Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Islamitische proeflezer gezocht

Dag allen, Voor een manuscript waarin een van de hoofdpersonages islamitisch is, zoek ik een islamitische proeflezer. Het is in het Nederlands geschreven en het gaat me er vooral om of de gebruiken etc. kloppen. Mocht het boek worden uitgegeven, krijg je van mij natuurlijk een exemplaar! Groetjes, Astrid Witte

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn meer mensen die daarmee "worstelen". In mijn geval betreft het enkele bijrollen. Ik heb "Islam voor Dummies" gekocht van Malcolm Clark en daar veel nut van gehad. Te raadplegen op elk gewenst moment. Altijd aanvulbaar met queries op internet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
jastrid, Tipje, begin met het plaatsen van een fragment op proeflezen. Er zijn ongetwijfeld proeflezers met kennis van zaken, waarbij aangetekend dat vegetariërs vaak meer weten van vlees dan de aanhangers van vleesgerechten. ;)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je vraag naar een Islamitische proeflezer lijkt mij niet specifiek genoeg. Er zijn grote verschillen binnen de Islam. Behalve de grote tweedeling in Soennitisch en Sjiitisch, zijn er veel zeer verschillende scholen in beide geledingen. Religieuze voorschriften zijn vaak verweven met culturele tradities en gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de Soefi's en de dansende derwisjen. Het onderscheid tussen cultuur, filosofie en religie is niet altijd helder, bijvoorbeeld omdat de interpretatie van bepaalde Soera's in de Koran voor discussie vatbaar zijn. Doeltreffender lijkt mij als je aangeeft welke stroming in de Islam je personage belijdt, en wat de culturele en etnische wortels zijn.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie Uruguru, Het gaat om een Nederlandse jongen die als kind is meegenomen naar Syrië. Hij is van oorsprong niet islamitisch, maar is (door zijn moeder) bekeerd in de tijd van IS. In het verhaal gaat het niet heel gedetailleerd over islamitische gebruiken, maar wel zaken zoals bidden, ramadan, suikerfeest, offerfeest een bruiloft etc.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Door de vernieuwingen op de site, was je bericht aan mijn aandacht ontsnapt. Daarom een verlate reactie.

 

Hmm, het wordt misschien moeilijk om iemand van IS proef te laten lezen.

Een beetje googelen leert mij dat IS een eigen Soennitische versie van de Islam huldigt, die overeenkomsten vertoont met een jihadistisch salafisme. Het gedachtegoed van IS lijkt geïnspireerd te zijn door teksten in de Sunna. Ook onder moslims bestaat veel onduidelijkheid over wat de sharia van IS precies behelst.

Structureel verschilde de aanpak van het jongste kalifaat niet veel van andere aan de Islam gerelateerde totalitaire regimes, waar de sharia algemeen bekend wordt verondersteld, maar niet gedetailleerd op schrift staat wat precies onder die regels valt, en in de praktijk de geheime diensten bepalen wie de sharia heeft overtreden, met alle weerzinwekkende gevolgen van dien. Bij IS was die rol toebedeeld aan de hisba, zeg maar de moraalpolitie.

Misschien is je beste gok om als proeflezer een Nederlandse soenniet te vinden, afkomstig uit Syrië of Irak.

Wel een mooi actueel thema heb je gekozen, met veel mogelijke invalshoeken.