Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vaste proeflezer gezocht - Linnaeus

Tekst verwijderd door gebruiker.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben helaas niet beschikbaar voor dit werk, maar wil je wel een aantal tips geven: * Ten eerste, proeflezen kost tijd, en tijd is gelimiteerd. Dus je moet het de moeite waard maken. Je kunt bijvoorbeeld aanbieden om zelf ook te proeflezen, of een financiële beloning. * Ten tweede, wat verwacht je van de proeflezer? Enkel taal en spelling. Of ook of de logica van je verhaal klopt? Dat willen mensen graag weten. * Ten derde, als je wilt dat mensen je verhaal bekijken op consistentie helpt het om geen spoilers te geven. Het is uiteraard wel handig om een idee te hebben van het verhaal, maar als er belangrijke dingen instaan zal de proeflezer in kwestie die al anders lezen in je boek. Niet zoals je uiteindelijke lezers zelf. * Ten vierde, het is wellicht beter om je verhaal in één keer aan te bieden zodat je proeflezers het als het ware lezen alsof ze een boek lezen. Zo kunnen ze beter letten op hoe het loopt en of de volgorde logisch is. Taal en spelling kan natuurlijk wel per stukje, maar wil je waarschijnlijk pas later doen als je verhaal af en al een keer geredigeerd is.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben helaas niet beschikbaar voor dit werk, maar wil je wel een aantal tips geven: * Ten eerste, proeflezen kost tijd, en tijd is gelimiteerd. Dus je moet het de moeite waard maken. Je kunt bijvoorbeeld aanbieden om zelf ook te proeflezen, of een financiële beloning.
Ik ben zelf geen ervaren proeflezer, ik ben 16 jaar, ik ben juist op zoek naar een goede proeflezer..
* Ten tweede, wat verwacht je van de proeflezer? Enkel taal en spelling. Of ook of de logica van je verhaal klopt? Dat willen mensen graag weten.
Spelling hoeft niet, het gaat mij vooral om of het verhaal goed in elkaar zit, of het leuk/spannend/tragisch/etc. is.
* Ten derde, als je wilt dat mensen je verhaal bekijken op consistentie helpt het om geen spoilers te geven. Het is uiteraard wel handig om een idee te hebben van het verhaal, maar als er belangrijke dingen instaan zal de proeflezer in kwestie die al anders lezen in je boek. Niet zoals je uiteindelijke lezers zelf.
Ik zal wat gespoiler uit de OP halen. Edit: gedaan.
* Ten vierde, het is wellicht beter om je verhaal in één keer aan te bieden zodat je proeflezers het als het ware lezen alsof ze een boek lezen. Zo kunnen ze beter letten op hoe het loopt en of de volgorde logisch is. Taal en spelling kan natuurlijk wel per stukje, maar wil je waarschijnlijk pas later doen als je verhaal af en al een keer geredigeerd is.
Ik vind het juist fijn om feedback te krijgen tijdens het schrijven van een boek, niet pas aan het eind. Als er dan nog wat mist in de verhaallijn hoef ik dan niet het halve boek te herschrijven.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou bijzonder plezant zijn als iemand een soort van vaste proeflezer zou kunnen zijn om me, zeg maar, een beetje te begeleiden met het boek.
Dat heet een schrijfcoach. Als je je geen professionele redactie - proeflezer, schrijfcoach of cursus kunt veroorloven, is uitwisselen je beste optie. Voor wat hoort wat, dus. Jij leest voor een beginnende schrijver die datzelfde voor jou doet. Jullie wisselen dan tijdens het schrijven hoofdstukken uit en proeflezen voor elkaar.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou bijzonder plezant zijn als iemand een soort van vaste proeflezer zou kunnen zijn om me, zeg maar, een beetje te begeleiden met het boek.
Dat heet een schrijfcoach. Als je je geen professionele redactie - proeflezer, schrijfcoach of cursus kunt veroorloven, is uitwisselen je beste optie. Voor wat hoort wat, dus. Jij leest voor een beginnende schrijver die datzelfde voor jou doet. Jullie wisselen dan tijdens het schrijven hoofdstukken uit en proeflezen voor elkaar.
Het probleem is dat ik geen schrijfcoach ben (zie post #2). Maar ik zou best wel eens wat hoofdstukken voor een ander willen lezen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou bijzonder plezant zijn als iemand een soort van vaste proeflezer zou kunnen zijn om me, zeg maar, een beetje te begeleiden met het boek.
Dat heet een schrijfcoach.
Het probleem is dat ik geen schrijfcoach ben (zie post #2). Maar ik zou best wel eens wat hoofdstukken voor een ander willen lezen.
Ik zei ook niet dat je dat moest zijn. Wel dat je jouw tijd en inzet kunt aanbieden, als ruil. M.a.w.: wat bied jij iemand die jou zou gaan begeleiden aan: geld of tijd? Dat wat jij in ruil wil en kan bieden kun je nog even aangeven in de startpost. Jij zegt: "Ik wil best weleens wat hoofdstukken voor een ander lezen.". Als dat is wat jij kunt bieden, dan is dat ook wat je ervoor terug kunt krijgen: "iemand die best weleens wat hoofdstukken van jou zou willen lezen". Snap je? Dan heb je tijd en inzet op een eerlijke manier geruild. Succes :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou bijzonder plezant zijn als iemand een soort van vaste proeflezer zou kunnen zijn om me, zeg maar, een beetje te begeleiden met het boek.
Dat heet een schrijfcoach.
Het probleem is dat ik geen schrijfcoach ben (zie post #2). Maar ik zou best wel eens wat hoofdstukken voor een ander willen lezen.
Ik zei ook niet dat je dat moest zijn. Wel dat je jouw tijd en inzet kunt aanbieden, als ruil. M.a.w.: wat bied jij iemand die jou zou gaan begeleiden aan: geld of tijd? Dat wat jij in ruil wil en kan bieden kun je nog even aangeven in de startpost. Jij zegt: "Ik wil best weleens wat hoofdstukken voor een ander lezen.". Als dat is wat jij kunt bieden, dan is dat ook wat je ervoor terug kunt krijgen: "iemand die best weleens wat hoofdstukken van jou zou willen lezen". Snap je? Dan heb je tijd en inzet op een eerlijke manier geruild. Succes :)
Maar is er iemand die dat zou willen doen? Ik zal dan ook proeflezen voor diegene.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar is er iemand die dat zou willen doen? Ik zal dan ook proeflezen voor diegene.
Met die belofte vergroot je in ieder geval je kansen. - en proeflezen uitwisselen is ook nog eens hartstikke leuk.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb inmiddels een proeflezer gevonden (obviously niet via dit forum... :) ) Als iemand zou willen proeflezen zou ik dat overigens niet erg vinden. Iemand anders' werk proeflezen zou ik ook niet zo erg vinden. Over een paar weken begint de vakantie, dus dan heb ik toch tijd zat. Hoop ik.