Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ervaring met 'Schrijven is ritme' en/of 'Personages, conflict, perspectief'?

Wie helpt? Voor Schrijven Magazine ben ik bezig aan artikel met de werktitel "Voorbij persononage, conflict en perspectief, een nieuwe en persoonlijkere kijk op creatief schrijven". Dat gaat erover dat het belangrijk is om naast het traditionele begrippenapparaat ook aandacht te hebben voor bijvoorbeeld ritme (Thomas Verbogt, "Schrijven is ritme") of lichtheid (Italo Calvino in "Zes memo's...") of een andere meer persoonlijke invalshoek. Hoe kijk jij daartegenaan? Heb je bijvoorbeeld "Schrijven is ritme" gelezen en heb je daar een mening over? Heb je behoefte aan een meer persoonlijke en minder geijkte theorie? Kun je die toepassen in je eigen werk? Of geef je juist de voorkeur aan de traditie met een boek als 'Personages, conflict, perspectief?' Laat het me weten, dan kan ik je overweging wellicht meenemen! Dank, dank.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, dank voor je snelle reactie. Voor 30 september. Lukt dat? Mag ook een globale eerste ingeving zijn, dan vraag ik door waar nodig.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21-12-2008 heb ik hier een blogje over het boek 'Schrijven is ritme' geplaatst. Voor mij was het boek zeer inspirerend!

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Ik ben op voorhand benieuwd naar je artikel … Ja, ik heb 'Schrijven is ritme' gelezen. Wel al enkele jaren terug. Ik heb het boek met veel plezier gelezen en heb er vooral van opgestoken dat het belangrijk is om oog te hebben voor ritme. Dankzij dit boek is me duidelijk geworden dat juist de literatuur die ík mooi vind, mooi is, door dat ritme. Ritme maakt dat ik van een boek geniet. Niet alleen op verhaalniveau, maar ook op zin- en woordniveau. Ik lees zinnen en proef ze ook daarna nog. Ze zingen in me na. Schrijvers die wat mij betreft een geweldig oog hebben voor ritme zijn: Arthur Japin, Gerbrand Bakker, Martin Bril en Anna Enquist.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou van ritme in mijn zinnen. Lange zinnen en korte zinnnen, waarmee je het tempo bepaalt. Woorden in een net iets andere volgorde, waardoor de klanken dansen. De lengte, de klank, het aantal lettergrepen. Er zit natuurlijk een levensgrote valkuil achter, want het opofferen van leesbaarheid en betekenis is verleidelijk als je zo let op het ritme. Balans, balans, ritme en balans.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel tot zover! Reacties blijven welkom... Bijvoorbeeld: kun je vanuit ritme schrijven? Of blijf je ondanks het mooie 'Schrijven is ritme' van Thomas Verbogt toch in eerste instantie denken in gebeurtenissen, personages, plot?