Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bloggen over Nanowrimo?

Wie doet er mee aan de National Novel Writing Month, vanaf 1 november (zie ook www.schrijvenonline.org/nanowrimo)? Schrijven Online zoekt iemand die op deze Nanowrimo-pagina een (kort) blog kan bijhouden over zijn of haar belevenissen tijdens deze schrijfmarathon van een maand lang. Over je zoektocht naar inspiratie, je slapeloze nachten of je verslaving aan de wordcount van MS-Word. Mail naar louis@schrijvenonline.org een kort plan-van-aanpak en een cv. Alleen als je serieus van plan bent het een maand vol te houden en minimaal 50.000 woorden te schrijven, hoef je te reageren. Bedankt alvast, Louis Stiller

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik een keer probeer mee te doen. Ik heb al een idee dat nodig uitgewerkt moet worden en dat van mezelf voor 1 januari volledig in de steigers moet staan. Maar ik begrijp dat je je teksten op internet moet plaatsen dan en dat wil ik dus echt niet doen :( Dus doe ik denk ik alleen voor mezelf mee. Voor de eer en niet voor de medaille. :D Ik denk dat mijn verhaal (voor kinderen) ook niet meer dan 45.000 woorden zal worden. Ruwe schatting.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik een keer probeer mee te doen.
Dat klinkt wel héél voorzichtig ... :) Volgens mij is Nanowrimo een goede stimulans om gedisciplineerd een tijdlang aan een vrij omvangrijke tekst te werken, maar het bijverschijnsel van voortijdig publiceren staat ook mij tegen. Daarnaast wil ik geen medaille of certificaat als ik zo ver ben met een manuscript, ik wil dan een boek. Misschien kun je iemand voor de blog vinden, Louis, die dit bereikt? En die dan de rest ook vertelt: van Nano tot Lannoo (bv). Tot slot: als je verplicht bent zoveel woorden te schrijven, gaat dat dan niet ten koste van de inhoud / diepgang / nuancering?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik haal uit het verzoek van Louis niet de verplichting dat je je manuscript moet publiceren. Het blog moet gaan over de opdracht om gedurende de maand november zoveel mogelijk te schrijven aan je manuscript. Daarin hoef je niet per se stukken van het ms op te nemen, toch? Of zie ik iets over het hoofd? Al zijn kleine tipjes van de sluier natuurlijk leuk voor de bloglezers. Leuk initiatief, misschien volgend jaar.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me een heel inspirerende manier van schrijven en ik zie er de voordelen ook zeker van in, maar de slijtageslag van de ZZ marathon staat me nog vers in het geheugen. Voor mij is het nu niet haalbaar. Klopt het trouwens wel dat je je teksten op internet moet zetten? Ik heb net de FAQ gelezen van de organsiatie van NaNoWriMo en daarin schrijven ze dat ze na afloop alleen het geschrevene willen hebben om de woorden te tellen en het daarna ongelezen deleten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk is Nanowrimo iets heel absurds: niemand wil gedwongen worden om in een maand een complete roman van 50.000 woorden te schrijven. En toch gebeurt het, en is het ook al eerder gebeurd (recordhouder: Multatuli's Max Havelaar, geschreven in 28 dagen). Het gaat erom een schrijfproces onder druk te zetten, je reserves en interne criticus tot zwijgen te brengen en onvermoede hoekjes van je talent, verbeeldingskracht en doorzettingsvermogen te ontdekken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen als je serieus van plan bent het een maand vol te houden en minimaal 50.000 woorden te schrijven, hoef je te reageren.
Geldt dat ook voor dit topic?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke :) Ik heb al moeite om elke maandagochtend voor half negen mijn krantenartikelen in te leveren. Maar... het zou wel goed voor me zijn om een keer 50.000 woorden binnen één maand te schrijven. Toch doe ik het niet, want volgens mij lijdt de kwaliteit van de tekst eronder. Liever geen boek, dan een matig boek. En... ongeveer 1.700 woorden per dag, dertig dagen lang... ik heb wel wat anders te doen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
recordhouder Multatuli? geloof dat On The Road nog sneller geschreven is.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
recordhouder Multatuli? geloof dat On The Road nog sneller geschreven is.
