Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Samen een boek publiceren

Hallo, Ik vind het leuk als er iemand is, die graag samen met mijn een boek wilt schrijven. En dan samen publiceren. Ik schrijf zowel fantasy, als romans, en ook kinderboeken. Iemand interesse? Mvg Lisa,

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op welke wijze zou de samenwerking kunnen slagen? Heb je daarover nagedacht? En bovenal: Waarom wil je samenwerken? Lijkt het je 'gewoon' leuk, of heb je hulp nodig? Schrijven is doorgaans een erg persoonlijke bezigheid. Schrijven is het zichtbare resultaat van heel wat denkwerk, en een boek weerspiegelt altijd de ziel van de schrijver (m/v). Met non-fictie ligt het anders, maar een geslaagde roman waaraan twee schrijvers hebben geschreven zie ik niet zo snel voor me.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn daar nochtans tal van voorbeelden bekend, Dargor. Nicci French, Stephen King & Peter Straub, Weiss & Hickman, ... Al zou ik het zelf ook niet meteen met een volslagen onbekende aandurven.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn daar nochtans tal van voorbeelden bekend, Dargor. Nicci French, Stephen King & Peter Straub, Weiss & Hickman, ... Al zou ik het zelf ook niet meteen met een volslagen onbekende aandurven.
Bij 'samen' schrijven denk ik vooral aan het laten samensmelten van twee stijlen. Iemand hebben voor feedback, doorlopende correcties, het aanscherpen van verhaallijnen is natuurlijk altijd handig. Maar iemand moet volgens mij toch de eerste viool spelen. De vraag is of je een onbekende kunt vinden die de tweede viool in beroering brengt ;)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar in bovengenoemde samenwerkingen is er toch helemaal geen sprake van eerste en tweede viool? In De Talisman kan ik echt niet ontdekken welke stukken door King en welke door Straub geschreven zijn, hoewel ik genoeg boeken van beide auteurs apart gelezen heb om hun stijlen te kunnen herkennen. Dus in dat geval kun je zeker spreken van samensmelten. Ik heb ook wel eens iets (maar dan korter) samen met een andere schrijver geschreven, en dan herschrijf je gewoon elkaar stukjes tot je zelf niet meer weet wie wat geschreven heeft. Ik had daarbij zeker niet het gevoel dat één van de twee meer of minder inbracht.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb die boeken - uiteraard - niet gelezen. Goed, laten we on-topic blijven. Misschien kan Lisa toelichten hoe zij de samenwerking beziet.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik zal het leuk vinden om gewoon samen te werken. Dus we verzinnen allebei iets. Of ik kan ook iets verzin of hij/zij. We typen, sturen naar elkaar op fouten verbeteren, stijl etc. Dus hoofdstuk bij hoofdstuk. En als de boek klaar is, samen opsturen op 2 namen. En de inkomsten eerlijk verdelen. ....

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat je oproep beter werkt als je je eigen niveau aangeeft en je stijl laat zien (plaats bijvoorbeeld iets op proeflezen, of zorg voor een link naar je website waarop het e.e.a. is te lezen, zet je palmares en publicaties in je forumprofiel). Het is ook handig aan te geven hoe snel je wilt gaan: hoe vaak wil je een stuk uitwisselen, en hoeveel woorden zou dat moeten zijn? Met andere woorden: hoeveel tijd gaat het een geïnteresseerde kosten?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit al een tijdje met hetzelfde idee in mijn hoofd. Uiteraard moeten beide schrijvers het wel goed met elkaar weten te vinden vooraleer een dergelijk project kans op slagen krijgt. Nu goed... Ik heb geen vooroordelen en er is dus interesse, maar ik (en volgens mij iedereen met een lichte interesse) zou toch graag een voorbeeldje zien van jou schrijven. :) edit: ik ben nu eigenlijk echt wel warm gedraaid voor dit idee dus mocht hier geen reactie meer opkomen en zie jij het ook wel zitten om met zen 2'en een boek te schrijven, neem dan gerust contact met me op!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sorry, maar het lijkt mij geen goed idee. Ik heb een paar keer aan zoiets meegewerkt en doe het niet weer. Mensen zijn verschillend en hun ideeën ook. De een denkt zus en de ander zo. Dat hoeft in het begin nog niet zo te zijn, maar op een gegeven moment loopt het spaak. Omdat je een bepaald idee in je hoofd hebt waarmee je wilt doorgaan. Desalniettemin, veel succes gewenst.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zulke botsingen kunnen ook op een leuke manier opgelost worden. Beide schrijvers leggen hun idee voor en geven argumenten waarom ze denken dat hun idee wel zou kunnen aanslaan. Dan moet je uiteraard allebei wel kunnen zeggen, 'goed, jou idee klinkt toch nog net iets beter.' Ik heb al redelijk wat negatieve ervaringen omtrent dit concept gehoord, maar ik blijf er enthousiast over. Ik ben vrij flexibel en dat is volgens mij wel een pluspunt voor slagen :)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het was ook geen kwestie van botsingen maar gewoon een heel andere richting van het verhaal voor je zien. Twee personen is te doen, maar een hele groep die aan hetzelfde verhaal werkt?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zekers! Met een hele groep aan een verhaal werken lijkt mij ook minder evident. Ik zou eerder willen gaan voor een klein project :) Moest ik hier iemand voor vinden die mooie schrijfkwaliteiten heeft zou ik het dan ook houden op 2 schrijvers. En ja uiteraard... de schrijvers kunnen een andere visie voor zich hebben ivm het verhaal, daarvoor ga ik gewoon een verwijzing maken naar mijn vorige post.
Zulke (botsingen)andere ideeën ivm het verhaal kunnen ook op een leuke manier opgelost worden. Beide schrijvers leggen hun idee voor en geven argumenten waarom ze denken dat hun idee wel zou kunnen aanslaan. Dan moet je uiteraard allebei wel kunnen zeggen, 'goed, jou idee klinkt toch nog net iets beter.'

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb enkele dagen geleden gereageerd op deze oproep. Zonder er te veel op in te gaan, is voor mij vrij snel duidelijk geworden dat deze persoon niet mijn manier van samenwerken voor ogen heeft. En daarmee omschrijf ik de gang van zaken netjes.