Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuw tijdschrift oprichten?

Ik loop al een tijdje rond met het idee een nieuw literair tijdschrift op te richten. Zijn er ergens mensen die daar ook van dromen en mee willen doen? Of: Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en kunnen waarschuwen voor valkuilen etc? Of tips hebben hoe je aan kopij komt enz? Waarom wil ik dit? - omdat ik het leuk vind om verhalen van anderen te lezen en te becommentarieren. - omdat ik de schrijfwereld ook wel eens van de andere kant, de kant van de redacteur, wil bekijken. - omdat ik de meeste bestaande tijdschriften niet leuk en nogal saai vind. - om meer betrokken te raken bij de schrijfwereld. - om heel veel succes te hebben natuurlijk! Mijn ideeën tot nu toe zijn: - ik wil me richten op korte, goed en professioneel geschreven verhalen of fragmenten, waarin het verhaal zelf, en niet perse de taal het belangrijkste is. - ik wil klein beginnen, het liefst iets blog-achtigs. En heel misschien iets op papier dat ik bij bepaalde boekhandels kan neerleggen en wellicht naar geinteresseerden kan sturen. - ik wil afgewezen verhalen met reden van weigering terugsturen en dus niet, zoals de meeste tijdschriften doen, bot weigeren. (Ik snap dat dit veel tijd kan gaan kosten) - Een mogelijkheid zou kunnen zijn om één maal per maand één verhaal te publiceren op één bladzijde en dit voor één euro te koop aan te bieden in een boekhandel. (ik heb eens gelezen over een meisje dat losse verhalen verkocht in de metro, en ik vind dat echt een fantastisch idee) - Een manier om aan kopij te komen zou kunnen zijn om elke maand een klein bedrag uit te loven voor het beste verhaal. Ik wil dit best zelf betalen. Wie heeft er zin om met mij een redactie op te richten? Sollicitaties graag met CV en voorbeeld-verhaal naar mij. Overigens (wat misschien niet onbelangrijk is) ik woon in Amsterdam.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Waarom moet je als redacteur een voorbeeldverhaal meesturen? Of is het de bedoeling dat de redactie zelf de ingestuurde verhalen aanvult? Verder zitten traditionele literaire tijdschriften nogal in het slop, maar wellicht heeft een nieuw concept een kans: http://www.schrijvenonline.org/nieuws/tijdschrift… http://www.schrijvenonline.org/nieuws/tijdschrift…

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, had het gelezen inderdaad. Maar dat zijn meestal gesubsidieerde tijdschriften bij uitgevers die heel erg met literatuur bezig willen zijn (tenminste, dat gevoel krijg ik altijd.) Ik wil iets lichtvoetigers, aangenamers, ongedwongeners. Ik wil iets dat gemaakt wordt voor de lezers, niet perse voor professoren in stoffige kamertjes. Dat opsturen van een verhaal + CV kwam in me op tijdens het schrijven van de oproep. Het hoeft niet perse natuurlijk, maar ik wil wel graag weten met wie ik in zee ga, waar degene mee bezig is en hoe hij/zij schrijft.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We hebben hier ook wel enkele topics over literaire tijdschriften. Misschien eens zoeken via Zoekfunctie? Als je echt een literair tijdschrift wilt maken dat langer meegaat dan no. 1, is de eerste vraag die je je moet stellen, niet: Hoe vul ik het blad (dat zal wel lukken), maar: Wie zal dat betalen? En de tweede is: Hoe krijg ik het bij de - geïnteresseerde - mensen? Daarna komen alle andere vragen geheel vanzelf. :) Ik bedoel hiermee: het is heel moeilijk, een blad uitgeven dat continuïteit kent. Hoe ambitieus ben je?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, Ja, ik heb zitten zoeken, maar kon geen oproepen voor nieuwe tijdschriften vinden. Inderdaad, die vragen heb ik me ook al gesteld. Ik denk dat de oplossing voor de financiele en continuiteitsproblemen zijn: klein beginnen, geen grote ambities. Als je een klein tijdschrift hebt dat zo uit je eigen printer rolt, hoef je er niet veel voor te betalen. Vraag twee (hoe krijg ik het bij de mensen): ik hoop dat iemand daar tips voor heeft. Ik weet dat je bij de Athenaeum boeklhandel je blaadje gratis mag neerleggen, dus dat is al een stap. Maar lezers vinden is echt moeilijk denk ik. Het zal in het begin vooral door de schrijvers en hun aanhang en familie gelezen worden misschien. Ik heb het eens geopperd bij wat bekenden, en die hadden wel zin om iets te lezen. Ik denk wel dat je vooral kwaliteit moet leveren, zodat mensen het graag lezen en je ze aan je kan binden.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ DaanK Kan je wat duidelijker zijn over wie je doelgroep is (en daarbij denk ik aan welke sekse, welke scholing, welk werk, welke hobby's en welke leeftijd deze heeft) en waarover deze wil lezen?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm, goede vraag (ik leer nu al bij). Ik denk dat de doelgroep zal zijn de wat serieuzere, volwassen lezer, met een liefde voor enige diepgang. Zeg maar de volkskrantconsument onder de lezers. De atheist die behoefte heeft aan overpeinzing. De forens die onderweg in de trein verstrooiing zoekt. De yup die in de pauze even wil vluchten in een andere wereld. Pfff, ik krijg het er niet goed uit. Hoe definieer je een doelgroep? (Ik heb nooit marketing gehad).

