Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijver / Ghost writer gezocht

Hallo, Ik ben op zoek naar een 'ghost writer' voor 1 of 2 verhalen. Ik heb het zelf geprobeerd maar bleef steken bij: schoenmaker blijf bij je leest.... Hierbij aanvullende info: - Roman/ Fictie - 1) maatschappelijke thriller 2) psychologische misdaad komedie - eventuele vergoeding in overleg Mocht je meer info willen, laat het mij weten. Alvast bedankt voor je reactie. Gr. Ro

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat wil je doen met de thriller en de komedie? Ja, vast uitgeven, maar ik bedoel, is daar al een contract o.i.d. voor, of heb je gewoon zin om je idee om te zien gezet zijn in een verhaal?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij de vraag van Waus. En de genres lopen nogal uit een. Wil je samenwerken met 1 persoon voor beide verhalen?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reactie's. @waus: Nee, ik heb nog geen contract met een afnemer/ uitgever. Eerste doelstelling is om het idee te vertalen naar een 'echt' boek. Het boek zou dan de basis moeten vormen voor meerdere projecten, zoals bv film/ tv, lezingen, etc. Ik ben overigens vrij commercieel ingesteld. @katniss: samenwerken met 1 of meerdere personen maakt mij niet zoveel uit. Als het maar goed is. Hopelijk zijn jullie vragen beantwoord, hoor het anders graag en natuurlijk als je het een leuke klus lijkt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Ro, maar het blijft allemaal erg vaag. Jij hebt een (nauwelijks omschreven) idee voor twee heel verschillende boeken, maar je bent erachter gekomen dat je ze niet zelf kunt schrijven. Daarom zoek je nu één of meer mensen die ze voor je willen schrijven (eventueel tegen vergoeding :confused: ), zodat jij daarna weer kan aansluiten bij de uitvoering van aanverwante projecten (tv, film, lezingen enz). Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar wat is in deze constructie nu het 'selling-point' voor die ghost-writer, afgezien van een eventuele vergoeding? Dat zouden de zeer bijzondere verhaalideëen kunnen zijn, maar zolang je daar niets over loslaat, en anderen zich dus ook geen idee kunnen vormen over de mogelijke uitgeefkansen van de verhalen, blijf ik een beetje sceptisch over deze aanpak. Waarom probeer je je verhalen niet gewoon zelf te schrijven? Oefening baart kunst. Het schrijven van een verhaal kost nu eenmaal heel veel tijd. Dus moet er redelijk zicht zijn op uitgave/inkomsten, anders waagt een beetje ghost-writer zich daar niet aan (tenzij deze vooruit betaald wordt). Hoe dan ook, wens ik je succes met je projecten.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@via: haha, ik heb niet echt een ambacht geleerd zoals een schoenmaker. In het dagelijks leven werk ik als account manager. Ik ben dan ook meer een extravert persoon, wellicht dat het schrijven daarom niet wil lukken. @zjaan: bedankt voor de feedback. Ik zoek een schrijver die graag een mooi boek wil schrijven. Hierbij denk ik altijd aan een hele goede timmerman, die helaas geen mooie meubels kan maken omdat hij geen designer is. Volgens mij heb ik een aantal ontwerpen, nu alleen dus nog een timmerman . Anyway hieronder iig aanvullende info over de plots: 1) thriller: succesvolle zakenman heeft alles wat zijn hart begeert. Vervolgens gaat het allemaal 'downhill'. Raakt alles en iedereen kwijt door list & bedrog, jaloezie en gierigheid. Raakt aan lager wal, drank, etc., en komt in het park te wonen. De omgekeerde evolutie, van een rijk man naar een dierlijk bestaan. Groeten uit de rimboe maar dan de groeten uit het park. Hij leert veel, vergelijkbaar als een moderne tarzan in de stenen jungle. In een moment van bezinning ziet hij iets in het park wat niet alleen zijn leven weer op rit zou kunnen brengen. Maar ook iets wat zijn zoete wraak zou kunnen zijn op degene die zijn ondergang hebben bestempeld. Zal het hem lukken?? 2) misdaad/komedie: crimineel op de vlucht, wordt gezocht voor een overval met zeer grote buit. Hij vlucht van NL naar IT, en duikt onder. Het leven van een ondergedoken crimi is eenzaam. Als de crimi zich in het openbaar begeeft, vermomt hij zich. Hij wordt daar zo goed in dat hij besluit terug te gaan naar zijn oude woonplaats in NL. Een groot risico maar gelukkig herkent niemand hem, zelfs familie en vrienden niet. Hij miste zijn familie en vrienden, maar nu is hij terug en kan hij nog steeds niet echt bij ze zijn. De politie zit nl nog steeds op zijn hielen. Ze ruiken hem, zo dichtbij is hij. Hoe lang kan hij dit volhouden? Met wie kan hij zijn geheim delen? Hopelijk is het nu allemaal iets duidelijker, en spreekt het iemand aan zodat we snel aan de slag kunnen. Hoor t graag.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@via: haha, ik heb niet echt een ambacht geleerd zoals een schoenmaker. In het dagelijks leven werk ik als account manager. Ik ben dan ook meer een extravert persoon, wellicht dat het schrijven daarom niet wil lukken.
