Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ideeën voor boekdonatie?

Ik ben op zoek naar plekken/mensen/stichtingen waaraan ik prentenboeken kan doneren. Het liefst goede doelen. Tot nog toe heb ik boeken gedoneerd aan: - arme kinderen/scholen in Suriname - een afgebrande school - een afgebrand kinderdagverblijf - een basisschool die boeken verkocht om geld op te halen voor KiKa (kinderkankerstichting) - een tweedehandswinkel voor een goed doel (Terre des Hommes)... Ik zoek daarvoor weleens op internet, maar kan nu niets meer vinden. Waar kan ik nog meer terecht? Ziekenhuizen? Tehuizen? Heeft iemand ideeën? Het gaat om prentenboeken, dus doelgroep is ongeveer 4-6 jaar. Alvast bedankt allemaal!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn het boeken met of zonder tekst? Ik ken een schooltje in Burkina Faso (Bani) waar ze altijd lesmateriaal kunnen gebruiken, maar dan moet eventuele tekst wel best in het Frans of eventueel Engels zijn. Er is geen kleuterschool bij geloof ik, dus je doelgroep is misschien iets te jong voor de school zelf, maar ze doen ook dingen voor alleenstaande moeders en weeskinderen dus de boeken zouden sowieso wel goed terecht komen. Je zou ze dan gewoon naar mij in België kunnen sturen en dan kan mijn vriend ze meenemen de volgende keer dat hij van België naar Burkina reist (dat zal waarschijnlijk eind februari/begin maart zijn).

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar is het dan denk ik helaas niet geschikt voor. Het gaat om een prentenboek met (Nederlandse) tekst, heb daar nog exemplaren van liggen die ik graag wil doneren (het gaat dus ook niet om een gevarieerd boekenpakket). Tenzij iemand een Franse vertaling wil maken... Een goede Engelse vertaling heb ik trouwens wel, alleen dat is dan wel op een apart vel. Vraag me af of dat wel zo leuk is voor de kids...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik krijg ineens een idee. Er bestaan immers voedselbanken en kledingbanken waar mensen voor niets voor een deel in hun basisbehoefte(n) kunnen voorzien? Waarom geen boekenbank?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, en ik denk dat ze Engelse boeken ook eerder voor oudere kinderen willen. Dacht ik wel hoor, dat het met Nederlandse tekst zou zijn, maar ik dacht, het kan geen kwaad om het voor te stellen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker niet, Hekate, ik waardeer het zeer dat je het voorstelt. Heb je trouwens enig idee hoe oud de kinderen op die school zijn? Misschien heb ik nog Franse en Engelse kinderboeken liggen, maar ik kan niks beloven.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een lagere school, dus ongeveer 6-12 jaar, maar ik weet dat ze er wel voor zorgen dat materiaal voor jongere of oudere kinderen ook goed terecht komt. Het wordt compleet gerund door locale vrijwilligers, die zelfs de school eigenhandig gebouwd hebben, met heel weinig steun van buitenaf, dus ze zijn sowieso blij met elke gift, en wat ze te veel zouden krijgen, delen ze met de officiële dorpsschool.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Judy, prachtig idee! Ik heb een Antilliaans pleegkind gehad en weet uit ervaring dat prentenboeken op de schooltjes daar veel gevraagd zijn. En men spreekt en begrijpt daar naast het Papiaments goed Nederlands. Zou mooi zijn!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een mogelijkheid: Moeders voor moeders. www.moedersvoormoeders.be Zij verdelen vooral voedsel en kledij onder gezinnen die anders niet rondkomen, maar ik weet dat ze bijvoorbeeld ook verjaardags- , sinterklaas- en communiecadeautjes uitdelen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voedselbanken geven rond Sinterklaas ook cadeautjes weg aan kinderen, omdat hun ouders er geen geld voor hebben. Wellicht kun je contact opnemen met een voedselbank bij jou in de buurt en vragen of ze dit ook met kerst doen. Andere mogelijkheid: een asielzoekerscentrum? Tof dat je dit doet, trouwens!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt jongens, voor jullie ideeën! Superfijn. Ik zal er eens rustig naar kijken. Als mensen nog meer ideeën hebben, blijf ze gerust posten.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zag hier je bericht als je nog steeds op zoek bent naar een doel om boeken te doneren(engels) dan ben ik heel blij met je bijdrage ik heb op dit moment een project op de Filipijnen waarbij wij een basis school voorzien van leermiddelen voor het onderwijs. één van onze doelstellingen is het realiseren van een schoolbibliotheek. kijk een op onze website en ik hoop op een reactie http://project-ses.simpsite.nl/ groet, Edwin