Verbasterde spreekwoorden
Ik ben momenteel bezig met het plannen van een verhaal (joepie!), en ben bezig met het schrijven van proeffragmentjes. In dit verhaal komt een bijpersoon voor, die briljant is op het gebied van ICT en techniek, maar die qua taalgebruik minder ontwikkeld is. Zo verbastert hij spreekwoorden en gezegden.
Een voorbeeld hiervan is wanneer de hoofdpersoon een tweedehands auto moet kopen, met geld dat hij krijgt. Het is nogal een gebrekkige auto, met de nodige mankementen, maar dat is niet erg. De bijpersoon die zo slecht is in taal zegt dan "Een gegeven paard mag uit zijn bek stinken", ofwel "als je iets krijgt, moet je niet mopperen als er iets aan mankeert. Deze uitdrukking is natuurlijk een variant op "Een gegeven paard mag men niet in de bek kijken. - Tegenover geschenken moet men niet kritisch zijn."
Dit is voorlopig de enige die ik heb kunnen verzinnen. Ik vroeg me af of jullie misschien ook wat grappige verbasteringen kennen van spreekwoorden, of mij een beetje op weg wilden helpen hiermee met wat steekwoorden,. Of met rare dingen/uitspraken die jullie horen op straat, op het schoolplein, etcetera. Het gaat me dan vooral om spreekwoorden en gezegden.
Oh ja, ik heb
geen idee. Hier heb ik
Is het echt nodig voor het
leuk die verbasteringen ik
Mijn vader zei altijd: 'Hij
Er is een boekje, het heet:
DeLaatsteT schreef: In dit
Wie z'n kloten verbrandt
Een vrij boerse