Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

proeflezen SF verhaal

Mijn nieuwste science fiction roman 'De Eindoplossing' is af. Af, maar nog lang niet drukklaar. Ik moet eerst weten of de grote lijn werkt voor het zin heeft om te gaan schaven en poetsen, en daarvoor zoek ik proeflezers die de beta-versie even vluchtig willen doorlezen en hun eerste indruk geven. Ik vraag niet om close reading en een gedegen analyse van alle stijlfiguren, dat is van later zorg. 'De Eindoplossing is het verhaal over de Club van Zoetermeer: de vijf knapste mensen van Nederland, die zich laten opsluiten in een flatje in Zoetermeer totdat zij de wereldproblemen hebben opgelost. Ze beginnen goed, met computermodellen en zo. Maar gaanderweg verliezen ze elk contact met de realiteit en verzinnen de bizarste oplossingen. Het verhaal is een persiflage op do-good clubs en hun conferentiecultuur. Het is dus een komedie. Maar de wereldproblemen zijn wel degelijk serieus, en dit verhaal eigenlijk ook. 1. Ik wil van proeflezers horen of ik goed zit in de balans bloedserieus/humor/belachelijk maken, en of ik mijn aversie tegen trendieuze schijnoplossingen er niet te dik op leg. 2. Er gebeurt helemaal niets in het verhaal: ze kletsen en ze kletsen maar. Dat kan niet anders, want ze zitten opgesloten. Dat betekent dat het verhaal volledig gedragen moet worden door de dialoog: het is allemaal tell, helemaal geen show. Om de dialoog niet te eentonig te maken, gebruik ik de alwetende verteller die steeds meekijkt in de hoofden van de hoofdrolspelers. Dat is een voor mij nog onbekende schrijfstijl. Ik vraag van de proeflezer of het me lukt. 3. 'De eindoplossing' lijkt een beetje op technotaal/red-de-wereld romans als 'Hunt for the Red October', 'Andromeda Strain' en zo. Ik merk dat ik afglijd naar een persiflage van dat genre met alle chiche's die daar bij horen. Ik wil van de proeflezer weten of die persiflage leuk is, flauw, of storend. Het lijken me makkelijke vragen, en het is een pageturner (hoop ik) van 65 bladzijdjes A4. Wie wil het lezen?

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zoek je eerder een recensent dan een proeflezer. Een proeflezer corrigeert de laatste fouten voordat een tekst/boek gedrukt wordt. Dat is echt iets heel anders. Je vraagt nu een mening over wat wel/niet werkt en geen correctie van fouten. Dat is echt wat anders. Noem het desnoods een beta-lezer ;-) Succes. John

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Een proeflezer corrigeert de laatste fouten voordat een tekst/boek gedrukt wordt.
Waar baseer je deze uitspraak op? Het is de persklaarmaker die dit werk doet.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een proeflezer corrigeert de laatste fouten voordat een tekst/boek gedrukt wordt.
Waar baseer je deze uitspraak op? Het is de persklaarmaker die dit werk doet.
De persklaarmaker checkt o.a. of de fonts meegeleverd worden, of alle afbeeldingen er zijn etc. Ook daar kunnen dingen fout gaan natuurlijk, maar dat zijn fouten in het productieproces, niet in het schrijfproces. Hij of zij gaat echt niet de spelling en grammatica controleren. Zo was het ook geregeld in een uitgeverij waar ik een aantal jaren heb gewerkt. Daar was een corrector (proeflezer) die de proef(!)drukken controleerde op spelling, grammatica, afbrekingen, etc. Als - destijds - vormgever, leverde ik de boel aan aan de productie-afdeling. Daar zat iemand die het hele pakket op volledigheid controleerde. Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat er uitgeverijen zijn die beide functies combineren en dan maar een muntje opgooien om de functie een naam te geven. Zie ook https://www.jobpersonality.com/proeflezer John

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
John, kan zijn dat jullie die terminologie zo gebruikten. Wij houden persklaarmaker en corrector aan, mede omdat onder proeflezen op Schrijven Online iets wezenlijk anders wordt verstaan. Zie de [proefleesregels].

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen heeft gelijk. Als ik in de tijd dat men op papier platte tekst met dubbele regelafstand en illustraties in glanzend afgedrukte foto's van tekeningen moest inleveren, van uitgevers maanden later proefdrukken terugkreeg, wilde de uitgever correctie op zetfouten en was die helemaal niet blij met compleet herschreven paragrafen omdat er in de tussentijd nieuwe ontwikkelingen waren bijgekomen. Dus proefruk-corrigeren was volgens John Mulder en ook de Redactiewijzer iets anders dan wat Therese bedoelt. aan Therese (#4): Er zijn wat proefschrijvers die (mijn indruk) zo vast zitten in hun tekst dat "Ben je onzeker over spanning? humor? stijl?" niet echt werkt, en men niet verder komt met concrete vragen dan "komt het over?" en "nodigt het uit tot verder lezen?", en niet verder komt dan commentaar-verwerking dan beroerde zinnen wat beter formuleren. Ik denk dat vooral die poefschrijvers baat hebben aan proeflezen, mits we wat hulp krijgen bij de opdracht "formuleer je vragen zo concreet mogelijk." Hoe ? IS dit niet iets voor een forumonderwerp? aan proeflezers: Ik zoek voor 'de eindoplossing' hulp bij wat Therese proeflezen noemt, en Jan Mulder beta-lezen.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat een nieuw forumonderwerp wellicht een idee is. De site heeft de term 'proeflezen' nu gereserveerd voor iets dat lijkt op een 'recensie vooraf': wat vind je van de stijl, boeit het je etc. Het is meer het vragen om een oordeel van de lezer over of de schrijver (volgens de lezer) een beetje op de goede weg is. Dat is natuurlijk een volstrekt legitieme vraag en dit is een prachtig platform om mensen bij elkaar te brengen. De term is verwarrend omdat de "formele" omschrijving van wat een proeflezer is iets anders is dan wat er hier van wordt gemaakt. Maak er desnoods testlezer van. Dat beschrijft ook specifieker het doel van de schrijver, namelijk testen of iets voor een potentiële lezer werkt. Daarbij sluit het beter aan bij de omvang van de te testen/lezen tekst, die (zo begrijp ik de regels) een fragment is van de eindtekst (tenzij het natuurlijk om een sowieso al korte tekst gaat.).

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ik lees nu pas de recentste reactie van John Mulder, anderhalf jaar na dato. 

Nog steeds van mening dat een nieuw forumonderwerp een goed idee is? Zullen we het samen uitwerken? Indien ja, stuur me bericht via het contactformulier.