Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kennis over Antwerpen gezocht

Zoals sommigen van jullie weten ben ik op dit moment bezig met een boek (roman, fictie) dat zich afspeelt in de tijd dat Toulouse in korte tijd rijk werd van de handel in pastel (blauwe verfstof). Een van de belangrijkste landen waarmee toen (16e eeuw) gehandeld werd, waren de Lage Landen/Vlaanderen. Meer dan de helft werd geëxporteerd naar Antwerpen. Daarom ben ik op zoek naar iemand die veel kennis heeft over de geschiedenis van Antwerpen. En omdat ik weet dat op dit forum ook heel veel Vlamingen zitten, hoop ik op een toevalstreffer of misschien een aanknopingspunt omdat iemand iemand kent. Er zijn natuurlijk ook boeken, maar ik wil liever beginnen met een persoon van vlees en bloed. Graag reacties in het forum, want pb's komen bij mij schijnbaar niet aan (raar, maar waar). Andere suggesties voor het vinden van waardevolle informatie over deze periode zijn natuurlijk ook welkom.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
helaas weet ik er zelf niets over, maar ik wil je wel veel succes wensen met het vinden van deze persoon, maar vooral met het schrijven van je roman. Mocht mij iemand te binnen schieten dan weet ik je te vinden! :thumbsup: :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Assepas. Ben druk bezig met de eerste versie (nog maar). Wel ter plaatse en dat scheelt enorm voor de inspiratie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben je in dat prachtige Antwerpen? Ben dol op die stad! Ik weet nog dat de Vlaeykensgang (juiste spelling???) me erg intrigeerde. Een oud binnenstraatje, ik geloof bij de Hooimarkt... de sfeer van de tijd waarin je boek zich afspeelt. Mocht je nog info willen over oude pigmenten en het gebruik ervan kan ik je verwijzen naar 'verfmolen de Kat', ze malen oude verfstoffen en weten er erg veel van. zie: http://www.industriemolens.nl/Kat/Kat.htm succes!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik zit nu in Toulouse. Kijk maar eens op mijn blog, als je het leuk vind (zie mijn onderschrift). Antwerpen komt ook nog aan de beurt. Bedankt voor de link. Waar staat De Kat?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ach... Toulouse... een naam die klinkt als een snoepje... De Kat staat in de Zaanse Schans. Ik ga je blog lezen!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik woon in Antwerpen maar ben geen historicus. Met algemene vragen kan ik je misschien wel helpen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Runaway. Is er in Antwerpen een museum gericht op de geschiedenis van de stad? En dan bij voorkeur ook die van de late middeleeuwen - begin renaissance (1500 - 1650)? Dat geeft misschien een beginnetje. Ik moet zeggen dat ik maar weinig informatie over Antwerpen in Internet kan vinden, in vergelijking tot andere steden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel er zijn hier heel veel museums gericht op de geschiedenis van Antwerpen, en vooral over de 16de eeuw, de Gouden Eeuw Van Antwerpen, zal je hier heel veel informatie vinden. Het Vleeshuis (ambachten en dagelijks leven,) Het Steen (Scheepvaart en de haven.), het Museum der Schone kunsten (Schilderkunst etc.), en de Kathedraal met zijn ondergrondse crypten, het Rubenshuis, het Plantin en Moretusmuseum (boekdrukkunst en dageliijks leven) en oh ja, een ondergrondse boottocht op de vroegere vesten en ruien... ach ja... je zal hier echt wel heel wat vinden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle linkjes!!! U zijt allen geweldig (flauw, maar gemeend)