Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

proeflezers gezocht Tjalf en de Hellasvlakte

Ik ben Nienke en ben 44 jaar. Deze zomer ben ik onbezonnen begonnen aan een boek over een jongen Tjalf. Hij gaat naar Mars met een Gouden Twix. Het is een Fantasy boek voor jongeren. Ik zit volledig vast. Ik heb besloten om het boek te herschrijven met nieuwe technieken die ik hier op SOL probeer aan te leren. Van sommige oude gedeeltes kan ik nog geen afstand doen en voor de nieuwe stukken wil ik graag constructieve input. Ik hoor het graag!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Nienke, Ah, wat naar om te horen dat je vastzit. En dat met jouw fantasie! Maar hé, dat hebben we allemaal wel eens. Ik wil je heel graag helpen. Om hoeveel woorden gaat het ongeveer, het stuk dat je wil laten proeflezen? En ben je op zoek naar suggesties voor de verdere verhaallijn, of alleen commentaar op schrijfstijl en dergelijk?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh het is niet zo erg dat ik vastzit hoor. Ik heb een heel leuk jong tot leven geroepen, maar vergeten hem een missie tw geven. Ik zie nu even mijn verhaal niet voor me. Ik heb ongeveer 200 pagina's geschreven met 80 hoofdstukjes. Die hoofdstukjes op zich zijn soms best leuk, (volgens mij) en aan een aantal ben ik best gehecht. De langste is 2600 woorden en gaat over de lancering naar Mars. Hierover zou ik willen weten of je het een leuk verhaal vindt voor in een boek. Het is erg verhalend en dat hoef je niet om te turnen. Dus het is zo af en toe een hoofdstuk met specifieke vragen. Ik hoop mijn boek tijdens de cursus te herschrijven. Ik trek er ongeveer een half jaar voor uit. Als je, halverwege of zo, geen zin meer hebt, dan is dat natuurlijk ook prima.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zeg het niet rap, maar jij ziet er een pak jonger dan vierenveertig. Ik schatte je een jaar of vijfentwintig. Ik hoop dat ik geen gevoelige snaar heb aangeraakt. In ieder geval: veel succes met het schrijven.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor welke leeftijdsgroep is het precies? Ben ik je doelgroep of ben ik te oud? (Oeh, dat klinkt vreemd, ik te oud. :P)

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Suicune, je bent perfect! Als je het wilt proberen zou ik het heel leuk vinden!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nienke, Ik val nét buiten je doelgroep, maar misschien zou ik toch kunnen proberen een bijdrage te leveren. Mijn beeld van wat je precies wilt is echter nog een beetje troebel. Je hebt er een paar dingen over gezegd: - Je zit vast. - Je bent vergeten je hoofdpersoon een missie te geven. - Je ziet het verhaal niet voor je. - Je wilt op sommige hoofdstukken constructieve input. - Het is erg verhalend, maar dat hoeven proeflezers niet om te turnen. - Je gaat het herschrijven met nieuwe technieken, tijdens een cursus. Ik veronderstel dat je niet op zoek bent naar commentaar op het taalgebruik, want je gaat het al herschrijven. Ik neem ook maar even voetstoots aan dat je voornemens bent om het verhaal meer beeldend en wellicht meer van scene naar scene te schrijven dan je tot nu toe gedaan hebt. Dus blijft over de structuur van het verhaal. Als bovenstaande correct is, dan zou het nuttig kunnen zijn om alle hoofdstukken in één of hooguit twee korte zinnetjes te beschrijven. Door je verhaal in vogelvlucht te bekijken waaien de ideeën je misschien vanzelf al aan. Wil je van anderen commentaar op de manier waarop je verhaal zich ontwikkelt, dan is met een dergelijk 'draaiboek' de leesinspanning die je vraagt ook beduidend geringer. Ook als je een ander soort samenvatting zou kunnen geven, waaruit duidelijk de structuur van je verhaal blijkt, zou ik graag eens nadenken over waar je verhaal naar toe zou kunnen gaan.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Uruguru, Wat aardig van je. Nu je het zo op een rijtje zet, zie ik mijn problemen helder voor me. Het nieuwe verhaal zie ik nog niet voor me. Ik weet wat niet goed is aan de opzet van mijn 'oude' verhaal, maar heb het nieuwe nog niet compleet. Ik heb stukjes liggen die bij mijn oude verhaal hoorden. Ik weet nog niet of ze weg moeten. Dus ik vraag mensen of ze gedurende een half jaar zo af en toe wat willen lezen. van het nieuwe en het oude. Je opmerking over het maken vaneen uittreksel, is een goed idee. Velen doen dat hier. Ik zal ook niet weer 200 pagina's gaan schrijven zonder dat ik het einde al heb. Of het overzicht heb. Als ik dat uittreksel mag opsturen naar je, zal ik daar graag gebruik van maken Ik vond je forumonderwerp over proeflezen erg verhelderend. Heb je wel eens een stukje van me gelezen? Falco, de Vogeljongen en Tjalf komen uit het boek. Het is voor tieners. als je dat niks vindt , moet je er misschien niet aan beginnen om met mijn boek mee te lezen. Ik hoor het graag! Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat uittreksel graag komen, Nienke. Eén dezer dagen zal ik in proeflezen het fragment over Falco, de Vogeljongen en Tjalf opzoeken en lezen. Ik zal in ieder geval kijken of je uittreksel iets bij me losmaakt, en vervolgens merken we vanzelf of je iets hebt aan mijn bevindingen. Daarna zien we beiden wel of meelezen met je boek iets voor me is.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thomach, bedankt voor het compliment, maar ik geloof dat dit toch echt een ander soort site is;)
Zo had ik het nog niet bekeken...

