Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezer gezocht voor eerste 100 blz.

Hey, Ik ben opzoek naar iemand die het wel leuk vindt om de eerste 100 pagina's van mijn verhaal te lezen (A5 formaat) en dit te beoordelen. Daarbij wil ik vooral weten of je je de situaties die ik beschrijf kunt inbeelden, of de personages geloofwaardig overkomen, of het verhaal langdradig wordt of juist van de-hak-op-de-tak en dat soort dingen. (En van positief commentaar word ik ook heel blij, dus je mag ook best vertellen wat je dan wel goed vond en waar ik niets meer aan moet veranderen). Het liefst zoek ik iemand die van YA fantasy houdt, dat is voor jou ook leuker want het heeft geen zin als je een verhaal gaat lezen waar je bij voorbaat al geen ene... niks aan vindt. ;-) Als je interesse hebt, laat het me maar weten!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraagje: Wat is YA fantasy? Ik ken best veel fantasy stijlen omdat ik daarin ook schrijf. YA= Youth Adults? Bobcat.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoeveel woorden zijn het? En wat wil je met het verhaal bereiken? Wat betaal je ervoor?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schlimazlnik: Betalen? Ik dacht dat je via dit forum alleen maar om proeflezers mocht vragen die dat kosteloos wilden doen... Het stuk van 100 pagina's heeft 33.000 woorden (maar van andere lezers (familieleden) heb ik gehoord dat je er zo doorheen bent en dat het heel makkelijk is geschreven) En wat betreft de vraag wat ik met het verhaal wil bereiken.... Tja.... Ik hoop er anderen mee te kunnen vermaken, is dat wat je met die vraag bedoeld? Eigenlijk hoop ik de hele wereld ermee te veroveren, maar we zullen wel zien hoe ver ik kom ;-) Eerst maar beginnen met Nederland.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het wel nalezen, maar ik moet er wel onmiddellijk bijzeggen dat ik weinig ervaring heb met proeflezen. Wel met lezen, dat kan altijd helpen :D

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Masha, je bent nuchter in je conclusies. Stuur maar op via PB. Mijn mening is gratis ook al is die kritisch. Schli houdt je voor de gek! Alhoewel? }) Bobcat

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Betaling hoeft niet in geld te zijn, hè, je kunt bijvoorbeeld ook aanbieden om in ruil ongeveer evenveel woorden van je proeflezer te proeflezen. Of om de afwas te komen doen of te babysitten, weet ik veel, maar voor wat hoort wat ;) Ik ben zelf ook bezig met een YA Science Fantasy manuscript (tenminste, mijn proeflezers vertellen me dat het YA zou kunnen zijn, ik heb het aanvankelijk niet met opzet met die doelgroep in gedachten geschreven), dus het is misschien wel interessant om te "ruilen". Maar dan wil ik wel eerst de eerste 10 bladzijden of zo behandelen voor ik (of jij) iets beslis, en niet meteen de hele lap.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mascha, ik hou helemaal niet van fantasy, dus ik ben niet in de markt. Wat je schrijft over je familieleden die beweren dat je er als proeflezer zo doorheen bent, door die honderd bladzijden, dat is natuurlijk flauwekul. Proeflezen is een tijdrovende bezigheid, die je niet zomaar even tussendoor doet. Ik vind het dan ook niet helemaal onzinnig wat Schli vraagt over betaling. Het is zeker niet zo dat je er vanuit mag gaan dat men op deze site dingen als honderd pagina's lezen, spelfouten er uithalen, stijl analyseren en een leesrapportje schrijven gratis voor je doet. Als dat wel zo is, is dat mooi meegenomen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hekate: Lijkt me leuk om te ruilen! Ik weet alleen niet hoe ik je een bestand toe kan sturen via de mail... :confused: Als iemand me kan uitleggen hoe dat moet, dan kan ik het gelijk ook naar andere geïnteresseerden sturen!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ L'Chaim: zóóó grondig proeflezen hoeft nou ook weer niet. Ik wil gewoon weten of anderen mijn schrijfstijl leuk vinden en of het verhaal potentie heeft, dat kan natuurlijk ook aan de hand van tien pagina's maar als je het leuk vindt om te lezen dan vind je het ook leuk om méér te lezen. Ik zoek geen professionele proeflezer, ik zoek een boekenliefhebber die me kan vertellen of ik op de goede weg zit en me een aantal verbeterpuntjes kan geven. Dat is alles.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil je wel helpen. Ik lees graag en heb ook wel eens voor iemand anders proefgelezen en correctiewerk gedaan :-) Leuk om te doen, toen werd ook advies gevraagd over layout en zo (en gaat het niet over layout, ook geen probleem!). Dus wat mij betreft: prima!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zieveraar , "Ik antwoord daar op". overbodige woorden als je terug reageert. "Net uw mail gelezen", is eigenlijk in deze zins opzet ook niet van belang. Als we toch gaan muggeziften. Bobcat.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zieveraar , "Ik antwoord daar op". overbodige woorden als je terug reageert. "Net uw mail gelezen", is eigenlijk in deze zins opzet ook niet van belang. Als we toch gaan muggeziften. Bobcat.
Ik had een email adres opgegeven, maar had toen gemerkt dat ik reeds een mail gekregen had. Dus daarom mijn wijziging van die vorige post. Misschien was het beter om het er gewoon bij te schrijven en de originele tekst niet te verwijderen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn e-mail adres is karlien apenstaartje email punt com Niét grondig proeflezen is makkelijker gezegd dan gedaan, vind ik. Als ik een fout zie, of een detail dat me stoort, dan kan ik toch niet anders dan er wat over te zeggen. Ik ben nu bezig met het proeflezen van een roman van een al gepubliceerde schrijfster en ze had ook gezegd dat het niet zo grondig hoefde, maar uiteindelijk blijkt het onmogelijk om over details heen te lezen. Misschien ben ik te perfectionistisch ;) Het enige verschil is dat ik deze keer niet eerst het geheel heb doorgelezen, laten bezinken, algemene commentaar heb gegeven en dan een tweede keer ben beginnen lezen voor de details in de tekst, maar meteen bij de eerste lezing opmerk wat me tijdens het lezen opvalt en dan per gelezen hoofdstuk een algemene commentaar geef en het resultaat telkens na een paar hoofdstukken naar haar stuur. Gaat iets sneller, maar vergt nog steeds tijd, hoor.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me leuk om te proeflezen. Het is eens iets anders dan zelf schrijven ;). Zie pm.