Nieuw tijdschrift oprichten?
Ik loop al een tijdje rond met het idee een nieuw literair tijdschrift op te richten. Zijn er ergens mensen die daar ook van dromen en mee willen doen?
Of:
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en kunnen waarschuwen voor valkuilen etc? Of tips hebben hoe je aan kopij komt enz?
Waarom wil ik dit?
- omdat ik het leuk vind om verhalen van anderen te lezen en te becommentarieren.
- omdat ik de schrijfwereld ook wel eens van de andere kant, de kant van de redacteur, wil bekijken.
- omdat ik de meeste bestaande tijdschriften niet leuk en nogal saai vind.
- om meer betrokken te raken bij de schrijfwereld.
- om heel veel succes te hebben natuurlijk!
Mijn ideeën tot nu toe zijn:
- ik wil me richten op korte, goed en professioneel geschreven verhalen of fragmenten, waarin het verhaal zelf, en niet perse de taal het belangrijkste is.
- ik wil klein beginnen, het liefst iets blog-achtigs. En heel misschien iets op papier dat ik bij bepaalde boekhandels kan neerleggen en wellicht naar geinteresseerden kan sturen.
- ik wil afgewezen verhalen met reden van weigering terugsturen en dus niet, zoals de meeste tijdschriften doen, bot weigeren. (Ik snap dat dit veel tijd kan gaan kosten)
- Een mogelijkheid zou kunnen zijn om één maal per maand één verhaal te publiceren op één bladzijde en dit voor één euro te koop aan te bieden in een boekhandel. (ik heb eens gelezen over een meisje dat losse verhalen verkocht in de metro, en ik vind dat echt een fantastisch idee)
- Een manier om aan kopij te komen zou kunnen zijn om elke maand een klein bedrag uit te loven voor het beste verhaal. Ik wil dit best zelf betalen.
Wie heeft er zin om met mij een redactie op te richten? Sollicitaties graag met CV en voorbeeld-verhaal naar mij.
Overigens (wat misschien niet onbelangrijk is) ik woon in Amsterdam.
Waarom moet je als redacteur
Ja, had het gelezen
We hebben hier ook wel
Marriejeanne, Ja, ik heb
@ DaanK Kan je wat
Hmmm, goede vraag (ik leer
DaanK schreef: Zeg maar de
Nee, nee... Gewoon een
Als je goed rondkijkt op het
Ah ok, ik ga kijken.. Ik
Ha Daan, Wat een leuk
DaanK, Geen idee of deze