Erm... Extravert zijn is een pre om te schrijven hoor. Dat betekent namelijk vast dat je goed kunt communiceren en anderen kunt raken. Dat is een super basis om met schrijven te beginnen.
@zjaan: bedankt voor de feedback. Ik zoek een schrijver die graag een mooi boek wil schrijven. Hierbij denk ik altijd aan een hele goede timmerman, die helaas geen mooie meubels kan maken omdat hij geen designer is. Volgens mij heb ik een aantal ontwerpen, nu alleen dus nog een timmerman . Anyway hieronder iig aanvullende info over de plots: 1) thriller: succesvolle zakenman heeft alles wat zijn hart begeert. Vervolgens gaat het allemaal 'downhill'. Raakt alles en iedereen kwijt door list & bedrog, jaloezie en gierigheid. Raakt aan lager wal, drank, etc., en komt in het park te wonen. De omgekeerde evolutie, van een rijk man naar een dierlijk bestaan. Groeten uit de rimboe maar dan de groeten uit het park. Hij leert veel, vergelijkbaar als een moderne tarzan in de stenen jungle. In een moment van bezinning ziet hij iets in het park wat niet alleen zijn leven weer op rit zou kunnen brengen. Maar ook iets wat zijn zoete wraak zou kunnen zijn op degene die zijn ondergang hebben bestempeld. Zal het hem lukken?? 2) misdaad/komedie: crimineel op de vlucht, wordt gezocht voor een overval met zeer grote buit. Hij vlucht van NL naar IT, en duikt onder. Het leven van een ondergedoken crimi is eenzaam. Als de crimi zich in het openbaar begeeft, vermomt hij zich. Hij wordt daar zo goed in dat hij besluit terug te gaan naar zijn oude woonplaats in NL. Een groot risico maar gelukkig herkent niemand hem, zelfs familie en vrienden niet. Hij miste zijn familie en vrienden, maar nu is hij terug en kan hij nog steeds niet echt bij ze zijn. De politie zit nl nog steeds op zijn hielen. Ze ruiken hem, zo dichtbij is hij. Hoe lang kan hij dit volhouden? Met wie kan hij zijn geheim delen? Hopelijk is het nu allemaal iets duidelijker, en spreekt het iemand aan zodat we snel aan de slag kunnen. Hoor t graag.
Hoe het op mij overkomt is: Ik wil dat een ander een verhaal schrijft en dat ik daar dan de eer voor opstrijk door er lezingen over te geven en tv rechten van te verkopen. Wellicht bedoel je dat niet, maar een 'ghostwriter' blijft in principe altijd onbekend, terwijl iemand anders de credits opstrijkt. Dit is bij memoires en dergelijke heel gebruikelijk; niet iedere grote acteur of politicus kan ook een goed verhaal schrijven. Maar als het gaat om fictie is dat toch wat anders. Terwijl ik dit schrijf besef ik overigens dat het met fictie ook veel voorkomt, maar op een andere manier. Zo heb je legio Tom Clancy boeken die niet door Tom Clancy zijn geschreven. En Jack Higgins en Allistair McLeans die ook door andere schrijvers zijn gepend. Maar in die gevallen gaat het er altijd om dat de schrijver op de kaft al een 'merk' is, die zijn naam uitleent om er geld mee te verdienen. Dus, Ro, wat is, als ik dat zo onbeschaamd mag vragen, nu precies je bedoeling?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik zou, als ik een ongevraagd avies mag geven, als ik jou was misschien kiezen voor een andere constructie. Zou je niet liever een co-auteur zoeken? Dan kun je ook een poging wagen in het schrijversvak. De co-auteur zou dan mede kunnen optreden als redacteur om jouw teksten bij te schaven. Zo kom je samen 'op de flap' als auteursduo bijvoorbeeld.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik zoek een schrijver die graag een mooi boek wil schrijven. Hierbij denk ik altijd aan een hele goede timmerman, die helaas geen mooie meubels kan maken omdat hij geen designer is.
Zie ik het goed dat deze vergelijking ons vertelt dat een goede schrijver wel een bepaalde techniek beheerst, maar geen mooie verhalen kan schrijven - en dat jij ze wel kunt bedenken maar niet kunt schrijven, omdat je veroordeeld bent tot je leest:
Ik ben op zoek naar een 'ghost writer' voor 1 of 2 verhalen. Ik heb het zelf geprobeerd maar bleef steken bij: schoenmaker blijf bij je leest....
:? Dan is er inderdaad de mogelijkheid dat iemand anders dat voor je doet, zoals een timmerman een kozijn plaatst voor iemand die wel graag een deur in zijn huis heeft, maar niet weet hoe hij hem erin moet zetten. Maar je zou ook een cursus kunnen volgen of een schrijfcoach zoeken. Want na die twee verhalen wil je misschien méér - zeker als het geslaagde verhalen zijn. Wat wil je er eigenlijk mee doen? Insturen voor een wedstrijd? (Laten) uitgeven? Gewoon lekker ervan genieten en verder niets? :?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen bedankt voor de reactie's. Even voor de duidelijkheid, ik weet van mezelf dat ik niet geschikt ben om een goed boek te schrijven. Vooral de kwaliteit is nl voor mij van belang. @harryhol: nuttige feedback! Mijn bedoeling: boek uitbrengen met behulp van een schrijver. Het is idd niet mijn bedoeling om iemand uit te buiten. @katniss: je hebt gelijk, ik zoek een co auteur! Ik vertel, de ander schrijft? @therese: ik denk dat schrijven een kunst is netals bv zingen, dansen etc. Veel mensen kunnen het maar enkelen zijn er goed in. Ik zou het overigens wel willen uitgeven. Let me know!

