Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ghostwriter

Hallo, Ik weet niet of jullie mij kunnen verder helpen ... Ik ben op zoek naar iemand die mijn verhaal kan schrijven. In mijn jeugd ben ik weggelopen van huis, ik heb zoveel gezien en meegemaakt dat ik daar een boek over wil creëren, al is het maar om andere pubers te behoeden voor zo een acties. Al 2 jaar zoek ik iemand die ik kan vertrouwen en kan schrijven, ook een beetje juridische kennis is aangenaam want .. Kan men zomaar iets schrijven?, publiceren? Kan dat vrij anoniem of niet, allemaal vragen waar ik een tijdje mee worstel, kan jij mij verder helpen? Mvg Tinneke

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tinneke, Ik ben niet diegene die je zoekt om jouw verhaal op te schrijven, maar wil wel helpen met het geven van antwoorden op een paar vragen die je stelt. In beginsel mag je elk verhaal schrijven dat je maar wilt, onder je eigen naam of anoniem (als je dat zelf wilt). Wat natuurlijk niet mag, is een werkelijk bestaand persoon onterecht met naam en toenaam in een verkeerd daglicht plaatsen (daarmee bedoel ik die persoon onder zijn echte naam in een verhaal dingen laten doen of zeggen, die in werkelijkheid niet gebeurd zijn). Maar je hoeft jouw verhaal niet letterlijk op te schrijven. Je kan natuurlijk heel goed personen van naam, geslacht, haarkleur en karakter laten veranderen, het op andere plaatsen of tijdstippen laten afspelen. Met wat fantasie kan jouw verhaal daarmee vrijwel onherkenbaar worden voor diegenen die er destijds een rol in hebben gespeeld, maar nog een heel goed beeld geven van de gevaren waaraan de hoofdpersoon bloot staat (en daarmee pubers te waarschuwen). Verder adviseer ik je om in de zoekmachine van het forum eens het woord ervaringsverhaal te tikken. Dan krijg je nog veel meer tips. Als je jouw verhaal niet zelf kan schrijven, dan kan je (zoals jij kennelijk ook wilt) een ghostwriter zoeken om dat voor je te doen, maar je moet je daarbij rekening houden met de volgende punten: 1. er bij uitgevers heel weinig interesse is in ervaringsverhalen van 'gewone' mensen (dat is niet denigrerend bedoeld, maar de harde werkelijkheid, jouw verhaal moet wel héél bijzonder zijn, wil dat anders worden gezien) 2. dat er dus maar een héle kleine kans is dat je boek (als je er al in slaagt om een ghostwriter te vinden) via een reguliere uitgeverij kan worden uitgegeven. Zelf uitgeven in eigen beheer of via POD kan wel, maar dat laat ik voor dit moment nog maar even buiten beschouwing om het niet nog ingewikkelder te maken. 3. dat daarom de animo onder ghostwriters voor dit soort verhalen doorgaans erg gering is, want het schrijven van een verhaal kost enorm veel tijd en als jij daar als opdrachtgever niet een reëel bedrag voor wilt betalen, dan haken de meeste af, zeker als ook de kans op uitgave erg klein is. Waarom probeer je het niet gewoon zelf? Via de tips op dit forum (of een beperkte starterscursus) leer je misschien voldoende om je verhaal op papier te zetten en dan kan je altijd nog beslissen of je verder wilt met het zoeken van een uitgever of andere wegen. In elk geval veel succes