Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezer gezocht: Ontziend oog hoofdstuk 2 t/m 6

Beste allemaal, Ik ben op zoek naar een (paar) proeflezer(S), die de eerste 5 á 6 hoofdstukken van mijn verhaal zou willen controleren. Het is geschreven in de maand november, en heb er al het een en ander aan verbeterd. Het geen waar controle op zou moeten komen, zouden zijn:
  • Leesbaarheid
  • Spanning [waar kan het spannender, waar kan ik spanning inbouwen?]
  • Herhalingen, qua woorden en stukken tekst..
  • doorlopendheid van hoofdstukken [sluit de ander naadloos aan op de vorige?]
  • Irriterende stukken tekst [welke stukken moeten echt weg?]
  • Wat leest fijn?
  • Waar zou ik eventueel nog dingen bij kunnen plaatsen, of juist weghalen?
In feiten dus eigenlijk over alles in het verhaal zelf. Controle op eventuele grammatica en dergelijke fouten hoeft (nog) niet. ----------------------------------- Eventueel wil ik hoofdstuk 1 erbij sturen, dat is echter niet het allerleukste hoofdstuk. Dus die ben ik momenteel aan het verbeteren. Wil je die er bij, mag je dat aangeven. ----------------------------------- Hoop dat dit voldoende informatie was?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marondesh, Ik wil het wel proberen! Ik ben geen professional (maar dat zijn je lezers natuurlijk ook niet) maar als je graag een eerlijke mening wilt hebben over je verhaal tot nu toe ben ik bereid dat te geven. Wat betreft dat eerste hoofdstuk: is het verhaal te begrijpen zonder dat hoofdstuk? Zo nee, dan zou ik dat er wel graag bij hebben :)

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marondesh, Ik wil het wel proberen! Ik ben geen professional (maar dat zijn je lezers natuurlijk ook niet) maar als je graag een eerlijke mening wilt hebben over je verhaal tot nu toe ben ik bereid dat te geven. Wat betreft dat eerste hoofdstuk: is het verhaal te begrijpen zonder dat hoofdstuk? Zo nee, dan zou ik dat er wel graag bij hebben :)
Hartelijk dank voor je interesse, later vandaag zal ik alles opsturen. Hoofdstuk 1 is op zich niet nodig, het is in feite meer gezeur dan verhaal, haha.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marondesh, Ik wil het best voor je lezen. Ik ben nu bijna klaar met het proeflezen van een ander boek en de schrijver daarvan is erg tevreden met de feedback. Als je het zelf niet erg vindt zou ik ook graag hoofdstuk 1 lezen, wie weet kan ik je ook daarbij helpen, mocht je dat willen.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marondesh, Ik wil het best voor je lezen. Ik ben nu bijna klaar met het proeflezen van een ander boek en de schrijver daarvan is erg tevreden met de feedback. Als je het zelf niet erg vindt zou ik ook graag hoofdstuk 1 lezen, wie weet kan ik je ook daarbij helpen, mocht je dat willen.
Ik heb bedacht hoofdstuk 1 niet te sturen, die wil ik zelf gaan herschrijven. Eventueel stuur ik hoofdstuk 2, om te kijken hoe jouw proeflees stijl is, daarna stuur ik de rest. Is dat oké?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marondesh , Ik wil je schrijfsel graag lezen. Maar, ik ben krities en heel erg nuchter in het beoordelen van een verhaal. Misschien krijg je er spijt van als je het per PB instuurt naar mij. Oef! Gelukkig zijn vele Sollers achteraf blij met mijn commentaar. Durf je het aan? Bobcat.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marondesh , Ik wil je schrijfsel graag lezen. Maar, ik ben krities en heel erg nuchter in het beoordelen van een verhaal. Misschien krijg je er spijt van als je het per PB instuurt naar mij. Oef! Gelukkig zijn vele Sollers achteraf blij met mijn commentaar. Durf je het aan? Bobcat.
Ik durf het wel aan :D Een strenge proeflezer is altijd fijn :). Heb je net een mail gestuurd

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb bedacht hoofdstuk 1 niet te sturen, die wil ik zelf gaan herschrijven. Eventueel stuur ik hoofdstuk 2, om te kijken hoe jouw proeflees stijl is, daarna stuur ik de rest. Is dat oké?[/quote] Sorry voor mijn wat late reactie (ben nog niet zo thuis hier op de site). Uiteraard is het prima als je eerst hoofdstuk 2 stuurt. Zal ik beloven vaker hier in te loggen :-).

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een groot verschil tussen schrijven voor nanowrimo en het schrijven van een boek wat je uiteindelijk graag uitgegeven wilt zien via een reguliere uitgever. 50.000 woorden in een maand getuigd van doorzettingsvermogen en geloof in je verhaal. De tijdsdruk om deze aantallen woorden te halen is mijnsinziens fnuikend voor de kwaliteit van een verhaal. Met aanpassingen achteraf is een verhaal, gewonnen door een nanowrimo, absoluut de moeite waard om te redigeren tot op een hoger niveau wat wel geschikt is voor uitgave. Het is juist die tijdsdruk van nanowrimo die de kwaliteit van het verhaal zo ver onder de maat doet zakken. Achteraf is het altijd makkelijk om te zeggen dat: Als ik het zus of zo verwoord had dan.... Maar doorschrijven in de nanowrimo stijl en dan een oordeel vragen op proefschrijven is vragen om het genadeschot. Dat genadeschot heb ik genadeloos gegeven! Had ik de haan van de trekker tegen moeten houden? Zelfinzicht van de schrijfster had in dit geval even voor een pause kunnen zorgen. Een moment van overleg waarin het verschil in standpunten naar voren had kunnen komen zonder gelijk beledigend te reageren. Bobcat.

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat, zelf vind ik het niet gek dat ik "beledigend" reageerde, want je had ook de zwakste plekken kunnen aankaarten, zonder me op een openlijk forum af te branden. Als je dit nou gewoon via de mail had gedaan, tussen ons twee, was er niets aan de hand, helaas heb je dat niet gedaan. Dat irriteert, ja. Een volwassene zou beter moeten weten. Aan die reacties die jij mij gegeven had, heb ik niets. Die brandde me alleen af, zonder te weten op welke stukken. Voor die mail bied ik mijn excuses aan, de rest van mijn reacties blijf ik het mee eens!

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil er nog 1 bij :) maar dan stuur ik je alles pas wanneer ik versie 2 heb, dan zijn er minder dingen waar je op moet letten :). Als je dat goed vind?