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ro, ik zat nog even te denken over het boekidee van de betonnen jungle en vroeg me af of het verhaal niet sterker zou zijn met een vrouwelijke hoofdpersoon. Ik denk dat je dan wellicht meer kanten uit zou kunnen, ook qua 'vermarkten'. Dank aan initiatieven als 'spannende chicklit' of 'vrouwenthillers'. Daarbij denk ik dat het verhaal zich zou onderscheiden van thrillers die Joseph Finder schrijft (ook corporate thrillers met allemaal zakenmannen in de hoofdrol). Zou het niet leuker zijn, als ik zo voortborduur op je idee, om een vrouwelijke 'klimmer' in een bedrijf te laten overleven in deze betonnen jungle. Daarbij is het misschien een beter idee als een vrouw wraak plot, aangezien dit er dan vaak valser aantoe gaat. Juist met oog voor de hedendaagse discussie over glazen plafond(en), Nederlandse vrouwen als toppers in parttime werken, vrouwen die beogen topposities te bekleden, maar tegen de 'old boys club' oplopen, vrouwen die elkaar in het werk ondermijnen en elkaar het licht niet in de ogen gunnen... ;-). Vr. Gr.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja goed idee zeg. Ik had er nog nooit zo over nagedacht! Wil jij de samenwerking aangaan? Zoja, wat zijn onze vervolgstappen? Ik denk iig al aan koffie :) Hoor graag van je.

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het co-auteurschap/samenwerking niet zo, eerlijk gezegd. Bij een co-auteurschap schrijven beide partners en samenwerking in de zin dat de ene persoon het idee/plot inbrengt en de ander schrijft, zie ik bij fictie niet als realistisch. Die ideeën komen tijdens het schrijven en dat werkt niet als je tussendoor daarover met een ander moet overleggen om te zien of die ermee instemt. Schrijven (zeker van fictie) is daarvoor mijns inziens teveel een solistische activiteit. Maar misschien denken anderen daar heel anders over en tref je iemand, maar ik zie er helaas niets in. Succes Ro.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie het co-auteurschap/samenwerking niet zo, eerlijk gezegd. Bij een co-auteurschap schrijven beide partners en samenwerking in de zin dat de ene persoon het idee/plot inbrengt en de ander schrijft, zie ik bij fictie niet als realistisch. Die ideeën komen tijdens het schrijven en dat werkt niet als je tussendoor daarover met een ander moet overleggen om te zien of die ermee instemt. Schrijven (zeker van fictie) is daarvoor mijns inziens teveel een solistische activiteit. Maar misschien denken anderen daar heel anders over en tref je iemand, maar ik zie er helaas niets in. Succes Ro.
Er zijn toch heel wat succesvolle schrijversduo's. Nicci French, Tracy & Hickman... Terry Pratchett werkte samen met Neal Gaiman aan Good Omens... Het kan ook heel prettig werken om een klankbord te hebben tijdens het schrijven. Tijdens mijn theaterschool tijd was dat vaak een heerlijke manier om scènes te verzinnen: je steekt elkaar aan met ideeën. Maar zo'n proces moet je natuurlijk wel aanspreken :-)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het helemaal me je eens, Harry ;) Maar in Ro's voorbeeld schrijft maar een helft van het duo, terwijl de andere helft het idee inbrengt. Daar zal het vast niet bij blijven (ook discussie en feedback enz), maar dat maakt het in mijn beleving toch geen schrijversduo.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het helemaal me je eens, Harry ;) Maar in Ro's voorbeeld schrijft maar een helft van het duo, terwijl de andere helft het idee inbrengt. Daar zal het vast niet bij blijven (ook discussie en feedback enz), maar dat maakt het in mijn beleving toch geen schrijversduo.
Yep. Het klinkt in Ro's voorbeeld nog steeds als erg veel eenrichtingsverkeer :-)

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok zjaan en harryhol, ik begrijp wel wat jullie bedoelen. Lijkt mij dan een goed idee om de samenwerking te definieren. Ik hou wel van een bepaalde werkethiek...:) ik denk wel dat als je samen gaat schrijven dat er een klik moet zijn, vandaar dat ik zou willen voorstellen om zsm met alle belangstellenden, een kroeg in te duiken. As donderdag 19 uur Tara, Rokin in Amsterdam? Wie is erbij, mijn kosten? (dit is geen grap).