Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eindzin

Ik heb een vraagje, is de volgende zin goed als einde? Of is het iets te vaag? Natuurlijk komt er nog wat achter maar dat gebeurt heel wat later in het verhaal. M.a.w. na deze zin is de rode draad van het verhaal afgelopen. Een beetje context: Na een lange strijd zijn Auguste en Cyriacus gewonnen maar omdat ze zoveel kracht hebben gebruikt zijn ze afgepeigerd. De zin: Auguste zakt door zijn knieën op de grond en Cyriacus gaat futloos op de grond liggen. De strijd is gestreden.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze zin kan in twee manieren opgevat worden: - De strijd is letterlijk gestreden, oftewel: de strijd is afgelopen. - Auguste is overleden, de strijd is hem teveel geworden. Dat deze zin op twee manier kan worden opgevat is een leuke bijkomstigheid, maar het zou niet de reden moeten zijn om deze zin als laatste te kiezen. Wanneer deze dubbelzinnigheid niet past bij het verhaal zal hij overkomen als cliché. Ik ken de emotionele context van het verhaal niet, en kan dus ook niet beoordelen of de zin potentieel cliché kan zijn.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst, bedankt voor je snelle reactie! Ik bedoel dat de strijd wel degelijk is afgelopen en ik denk wel dat de zin cliché is, maar maakt het dat niet juist leuk? Of heb ik het mis?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Clichés worden in elk boek gebruikt, soms heeft het een positief effect, als het goed gebruikt wordt, maar soms heeft het ook een verschrikkelijk effect, als dezelfde zin, bijvoorbeeld, al zo vaak is gebruikt dat het vervelend wordt. De zin: 'De strijd is gestreden.' is een zin die vaak is gebruikt. Wanneer hij goed gebruikt wordt, op een nieuwe manier, waardoor de lezer er op een andere manier naar gaat kijken, kan het een leuk cliché zijn. Ook kan het goed uitpakken als de zin op twee manieren geïnterpreteerd kunnen worden, maar dan moeten deze twee manieren wel allebei mogelijk zijn, en niet alleen maar dubbelzinnig zijn om het dubbelzinnige. Maar, nogmaals: om dat te beoordelen ken ik het verhaal niet goed genoeg.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had er zo nog niet naar gekeken, met die dubbelzinnigheid, misschien kan ik die nog verder gebruiken in mijn verhaal :) Ik ga dan toch wat verder nadenken over een ander einde, ik ben zeer slecht in eindes schrijven dus waarschijnlijk gaat het alsnog op niks trekken maar het is het proberen waard :)