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeg maar de volkskrantconsument onder de lezers. De atheist die behoefte heeft aan overpeinzing. De forens die onderweg in de trein verstrooiing zoekt. De yup die in de pauze even wil vluchten in een andere wereld.
Je heb het oa over de "volkskrantconsument". (Dat is een 'linkse krant', heb ik ooit gehoord) Wordt het een opinieblad?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, nee... Gewoon een tijdschrift met korte verhalen. Misschien 1 verhaal per aflevering. Ik weet het nog niet precies. Wat ik eigenlijk wil, is de beste korte verhalen die er te krijgen zijn onderbrengen in een blad.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je goed rondkijkt op het forum, kan je meer ontdekken over je mogelijk te vormen doelgroep (en wordt het ook makkelijker om deze te formuleren). Ik wil best wat topics noemen hoor, maar ik denk dat je dat zelf ook wel kan.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah ok, ik ga kijken.. Ik weet dat doelgroepen belangrijk zijn, maar heb daar nul ervaring mee. Bedankt! Ik heb even gekeken. Ik zie dat doelgroep hier voornamelijk ingedeeld wordt naar leeftijd. Dus als dat zo is, dan zou ik zeggen: volwassenen vanaf 16 jaar. Daarbij zou ik zeggen dat ikzelf vooral schrijf voor hoger opgeleiden. Dus, dan krijgen we als doelgroep: Hoger opgeleide volwassenen vanaf 16 jaar.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:o Ha Daan, Wat een leuk idee! Je Metroverhaal. Ik ken de Nederlandse leesmarkt niet maar het volgende kwam in mij op. Je zoekt een groep schrijvers van korte literaire verhalen hier misschien? die gelezen wil worden. Korte verhalen worden naar jou gestuurd en eventueel passages uit literaire boeken die net uitgekomen zijn? Dan noem je het blad bijvoorbeeld: COLLECTORS ITEM! of dergelijk en bedenkt er een intelectuele slogan voor Voorlopig print je ze zelf uit en zoekt bijvoorbeeld een viertal mensen die ze uit willen delen of je vraagt een uitgever of ze tijdelijk jouw prints willen sponsoren omdat je passages uit hun boeken aanbiedt, en hun vignet op de omslag komt. Wees creatief. Op Centraal Station tijdens de spits? en daarna nog even langs wachtenden of bij de tijdschriftenkiosk, ken de regels niet 2 personen delen ze gratis uit 2 personen bieden ze aan voor een euro. En dan kijk je verder hoe dat loopt.... soms willen mensen iets niet voor niets. En...leuk als collectors items met een handtekening van de schrijver wordt ie meer waard etc wanneer zo'n schrijver doorbreekt...of is het door breekt? :o ...heb je iets unieks Succes in elk geval wat het ook wordt! Ik geloof erg in nieuwe concepten en ik geloof zeker dat succes altijd begint met een gek idee.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He Kriskras, Wauw, goede ideeën! Dank je wel, ik kan daar wel wat mee! Vooral die handtekening is ERG leuk! Four Seasons, Ja, ik heb daar nog even over nagedacht. Misschien moet dat er maar uit. Ik heb alleen het gevoel dat mijn eigen verhalen soms wat moeilijk zijn, maar ik wil niet perse mijn eigen verhalen publiceren. Vanmorgen werd ik om 6.00 uut wakker en ik wist opeens de titel van het blad EN hoe ik de layout wil hebben. Ik wil echt één verhaal per maand (week?) publiceren. Ik wil het zó dichtvouwen en dan verzegelen, dat de lezer alleen de eerste paar regels van het verhaal kan lezen. Als hij geinteresseerd is, moet hij het zegel (een sticker oid) verbreken en kan dan verder lezen. Dit geeft dus ook een selectie-criterium voor inzenders: De eerste paar regels MOETEN meteen goed, pakkend en meeslepend zijn. Zijn ze dat niet, dan stuurt de redactie je verhaal terug met alleen commentaar op die eerste regels (dit om overwerk te voorkomen en dus de continuiteit te waarborgen). Zijn je eerste regels WEL interessant, dan wordt je verhaal dieper behandeld en misschien geplaatst in de volgende aflevering. Ik wil het misschien eerst gratis verspreiden via cafés en bibliotheken en de mogelijkheid geven een abonnement op een web-versie(gratis) of papieren versie (klein bedrag) te nemen. Het idee om de winnende auteur geld te laten verdienen met zijn verhaal, staat ook nog steeds hoog op mijn lijstje. Ik heb een concept-layout gemaakt. Kan ik die hier op een of andere manier laten zien aan wie het wil? Geinteresseerden kunnen zich nog steeds inschrijven voor de redactie. (Sorry, ben een beetje over-enthousiast vandaag) -- Daan

