Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezer gezocht voor een verhaal over kanker

Hallo, Ik heb gelezen dat ik als schrijfster het beste kan schrijven over iets waar ik veel van weet, maar ik heb die regel aardig aan mijn laars gelapt door te gaan schrijven over een veertienjarig meisje dat kanker krijgt. Ik zoek iemand die het eerste deel van mijn megaboek wil lezen. Ik zoek daarbij iemand die niet controleerd op spelsfouten, zinsfouten, herhalende tekst etc., maar iemand die puur inhoudelijk kan en wil beoordelen of het verhaal klopt met hoe het in de werkelijkheid gaat. Ik vind het zo moeilijk om iets anders te verzinnen waar die griet aan dood kan gaan, maar voor het boek is deze wending noodzakelijk. Het eerste deel waarin dit meisje voorkomt is dus een onderdeel van een groter geheel. Dit deel bestaat uit 150.000 woorden. Ik wil kan het script aanleveren zonder of met proloog. In feite doet dat er voor het verhaal niet doe. Het eerste hoofdstuk kan je ook overslaan... Ik wil ook wel een script sturen waarin ik alle scenes die niet inhoudelijk over de kanker gaan aanstippen, zodat alleen puur het proces van dat meisje overblijft. Dat scheelt weer leeswerk.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het deel waarin het inhoudelijk over kanker gaat, hoort integraal bij het verhaal van het meisje. Als je het wilt laten proeflezen zoals de lezer het leest, hoort dat erbij. Proeflezen is overigens meer dan lezen alleen. Een proeflezer maakt aantekeningen in je document en geeft aan wat hem opvalt in de verhaallijn, maar let meestal ook op fouten in zinsbouw en grammatica. Bij 150000 woorden praat je al snel over een klus van 50, 60 uur. En dan moet je er nog rekening mee houden dat het niet mogelijk is om uren achter elkaar te proeflezen, dat kost erg veel concentratie. Als je voor het eerst met een proeflezer te maken krijgt, dan raad ik je aan om te beginnen met een enkel hoofdstuk. Vandaaruit kun je kijken of er structurele problemen in je schrijfstijl zitten, of dat je al toe bent aan een gehele check. Logischerwijs gaat proeflezen vlugger naarmate er minder problemen zijn. Ook kun je dan zelf bekijken of dat wat je verwacht van proeflezen, overeenkomt met de realiteit.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
het gaat mij in deze oproep alleen over of het allemaal wel realistisch is. Niet iedere proeflezer heeft ervaring met kanker en kan daar over mee praten. Het gaat mij puur over of het wel klopt. Daarmee is deze oproep toch echt anders als de oproep dan die Zjors in zijn bericht heeft gezet.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Taya, kun je dan niet beter iemand zoeken die dat weet, een dokter of een ervaringsdeskundige, en die daar met jou over wil praten? Je hoeft ze dan niet het verhaal te laten lezen, maar jij vertelt hoe je het hebt opgeschreven en je kunt concrete vragen stellen over dingen waar je over twijfelt. Het is overigens handiger om dit soort research te doen vóór je gaat schrijven.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
daarin heb je helemaal gelijk... maar ik heb te weinig lef om een onbekende dokter te benaderen... via internet is het zo makkelijk. Over dat tweede: tjah, ik vind het niet erg om keer op keer aan te passen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Ceridwen eens! Wat mij ook opvalt is de vele schrijffouten in de intro van Taya 22. Logisch dat dit ook in het verhaal van 150.000 woorden ook nog eens voor de nodige problemen gaat zorgen. Kanker! Iedereen kent het wel ergens in de direkte lijn. Vrienden, familie, geliefden. Ik denk dat dit verhaal van Taya22 geen nieuwe inzichten, gevoelspunten, emoties zal oproepen over een geladen onderwerp waarover al zóveel in diepte is geschreven door zo vele schrijvers over de afgelopen jaren. Maar als iemand zich aanbiedt om dit te willen beoordelen is hij/zij daar natuurlijk vrij in. Bobcat.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bobcat, ik denk, voel en weet dat een ieder die kanker heeft of het overleefde, de ziekte en het bijbehorende proces verschillend ervaren, zeker als iemand de ziekte van twee kanten meemaakte. Geen mens is hetzelfde. Taya22 a) Ik werk in de gezondheidszorg. b) Ik ben kanker overlevende . Twee vliegen in éen klap :P Stuur me maar een mail, Taya22, mits je plannen serieus zijn.