Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gedichten over beroepen gezocht

Ik geef zaterdag een workshop aan gebarentaaltolken. In de workshop wil ik ze uitdagen creatief met taal om te gaan. Ze krijgen de opdracht een gedicht te schrijven vanuit hun eigen perspectief, dus vanuit het perspectief van de gebarentaaltolk. Nu ben ik op zoek naar gedichten van gepubliceerde dichters die ook vanuit hun beroepsperspectief iets hebben geschreven. Dan kan ik die als voorbeeld inbrengen. Zijn dit soort gedichten er? En dan bedoel ik dus niet De Ballade van de Gasfitter van Achterberg, want Achterberg was zelf geen gasfitter. Hebben jullie voorbeelden van dit soort gedichten voor mij? Bijvoorbeeld van een dichtende verpleegkundige of soldaat (ik verzin maar wat)?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Gedichten van soldaten zijn er genoeg. In de eerste wereldoorlog was dichten aan beide zijden erg populair. De bekendste is waarschijnlijk In Flanders Fields van John McRae.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ze niet zo 1,2,3 paraat, maar er zijn ook bekende gedichten van/over schoolmeesters.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Sjee, geweldig, die link. Ik heb vooralsnog een gedicht van Ton van Deel gekozen. Vanavond grasduin ik nog even lekker verder. Ik laat de soldaten nu even voor wat ze zijn. Volgens mij is het voor gebarentaaltolken toch makkelijker zich te identificeren met leraren dan met soldaten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb (niet gepubliceerd) een gedicht geschreven voor (over) een poppenspeler (werkzaam bij o.a. Sesamstraat). Als je het wil hebben kun je het me aangeven.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gedichten van soldaten zijn er genoeg. In de eerste wereldoorlog was dichten aan beide zijden erg populair. De bekendste is waarschijnlijk In Flanders Fields van John McRae.
volgens mij wordt Dulce et Decorum Est nog net iets hoger aangeslagen. (Por patria mori - het is zoet en eervol om voor het vaderland te sterven) nou ja, bekendheid had je het over.. beetje offtopic..