Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezers gezocht voor eerste jeugdverhaalprobeersel

Goeieavond iedereen, Ik ben nieuw op dit forum, dus mocht ik met mijn vraag op het verkeerde subforum zit, alvast mea culpa. Het zit zo: een tijdje geleden ben ik begonnen met het schrijven van een kinder-/jeugdverhaal - iets knotsgek, bedoeld voor 10- à 12-jarigen met vreemde kronkels in het hoofd. Kort samengevat ziet de (voorlopige) plot er zo uit: het hoofdpersonage vindt een draakje terug in zijn tuin en brengt het terug naar waar het thuis hoort. Daar komt aan het licht dat het vuur uit het drakendorp gestolen is. Zoals je al kan raden: bedoeling is dat het hoofdpersonage en het draakje het vuur terughalen. In mijn hoofd ontspint er zich een heel avontuur, waarop ze nog verschillende personages tegenkomen, etc. Mijn bedoeling is in de eerste plaats een verhaal te schrijven dat zichzelf niet al te serieus neemt, maar de kinderen ook al in contact brengt met andere, (volwassenen)teksten. Hoewel ze die intertekstualiteit, die er hier en daar in steekt, niet zullen herkennen, zal er misschien later wel een lichtje beginnen branden. Op dit moment heb ik al zo'n 12 000 woorden geschreven, maar zoals dat bij iedereen waarschijnlijk al eens het geval is geweest (en zeker wat een eerste schrijfoefening betreft): ik vraag me af of het wel zin heeft verder te gaan, of het verhaal tout court wel te pruimen valt, enz. Al die vragen hebben er voor gezorgd dat ik het schrijven de laatste tijd wat op on hold heb gezet. Daarom zou het heel interessant zijn, mochten er hier enkele mensen zijn die de tekst die ik reeds geschreven heb gewoon vrijblijvend eens zouden willen lezen. Alle opbouwende kritiek is immers welkom. Een kleine kanttekening: ik weet sowieso dat ik de tekst nog grondig moet herlezen, herschrijven, etc., maar daar zou ik pas echt werk van maken, mocht ik mijn verhaal ooit daadwerkelijk finaliseren. Bedankt alvast voor jullie respons! Mocht je geïnteresseerd zijn, laat iets weten en dan zien we wel hoe en wat. Bye, LS

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
["Het zit zo: een tijdje geleden ben ik begonnen met het schrijven van een kinder-/jeugdverhaal - iets knotsgek, bedoeld voor 10- à 12-jarigen met vreemde kronkels in het hoofd."] Beste Ls, bedoel je kinderen van 10 a 12 jaar met een kronkel, of een jeugdverhaal in een kronkel geschreven? ["dat zichzelf niet al te serieus neemt, maar de kinderen ook al in contact brengt met andere, (volwassenen)teksten. Hoewel ze die intertekstualiteit, die er hier en daar in steekt, niet zullen herkennen, zal er misschien later wel een lichtje beginnen branden."] Is het niet serieus geschreven en hoe zie je dat voor je, in contact met andere volwassen teksten? ["Daarom zou het heel interessant zijn, mochten er hier enkele mensen zijn die de tekst die ik reeds geschreven heb gewoon vrijblijvend eens zouden willen lezen. Alle opbouwende kritiek is immers welkom. Een kleine kanttekening: ik weet sowieso dat ik de tekst nog grondig moet herlezen, herschrijven, etc., maar daar zou ik pas echt werk van maken, mocht ik mijn verhaal ooit daadwerkelijk finaliseren."] Waarom plaats je niet gewoon een stukje van vijfhonderd woorden, een stuk tekst wat voor jou van belang is, krijg je misschien feedback op en kan iedereen zien wat voor soort verhaal het is en zich daarna melden als proeflezer?

