Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerlijke en snelle proeflezer gezocht

Mijn boek Shalom (herschreven versie van het boek uit 2010) is inmiddels door 4 mensen proefgelezen. Twee van hen waren enorm positief. De één kon niet wachten tot het boek te koop zou zijn en wilde hem al meteen overal gaan promoten. De ander had de oude versie gelezen en vond het een hele goede verbetering. Proeflezer drie vond er helemaal niets aan. Ze vond het boek slecht geschreven en niet boeiend. Proeflezer vier vond de eerste helft erg goed, maar de tweede helft afzwakken en heeft het verhaal uiteindelijk niet uitgelezen. Dat zijn beide uithoeken en iets ertussen dus ;-). Nu ben ik dus nog niet veel wijzer. De één was zó negatief over het verhaal dat ik er nu zelfs aan denk om het uitgeven (in eigen beheer) maar te laten zitten. Zonde van vijf jaar werk, maar ik wil niet iets te koop aanbieden waar ik me uiteindelijk voor ga schamen omdat het zo slecht is. Dus wat ik zoek: nog één eerlijke proeflezer, die het verhaal ook als het slecht is wel wil aflezen en niet enkel een mening wil geven maar ook wil onderbouwen waaróm. En iemand die daar niet een maand over doet maar het vrij snel zou kunnen. Als dank wil ik, als jij dat ook wil, je naam vermelden in het dankwoord van het boek. De flaptekst van het boek, om een beetje de indruk te krijgen waar het over gaat: De 22-jarige joodse Tali heeft een mooi huis, twee kinderen en een hardwerkende man die veel van haar en de kinderen houdt. Toch is ze niet gelukkig met het leven dat ze heeft. Tali is verward. Waarom kan ze niet van haar man houden zoals hij wel van haar houdt? Een toevallige ontmoeting met de Palestijnse Sara zet haar leven op zijn kop. Plotseling begint ze in te zien waarom haar leven niet is zoals ze het zou willen en wordt ze gedwongen een moeilijke keuze te maken.

Lid sinds

5 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed en slecht zijn nogal vage begrippen. Het is deels afhankelijk van smaak. Vraag aan MyrShalom: *Waar legt u de lat? Wat zijn uw criteria? Wilt u literatuur produceren? Welke schrijvers en boeken zijn voor u het ijkpunt? En waar ligt de ondergrens? (Betekent 'goed' beter dan de bouquetreeks?) Wat is voor u het belangrijkste? Stijl/plot/personages/spanning/vorm/foutloos Nederlands/psychologie etc.? Als ik de stijl moet beoordelen heb ik aan één pagina genoeg. vriendelijke groeten, A.Kroeze

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het wel lezen. Ik hoef niet in je dankwoord, maar ik zou het wel leuk vinden als je ook eens iets van mij zou willen proeflezen.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@A.Kroeze, dat zijn lastige vragen. "Goed" is voor mij het tegenovergestelde van de reactie die ik nu van 1 proeflezer kreeg: de draad kwijt, eenzijdige woordkeuze, saai, gaat nergens over. Dus goed is voor mij: een verhaal dat ergens over gaat, een duidelijk begin, plot en einde heeft (de proeflezer vond halverwege het einde zitten en wilde daarom niet verder lezen), geen storende herhalingen in woordkeuze heeft en waarin de lezer niet de draad kwijtraakt. Of het boeit of interessant is, is een kwestie van smaak, dus daar vraag ik niet naar bij een proeflezer. Wel of het lekker leest, of je het aan zou raden bij anderen, of je de details voor je ziet zonder dat het te veel gedetailleerd en saai is (dus de juiste verhouding tussen te veel en te weinig details) en of het als een verhaal voelt. Voor mij voelt het dat, ik was er ontzettend trots op. Maar nu wat onzeker door de erg negatieve reactie. @AllieCalhoun, als je wil proeflezen, wil je me dan even je mailadres doorgeven in een privé-berichtje zodat ik het verhaal kan doorsturen? Natuurlijk wil ik ook wel een keer iets van jou proeflezen!

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is geen boek ter wereld dat niet door sommige mensen saai en betekenisloos wordt bevonden. Als de goede kritieken oprecht en onbevooroordeeld zijn (dus afkomstig van mensen die je niet persoonlijk kent) betekent dat dat er een publiek is voor je boek. Het maakt dan niet uit hoeveel slechte kritieken je krijgt. Slechte kritieken zijn belangrijk als je er uit kan leren. Als je er niet uit kan leren kan je ze best negeren.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het, @krommenaas. Maar met 4 proeflezers waarvan 2 positief en 2 negatief waarvan 1 érg negatief (die zelfs min of meer liet doorschemeren dat ik gewoon niet kan schrijven) wil ik minimaal 1 extra proeflezer ernaar laten kijken. Dus ik ben benieuwd. Uiteindelijk blijft het grotendeels een kwestie van smaak maar als het écht slecht is moet ik er gewoon nog heel veel aan sleutelen voordat het de verkoop in kan.