En was dat dan allemaal in één keer goed? Of kwamen er nog herschrijf-, correctie- en redactierondes achteraan? Harry Mulisch beweert 'Twee Vrouwen' in twee maand geschreven te hebben. Multatuli en Mulisch zijn natuurlijk onze nationale literaire groothelden (mogelijk heeft dat te maken met de overeenkomst tussen de eerste drie letters van hun namen), maar dan nog ... dan nog geloof ik dat zo'n verhaal al tijdenlang onder het jus van de hersenpan heeft liggen sudderen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die 50.000 woorden hoeven niet gelijk 'literatuur' te zijn. Daarna kun je schrappen en schrijven. Het voordeel is dat het geraamte in de steigers staat.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Da's een goede marriejeanne! :lol: Ik doe in in ieder geval niet mee, vind 750 woorden per dag wel genoeg. :P
Met 750 woorden per dag kun je in ieder geval bijna een halve-nanowrimo schrijven :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vorig jaar meegedaan, maar ben toen door alle drukte niet verder gekomen dan 5.900 woorden. Ik weet nog niet of ik dit jaar meedoe. Ik heb al een druk leven. Ik weet trouwens niet eens meer mijn gebruikersnaam :confused:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch doe ik het niet, want volgens mij lijdt de kwaliteit van de tekst eronder. Liever geen boek, dan een matig boek.
Volgens mij valt dat best mee. Ik heb tweemaal met hetzelfde verhaal meegedaan aan de marathon van Zinniger Zinnen en hoewel daar nog een hoop aan moet gebeuren (aan het manuscript) denk ik niet dat het slechter is dan als ik het "gewoon" zou hebben geschreven. Sterker nog, zonder die marathon was het er waarschijnlijk niet eens gekomen. Maar misschien ben ik een uitzondering, 80% van Cadans is eerste versie en die verhalen heb ik ook in een ruk door op papier gezet. Maar ook wat ik bij andere marathonners zag... eerste versies onder druk zijn over het algemeen best goed. Die mooie zinnen waar je normaal een hele avond op zit te broeden, kunnen achteraf ook wel. Het gaat erom dat je het geraamte hebt, de eerste schets.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me aangemeld. Louis, ik wil ook best een blog bijhouden. Ik zal je mailen, maar ik moet eerst nadenken over een plan en bijkomen van deze beslissing.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
recordhouder Multatuli? geloof dat On The Road nog sneller geschreven is.
En was dat dan allemaal in één keer goed? Of kwamen er nog herschrijf-, correctie- en redactierondes achteraan?
Het typoscript van On The Road is vorig jaar zelfs uitgegeven. Uiteraard met kanttekeningen en wat doorhalingen, maar het geheel is maar heel weinig veranderd in de uiteindelijke versie. Ik heb het even nagezocht: On the Road was written in just three weeks, while Kerouac lived with Joan Haverty, his second wife, at 454 West 20th Street in Manhattan. Kerouac typed the manuscript on what he called "the scroll":[3] a continuous, one hundred twenty-foot scroll of tracing paper sheets that he cut to size and taped together.[4] The roll was typed single-spaced, without margins or paragraph breaks. Contrary to rumor, Kerouac said he used no stimulants during the brief but productive writing session, other than coffee. (Wikipedia)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe weer mee met de Amerikaanse fellows. Een NaNo-week ga ik in New York doorbrengen. We moeten eigenlijk werken, maar dan moet dat maar daarnaast. De 'handleiding' van NaNoWriMo is trouwens het book 'No Plot No Problem' van NaNo-oprichter Chris Baty. Leuk boek. De Community is dit jaar (mede vanwegen het feit dat dit de 10e editie is) heel erg groot. De Viddler-group is enorm gegroeid in het aantal leden. Als iedereen video's gaat opsturen, zal niemand meer tijd hebben te schrijven. Nog even ter aanvulling: het gaat allang niet meer om enkele duizend Amerikanen die schrijven. Vorige keer hebben wereldwijdt 90.000 schrijvers meegedaan.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat boek is alleen in het Engels te verkrijgen he? Lijktme namelijk wel een handig en leuk boekje om bij mn schrijfboeken te hebben.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het lijkt mij geweldig om (bijvoorbeeld volgend jaar) een maand vakantie op te nemen en op een afgelegen plek op aarde de 50.000 woorden te schrijven aan een verhaal dat geïnspireerd is door die plek. Ik hou het in mijn achterhoofd :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij geweldig om (...) een maand vakantie op te nemen en op een afgelegen plek op aarde de 50.000 woorden te schrijven aan een verhaal dat geïnspireerd is door die plek.