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
["Het zit zo: een tijdje geleden ben ik begonnen met het schrijven van een kinder-/jeugdverhaal - iets knotsgek, bedoeld voor 10- à 12-jarigen met vreemde kronkels in het hoofd."] Beste Ls, bedoel je kinderen van 10 a 12 jaar met een kronkel, of een jeugdverhaal in een kronkel geschreven? ["dat zichzelf niet al te serieus neemt, maar de kinderen ook al in contact brengt met andere, (volwassenen)teksten. Hoewel ze die intertekstualiteit, die er hier en daar in steekt, niet zullen herkennen, zal er misschien later wel een lichtje beginnen branden."] Is het niet serieus geschreven en hoe zie je dat voor je, in contact met andere volwassen teksten? ["Daarom zou het heel interessant zijn, mochten er hier enkele mensen zijn die de tekst die ik reeds geschreven heb gewoon vrijblijvend eens zouden willen lezen. Alle opbouwende kritiek is immers welkom. Een kleine kanttekening: ik weet sowieso dat ik de tekst nog grondig moet herlezen, herschrijven, etc., maar daar zou ik pas echt werk van maken, mocht ik mijn verhaal ooit daadwerkelijk finaliseren."] Waarom plaats je niet gewoon een stukje van vijfhonderd woorden, een stuk tekst wat voor jou van belang is, krijg je misschien feedback op en kan iedereen zien wat voor soort verhaal het is en zich daarna melden als proeflezer?
Hoi Maria, Bedankt in de eerste plaats voor je reactie. Wat ik vooral bedoelde: het is een heel fantasierijk verhaal, een verhaal voor kinderen met "fantasiekronkels" in het hoofd. De brug naar de volwassenenliteratuur zit hem vooral in verwijzingen/links naar/met andere verhalen en dan eerder naar volwassenenromans dan naar echte jeugdromans. Ik volg je tip en plaats meteen iets. Hopen op feedback :) Bye

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het best lezen en nakijken. Mijn hoofd heeft genoeg fantasie spinsels van zichzelf dus ik kijk niet al te raar meer op van bepaalde dingen. Ik ben alleen wel pas 17. Toen ik twaalf was heb ik zo veel van dat soort boeken gelezen en sommige staan daar nu nog van in de kast, dus als je wil kan ik het wel proeflezen.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil het best lezen en nakijken. Mijn hoofd heeft genoeg fantasie spinsels van zichzelf dus ik kijk niet al te raar meer op van bepaalde dingen. Ik ben alleen wel pas 17. Toen ik twaalf was heb ik zo veel van dat soort boeken gelezen en sommige staan daar nu nog van in de kast, dus als je wil kan ik het wel proeflezen.
Dag Skydance, Het verhaal is wel totaal nog niet af. Zoals eerder gezegd, zou ik gewoon graag een "onbekend" oordeel hebben of het nog enige zin heeft om verder te doen. Mocht je nog steeds geïnteresseerd zijn, dan wil ik je graag eens mailen wat ik tot nu toe al heb. (weet jij mss of het mogelijk is hier "privé berichten" te versturen? het is wrs niet de bedoeling dat iedereen hier zo maar privé-mailadressen e.d. te zien krijgt?) Bye, LS

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil niet overkomen als een negatieve criticus, maar zo'n verhaal moet wel héél bijzonder zijn om nog te kunnen boeien. De quest om vuur terug te brengen/halen is al zó vaak omschreven in diverse vormen dat de originaliteit er al een eeuw vanaf is. Jeugd van 6-15 interesseert zich niet eens meer voor draken, boeken, of sprookjes met een moraal. Facebook en MSN zijn voor hún nu belangrijk omdat dát hun sociale leven is in 2011. Oké, bij kinderen tot 5 maak je misschien nog een kleine kans. Maar daar moet je je taalgebruik dan ook op aanpassen. Nee, LS, times are changing, en heel erg snel ook. Kun je daar als "oudere", geen pas mee bijhouden dan lig je er gewoon uit! Bobcat

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uhm, ik denk dat dat misschien via mijn profiel kan. Ik weet nog niet zo goed hoe de site werkt maar volgens mij kun je daar privé berichten achter laten. Ik wil het deel dat je hebt graag lezen en ik heb een paar vrienden die dat soort series ook wel leuk vinden dus als je wil kan ik het naar hen doorsturen.