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thomach, bedankt voor het compliment, maar ik geloof dat dit toch echt een ander soort site is;)
Zo had ik het nog niet bekeken...
Ik ben echt op zoek naar proeflezers. Dus ik nodig je uit om mijn stukjes te lezen en je commentaar te geven. Ik heb je hier gezien op 'SOL en vind je overige commentaren altijd steekhoudend. Ik zeg niet dat ik een positief commentaar heb verdiend, maar toch zeker een commentaar. Wie weet word je nog fan! ik hoor graag van je

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil ook wel een paar hoofdstukjes lezen. Soms heb ik het druk en heb ik echt geen tijd ( mijn toetsweek komt eraan), maar ik zal proberen als ik ook maar enigzins tijd heb om ze te lezen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thomach, bedankt voor het compliment, maar ik geloof dat dit toch echt een ander soort site is;)
Zo had ik het nog niet bekeken...
Ik ben echt op zoek naar proeflezers. Dus ik nodig je uit om mijn stukjes te lezen en je commentaar te geven. Ik heb je hier gezien op 'SOL en vind je overige commentaren altijd steekhoudend. Ik zeg niet dat ik een positief commentaar heb verdiend, maar toch zeker een commentaar. Wie weet word je nog fan! ik hoor graag van je
Ik zal zeker je stukjes lezen en becommentariëren.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind Tjalf ook een leuk jong. Zit nu in de drukste tijd van het jaar met werk, kan lang niet zoveel proeflezen en schrijven als ik zou willen. Wil je wel laten weten dat ik Tjalf graag zou lezen. Mocht je dus nog over een maand of wat iemand (mij) nodig hebben voor lezen en pl dan kun je je bij deze vrij en welkom voelen om me dan te pm-en.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thomach, aardig van je. Het boek gaat niet over de kinderverhaaltjes die ik heb geplaatst. Dat zijn schrijfoefeningen om mijn logge stijl van me af te schudden. Het gaat om de Vogeljongen, Falco en Tjalf. Zijn dat karakters die uit de verf komen? Voor het proeflezen heb ik aan enkelen een documentaire hoofdtuk opgestuurd. Past dit wel in een boek? Jij leest veel, volgens mij, dus ik zou je hulp daarbij best willen gebruiken. Is mijn stukje leuk genoeg en voegt het iets toe ( net zoals in het boek van ' live according to Garp '. Hier staan ook 2 verhalen in die van de echte verhaallijn afwijken. Ze zijn echter briljant geschreven en daardoor ben je als lezer bereid de zijstap te nemen.) Mijn verhaal wordt overnieuw geschreven en in dit stadium wil ik graag weten wat ik met het oude moet doen. @ Mirandala. Ik heb deze vakantie uitgetrokken om mn van anderen te lezen en te leren. Daarna ga ik beginnen aan het herschrijven. Als ik een proefstukje plaats zou ik het zeer waarderen als je meeleest. Als je dan meer tijd hebt, stuur ik je wat toe. Bedankt voor het aanbod!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Thomach, aardig van je. Het boek gaat niet over de kinderverhaaltjes die ik heb geplaatst. Dat zijn schrijfoefeningen om mijn logge stijl van me af te schudden. Het gaat om de Vogeljongen, Falco en Tjalf. Zijn dat karakters die uit de verf komen?
Ik vind de namen al bijzonder origineel.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het graag lezen en je feedback etc. geven! Stuur me maar een mailtje. Ik ben 17 dus ik neem aan dat ik ook onder de doelgroep val?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het graag lezen en je feedback etc. geven! Stuur me maar een mailtje. Ik ben 17 dus ik neem aan dat ik ook onder de doelgroep val?
Heel aardig van je. Ik zit nl erg in de knoei met het eerste hoofdstuk, dus als je nu tijd hebt zou ik het fijn vinden. (De juf in mij zegt wel: tentamens gaan voor!) Je hebt geen emailadres achtergelaten op SOL dus ik kan je niets sturen Je kunt mij een mailtje sturen en dan stuur ik de de eerste scene toe (!500 woorden) Als iemand anders zin heeft.... mail me gerust!!!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi mijkol Ik heb je een mail gestuurd Als je wilt dat mensen je automatisch kunnen mailen, dan kun je dat wijzigen bij je NAW gegevens maar zo kan het toch ook! Bedankt alvast!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het goed is kun je me nu wel een mail sturen? Ik heb je mail ontvangen, ik ga het morgen even lezen!
Ja nu kan het wel! en dank je!