Je lijkt mij wel ;) , nou alleen die 50.000 woorden nog :(

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij geweldig om (bijvoorbeeld volgend jaar) een maand vakantie op te nemen en op een afgelegen plek op aarde de 50.000 woorden te schrijven aan een verhaal dat geïnspireerd is door die plek. Ik hou het in mijn achterhoofd :)
Ha, ha, Dries, dat gaat niet lukken. Als je een week vakantie neemt breken ze hier de tent al af :crybaby:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij geweldig om (bijvoorbeeld volgend jaar) een maand vakantie op te nemen en op een afgelegen plek op aarde de 50.000 woorden te schrijven aan een verhaal dat geïnspireerd is door die plek. Ik hou het in mijn achterhoofd :)
Nou, zie je mijn plaatje... meer vertel ik niet.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben heel benieuwd of de andere deelnemers (Saralitse, Droomz, Madelief en Mario) al een idee hebben waarover ze gaan schrijven. Misschien kunnen we om de beurt hier posten?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog helemaal geen idee, maar 'No Plot, No Problem', hihi. Graag zou ik mijn derde boek eindelijk af maken, vooral gezien ik nu naar New York ga en het verhaal zich daar afspeelt. Maar het is tegen de regels een verhaal verder te schrijven of voor 1 November aan je roman te beginnen. Het moet dus een maagdelijk project zijn waaraan je vanaf 1 november begint. Dat wordt dus beginnen met mijn 4e boek voordat het derde af is. De NaNoWriMo-viddler-groep heeft ondertussen 165 leden. Vorig jaar deden we het met iets rond de 20. Het wordt dus niet te doen iedere dag 165 videos te kijken en er dan ook nog op te reageren. Dat wordt waarschijnlijk groepjes vorming binnen de groep. Ik denk dan aan de knusse groep van vorig jaar.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tuurlijk doe ik weer mee met Nanowrimo dit jaar. Vorig jaar was een onvergetelijke ervaring en dit jaar zal niet anders zijn. Pijn in mijn schouders, gevoelloze vingertoppen, heerlijk toch...... En ja, zo'n blog bijhouden wil ik graag doen. Ik heb mijn mail dus naar Louis gestuurd. Aan hem de keuze. Mijn idee voor dit jaar zit nog in de kookpot. Ben benieuwd wat eruit komt. En nee, ik kan er geen maand vakantie voor opnemen al is het idee om te watertanden.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ontzettend veel zin om mee te doen, maar november wordt helaas een onmogelijke maand. Er is de Boekenbeurs in Antwerpen en ik moet een aantal kinderverhalen op bestelling afwerken tegen halverwege de maand. Spijtig dus, maar die 50.000 woorden in 2 weken afhaspelen is helemaal onmogelijk... En beginnen vanuit de wetenschap dat je het niet haalt, lijkt mij een beetje valsspelen, is het niet?