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herkenbaar! Je klinkt stukken opgewekter :o Werk je concept rustig uit maak een stappenplan fase 1, fase 2 fase 3 en houd je eraan ander verzand je in goede ideeen en dat kan ook een goed idee zijn op zich :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He, ok, bedankt voor de tips! Ik heb al vast een conceptje op het web gezet, om te laten zien wat ik ongeveer van plan ben. Het is hier te vinden www.shortzmag.co.cc (dit valt toch niet onder spam hoop ik?) Ik wil het uiteindelijk in twee kolommen op een staande A4 printen, maar dat kan je niet goed laten zien in een webbrowser. Zo, nu ga ik eindelijk aan mn eigen tekst werken, want dat moet ook nog gebeuren natuurlijk Veel groeten, -- Daan

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, genoteerd :) Ik ben bezig met het stappenplan (redactieleden verzamelen, pilot-aflevering maken, op kleine schaal verspreiden en kijken of het wordt meegenomen, enqueteformulier toevoegen, website in elkaar klussen) Overigens is de respons op mijn oproep nog vrij magertjes. Dat kan ik me wel voorstellen aangezien bijna niemand op deze site me kent. Mochten er mensen zijn die twijfelen, of misschien eerst de kat uit de boom willen kijken, laat het me weten! Je zit nergens aan vast vanzelfsprekend.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok, genoteerd :) Overigens is de respons op mijn oproep nog vrij magertjes. .
Dat ligt niet aan jou. Er zijn heel veel forummers die zich momenteel bezig houden met "andere dingen" die niet (aktief) op dit forum aanwezig zijn.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah ok, dat is ook wel logisch natuurlijk... Ik wacht af en ga misschien ook een oproep op wat andere sites zetten.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Daan, Speciaal vanwege jouw oproep heb ik een account aangemaakt om zodoende te kunnen reageren. In mijn ervaring is de gedachte die jij hebt niet origineel, maar is je enthousiasme en doorzettingsvermogen dat zeker! In het verleden heb ik ook gepoogd een tijdschrift op te starten, maar vanwege afhakend gedrag van anderen is dit helaas niet helemaal gelukt. Het is desalniettemin nog steeds een langgekoesterde wens van mij. Zelf ben ik ook woonachtig in Amsterdam en wat ik daar het meest mis is een soort stadsblad, een tijdschrift dat van onderaf komt, met een underground-achtig imago, zoals bijvoorbeeld bestaat in steden als Berlijn, New York en Parijs. Ik bedoel hier niet mee een nieuwskrant, maar meer een magazine met korte verhalen over de stad, al dan niet fictief. Neem bijvoorbeeld het tijdschrift van Dave Eggers. De oorzaak van de terugloop van literaire magazines (die allemaal worden uitgegeven door gerenommeerde uitgeverijen), zit hem naar mijn idee dan ook in het feit dat ze inderdaad ten eerste te literair zijn en ten tweede 'van boven opgelegd' worden. Er zit kortom weinig spontaniteit in. Kort kan ik over mij vertellen dat ik bijna mijn bachelor Nederlandse Taal & Cultuur heb afgerond, bijna 25 jaar ben en werkzaam ben geweest als multimediaredacteur bij AT5. Momenteel verblijf ik in India (tot half augustus). Daar werk ik bij een bedrijf dat prepresswerkzaamheden doet (alles tussen manuscript en print) voor een Nederlandse uitgeverij. In ieder geval ben ik heel enthousiast over je plan, maar ben ik niet zeker of we op dezelfde golflengte zitten. Ik denk dat ik wel van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw idee, dus als je eventuele samenwerking ziet zitten, dan zou ik het graag horen. In ieder geval zou ik je verdiepen in de organisatie van een redactie, en zo een geschikt (en ambitieus!) team bij elkaar brengen. Ik hoop van je te horen, je kunt me mailen op coen.borgman@gmail.com. Groeten Coen!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Coen,
tijdschrift dat van onderaf komt, met een underground-achtig imago, zoals bijvoorbeeld bestaat in steden als Berlijn, New York en Parijs. Ik bedoel hier niet mee een nieuwskrant, maar meer een magazine met korte verhalen over de stad, al dan niet fictief. Neem bijvoorbeeld het tijdschrift van Dave Eggers. De oorzaak van de terugloop van literaire magazines (die allemaal worden uitgegeven door gerenommeerde uitgeverijen), zit hem naar mijn idee dan ook in het feit dat ze inderdaad ten eerste te literair zijn en ten tweede 'van boven opgelegd' worden. Er zit kortom weinig spontaniteit in.
Ik denk dat we weleens op dezelfde golflengte zouden kunnen zitten. Dit is precies waar ik ook mee zit. Ik weet dat mijn idee niet origineel is. Maar dat maakt me niet uit. Het is meer dat ik een behoefte voel om een leegte op te vullen die er nu is in mijn omgeving, in de stad en misschien wel het land. Ik ga je mailen! -- Daan