien je aangeeft al 4 delen klaar te hebben? Ik neem aan dat je, om dat te bereiken, ook dingen in elkaar hebt moeten zetten?

En wat betreft vraag 4, daar heb ik wellicht wel een antwoord op. Als ik je vraag goed begrijp (wat ik overigens niet zeker weet) heb je er moeite mee om eens goed voor een bepaald vraagstuk te gaan zitten. Zelf loop ik weleens tegen hetzelfde aan, ik kan urenlang brainstormen, filosoferen, plotten en worldbuilden, maar soms wil ik een bepaald vraagstuk onder de loep nemen en blijft mijn hoofd compleet blanco. Of loop ik vast in een bepaalde lus, of ben ik binnen 2 tellen totaal afgeleid.
Wat mij dan helpt, is te gaan schrijven. Een soort van hardop denken, alleen dan in een worddocumentje. Echt super suf, want ik begin dan dus echt met 'Waar loop ik nou eigenlijk tegenaan? Ik wil graag dat Pietje een appel gaat eten, maar Pietje heeft helemaal geen appels. Hoe zorg ik er nou voor dat het logisch is dat Pietje toch een appel heeft? Kan hij die appel uit een boom geplukt hebben, toen hij naar Marietje toe liep?' etc etc.

Bij mij werkt dit iedere keer. Meerdere keren heb ik plotholes waar ik al maanden op aan het broeden was op deze manier binnen 5 minuten volledig opgelost en uitgewerkt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Soms is even sparren met mijn partner al genoeg, ook al zegt hij dingen waar ik niets aan heb. Dan weet ik hoe het wel moet, óf ik denk: dat is leuk als absurd gegeven! Wat Imke83 zegt, komt een beetje op hetzelfde neer, dus je kunt het ook alleen doen. Alleen geef je dan zelf de antwoorden.

Gewoon beginnen met schrijven is voor mij vaak voldoende. Maar als er geen duidelijke lijn is of ik de rode draad kwijtraak, moet ik een stuk deleten en terug naar waar het nog wel zo was. Het vraagt soms de tijd om afstand te nemen, dan zie je het weer beter. Of je begint aan iets anders... :p Succes!