Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verbasterde spreekwoorden

Ik ben momenteel bezig met het plannen van een verhaal (joepie!), en ben bezig met het schrijven van proeffragmentjes. In dit verhaal komt een bijpersoon voor, die briljant is op het gebied van ICT en techniek, maar die qua taalgebruik minder ontwikkeld is. Zo verbastert hij spreekwoorden en gezegden. Een voorbeeld hiervan is wanneer de hoofdpersoon een tweedehands auto moet kopen, met geld dat hij krijgt. Het is nogal een gebrekkige auto, met de nodige mankementen, maar dat is niet erg. De bijpersoon die zo slecht is in taal zegt dan "Een gegeven paard mag uit zijn bek stinken", ofwel "als je iets krijgt, moet je niet mopperen als er iets aan mankeert. Deze uitdrukking is natuurlijk een variant op "Een gegeven paard mag men niet in de bek kijken. - Tegenover geschenken moet men niet kritisch zijn." Dit is voorlopig de enige die ik heb kunnen verzinnen. Ik vroeg me af of jullie misschien ook wat grappige verbasteringen kennen van spreekwoorden, of mij een beetje op weg wilden helpen hiermee met wat steekwoorden,. Of met rare dingen/uitspraken die jullie horen op straat, op het schoolplein, etcetera. Het gaat me dan vooral om spreekwoorden en gezegden.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het echt nodig voor het verhaal? Tenminste, zo vaak worden spreekwoorden toch niet (meer) gebruikt? Jouw voorbeeld geeft nog wel de essentie van het spreekwoord weer, is dat de bedoeling? Of wil je ze nog erger verbasteren als 'wie een kuil graaft voor een ander, wordt moe'? 'Waar een wil is ben ik weg' vind ik ook erg leuk.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vader zei altijd: 'Hij heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt...', natuurlijk een variatie op 'hij heeft de klok horen luiden...'

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een boekje, het heet: Een slipje van de sluier - een opmerkelijke collectie taalkronkels. (Ik vertel je dit natuurlijk wel binnen vier kamers, pag. 50)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In dit verhaal komt een bijpersoon voor, die briljant is op het gebied van ICT en techniek, maar die qua taalgebruik minder ontwikkeld is. Zo verbastert hij spreekwoorden en gezegden. De bijpersoon die zo slecht is in taal zegt dan "Een gegeven paard mag uit zijn bek stinken", Dit is voorlopig de enige die ik heb kunnen verzinnen. Ik vroeg me af of jullie misschien ook wat grappige verbasteringen kennen van spreekwoorden, of mij een beetje op weg wilden helpen hiermee met wat steekwoorden,. Of met rare dingen/uitspraken die jullie horen op straat, op het schoolplein, etcetera. Het gaat me dan vooral om spreekwoorden en gezegden.
Ik kan er wel een paar verzinnen, maar om ze dan nog te implementeren in je verhaal ook, dat lijkt me haast een onmogelijke zaak. Wie spijkers op laag water zoekt valt er zelf in, wie een kuil graaft voor een ander wordt moe, dat zijn bekende verbasteringen. Maar die zijn weer zo bekent, dat je, als je die taalgevoeligheid niet hebt, net zo goed het originele spreekwoord had kunnen onthouden in plaats van het grapje. Het moet dus wel per ongeluk gaan, wil ik maar zeggen, die verhaspeling. En dat kan alleen binnen de specifieke context van jou verhaal. Iemand die heel exact denkt, met een groot talent voor rekenen en een lage taalgevoeligheid zal naar alle waarschijnlijkheid letterlijk en logisch denken (denk aan Data, van Star Trek). Misschien kan je wat met dat concept en de ´gewone´zinnen die je bijpersoon moet zeggen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie z'n kloten verbrandt moet op zwart zaad zitten. Peter

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vrij boerse verbastering: "Hoe je thuis schijt, schijt je nergens." En... "De klok horen luiden, maar niet weten waar de koster uithangt."