Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beginnend illustrator

Hallo, ik ben Sanne, 19 jaar Breda. en zou graag meer ervarig opdoen in het illustreren. ik ben op het moment bezig met een kookboek te illustreren speciaal voor mensen met autisme spectrum. maar graag zou ik hiernaast meer doen. ik hoef geen vergoeding en doe het graag gratis voor ervaring. Groetjes Sanne :)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn naam is simone en ik ben 40 jaar. Ik zou graag als illustrator aan de slag willen maar ik weet niet hoe. Ik zou graag meer willen leren erover en tips en advies krijgen zodat ik weer verder kan. Van alles geprobeerd maar wilt niet echt lukken. Ik teken met kleurpotloden en teken vooral muizenfamilie's.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Sanne, ik ben ook benieuwd naar wat je tekenstijl is :). @Simone: is dit een vraag voor Sanne? Zoniet, dan is het wellicht beter je vraag op een 'teken'forum in plaats van een schrijfforum te plaatsen ... Daar zal je sneller tekentips vinden dan hier. Maar je kan altijd eens zoeken via de zoekfunctie rechts. Misschien kunnen mensen die schrijven én tegelijk ook illustreren, je verder helpen? In de eerste plaats zou ik denken aan het volgen van tekencursussen, het lezen van specifieke boeken, het grasduinen daaromtrent op het wereldwijde web, het aanmelden op een specifiek forum, ... Succes!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sanne: Voor de ervaring zou je ook bestaande verhalen kunnen "illustreren." Deze illustraties zijn dan voor je eigen portfolio. Of zelf korte verhalen verzinnen en daar dan weer tekeningen bij maken. Simone: Ik heb je site bekeken en wil je in ieder geval de tip geven goed materiaal te gebruiken. Geen ruitjespapier. Prima voor schetsen, maar niet voor het werk dat je op je site zet en voor je portfolio gebruikt. Zorg er ook voor dat je het net "uitknipt" is een programma zoals bijv photoshop. Geen ringband of andere stukken die niet horen bij je tekening, zoals de tafel. Andere tips
  • Volg een teken/schilder cursus bij een plaatselijke kunstenaar, teken/schilder cursus volksuniversiteit, cursus illustreren LOI of als je in de buurt van Eindhoven woont CKE
  • Kijk naar boeken in de boekenwinkel/bibliotheek en bestudeer de illustraties. Richt je vooral op wat je het meest aanspreekt
  • Teken je personages in verschillende verhoudingen, zitten, liggen, staan, armen/benen over elkaar, achterkant, zijkant enz Geef ze veschillende uitdrukken
  • Tekenen is observeren, teken na, dit kan van een foto zijn, maar je kunt ook iets voor je leggen wat je na kunt tekenen
  • lees je in. Kinderboeken illustreren van Martin Salisbury is een goed boek. Verder heb je ook nog tekenforums en een illustratoren forum waar je werk kan laten zien en kunt vragen voor feedback
  • Als je er helemaal klaar voor bent en je portfolio hebt opgebouwd, stuur werk naar uitgevers van boeken en tijdschriften. Clavis heeft in Belgie (Hasselt) en Nederland (Amsterdam) een paar keer per jaar een illustratorendag. Je wordt dan opgehaald door een uitgever of assistent uitgever. Deze bekijkt je werk en geeft feedback.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
**Calenzia bedankt voor al je tips en advies . Ik gebruik geen ruitjespapier meer hoor! Ik ga ermee aan de slag. Donderdag ga ik op een cursus tekenen en schilderen, 7 lessen. En In september ga op een cursus illustreren. Ik ben benieuwd!!