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi MyrShalom, Of het verhaal goed is of niet, dat bepaal jij zelf. Het is jouw verhaal, jouw plot, jouw personen en jouw stijl. Proeflezers zijn er om hun mening te geven, en dat is (volgens mij dan) niet "het is goed/slecht" maar met voorbeelden aangeven wat er precies slecht aan is en misschien zelfs hoe het volgens de proeflezer beter kan. Als de reactie is "saai, herhaald woordgebruik", dan kan je met "saai" niet zo veel (ik neem aan dat je je uiterste best hebt gedaan om een interessant verhaal te schrijven), behalve als de proeflezer iets toevoegd als "ik zou dit of dat zus of zo doen". Herhaald woordgebruik, ja, dat is een kwestie van tellen en oplossen. Wat veel interessanter is om te weten waarom je teleurgesteld bent in de uitgeverij (niet om op te antwoorden, maar om zelf over na te denken). Verkoop hangt af van publiciteit en verkoop-inspanningen. Dat kan een uitgeverij in principe beter dan jij of ik in eigen beheer. Als je ontevreden bent over de verkopen terwijl de uitgeverij toch erg zijn best heeft gedaan, ja, dan is het misschien zo dat je boek niet zo leuk is als je had gehoopt. Maar als je uitgeverij alleen de rechten tekent en vervolgens niets doet, dan zou ik wel graag willen weten welke uitgeverij dat is, zodat anderen niet in die zelfde val lopen. Als ik je flaptekst lees, sorry, maar dan zou ik dat boek laten liggen in de boekhandel. Tali heeft alles maar toch is ze niet gelukkig? Dat klinkt inderdaad een beetje "bouquetrreeks-achtig" en als die negatieve proeflezer een man was en de positivas waren vrouwen, dan kan je zelf ook de conclusie trekken dat je boek voor je doelgroep best goed is. Je flaptekst geeft aan dat je cum laude geslaagd bent voor het examen "bescheidenheid voor gevorderden", maar een flaptekst is om jezelf te verkopen en om je doelgroep duidelijk te maken dat dit echt een boek is dat ze MOETEN lezen. Worstelt Tali met het probleem dat ze eigenlijk meer van vrouwen houdt (in een joods-islamitische omgeving)?, wow, dan ben ik opeens een stuk wijzer en geïnteresseerder. Welke keuze moet Tali maken? Je hoeft het antwoord niet te geven, dat komt wel uit het verhaal naar voren, maar je wekt in ieder geval de interesse (misschien zelfs voor mannelijke lezers). Je hebt in ieder geval met AllieCalhoun een goede proeflezeres te pakken en als je daarna nog twijfels hebt, pas dan je flaptekst aan en probeer me maar te overtuigen dat ik jouw verhaal echt moet lezen, omdat het zo ongelofelijk goed is. Als je me met een betere flaptekst over de streep kan trekken (en als je er nog een proeflezer bij wilt hebben), dan krijg je van mij dezelfde offerte: mijn verhaal proeflezen als tegenprestatie. Drop me in dat geval maar een mailtje met je verhaal (word-formaat).
De flaptekst van het boek, om een beetje de indruk te krijgen waar het over gaat: De 22-jarige joodse Tali heeft een mooi huis, twee kinderen en een hardwerkende man die veel van haar en de kinderen houdt. Toch is ze niet gelukkig met het leven dat ze heeft. Tali is verward. Waarom kan ze niet van haar man houden zoals hij wel van haar houdt? Een toevallige ontmoeting met de Palestijnse Sara zet haar leven op zijn kop. Plotseling begint ze in te zien waarom haar leven niet is zoals ze het zou willen en wordt ze gedwongen een moeilijke keuze te maken.
Dat zou ik zo doen: (er van uitgaande dat mijn veronderstelling juist is, dat Tali verliefd wordt op een vrouw): Een toevallige ontmoeting met de mooie Palestijnse Sara zet de wereld van de 22-jarige joodse vrouw Tali op zijn kop. Tali heeft alles: een mooi huis, een lieve man en twee schatten van kinderen. Hoeveel dat waard is merkt ze als ze alles op het spel zet om zich in een verboden relatie te storten die veroordeeld wordt door haar omgeving en fataal is voor haar gezin. Maar het is jouw verhaal, jij verzint het "conflict", jij bouwt de spanning op, jij bepaalt hoe iedereen reageert en jij bepaald hoe het afloopt, en ik als lezer wil over de streep getrokken worden door jouw woorden, niet door de mijne. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De flaptekst is het allermoeilijkste van het schrijven van een boek ;). Ik heb eindeloos veel flapteksten geschreven (zie ook mijn topic daarover elders op dit forum). Met jouw idee kan ik nog wel aan de slag gaan. De proeflezers waren overigens allemaal vrouwen. Ik denk dat het echt een vrouwenboek is, de enige mannen die het boek (in oude versie) hebben gelezen en het leuk vonden waren mijn vader en mijn opa ;-). Bedankt voor je uitgebreide reactie, dat waardeer ik zeker!