Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezers gezocht!

Hai allemaal, Ik heb net als een sneltrein zitten schrijven. Acht pagina's vol aan een verhaal dat me zo even te binnen schoot en ik moet zeggen dat ik heel opgelucht ben dat ik het zo er even allemaal uitgegooid heb wat in mijn hoofd zat, maar het is geen goed verhaal nog. De gebeurtenissen en het verhaal zelf vind ik wel goed, maar op de manier waarop het geschreven is helemaal niet. Ik heb echt gewoon zonder al te veel nadenken alles wat ik in me hoofd had erop gegooid. Nu zoek ik dus mensen die het willen lezen en me tips willen geven, zodat ik van dit ruwe versie verhaal een echt mooi verhaal kan maken. Groetjes, Kimmie.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kimmie, Lekker gevoel als je vanuit de flow achter elkaar kan doorgaan he? Ik herken dat helemaal, maar ik denk toch ook dat het verstandig is dat je voordat je je tekst aan proeflezers laat lezen (of hier op het forum plaatst) eerst nog eens even rustig doorlezen en zelf verbeteringen en structuur aanbrengt. Jij weet tenslotte zelf het beste wat je met een bepaalde scene wilt. Schuif en schaaf er zelf eerst eens aan. Dan is het daarna de beurt aan proeflezers. Volgens de regels van proeflezen is het zelfs een vereiste dat je eerst zelf probeert een zo goed mogelijke tekst te schrijven. Pas daarna mag je deze, met gerichte vragen erbij, op het forum plaatsen. Nu valt het natuurlijk niet te controleren of iemand dat daadwerkelijk doet, maar om nu zo maar de eerste de beste versie te laten proeflezen? Ik zou dat zelf nooit willen. Liever eerst zelf een poging wagen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Excuse me. :nod:

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ben het eens met Zjaan. Laat het even rusten en schrap en herschrijf dan even. Het is zonde van de tijd van je proeflezers als ze hele ruwe teksten moeten gaan lezen waar je zelf nog niet tevreden mee bent.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer ook op jezelf te vertrouwen in plaats van afhankelijk te zijn van anderen. En niet te snel resultaat willen...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven is werken..Schrijven schrappen laten liggen meer schrijven weer schrappen en.....dan pas insturen voor beoordeling. Daarna ga je weer schrappen schrijven enz.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk, zo'n flow. Een paar dagen laten liggen en dan nog eens lezen wil vaak ook al helpen om beter te zien wat beter kan. Schrijven is ook ... geduldig zijn.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
?? Waarom? Omdat je hem de tweede keer niet briljant vindt? Was ie dat dan wel? Begrijp me niet verkeerd, ik wil er best naar kijken en tips geven. Maar de ervaring leert dat je daar weinig aan hebt als je er zelf nog een tweede keer naar moet kijken. Als ik een eerste versie zou laten proeflezen zou het net zo gaan. Bij hoofdstuk drie al een hele verhaallijn op de schop, en dan is al dat proeflezen voor niets geweest. Voor beide partijen niet zo leuk.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou inderdaad kunnen, Bobcat, maar het kan ook zijn dat een proeflezer die het ruwe verhaal niet in zijn/haar hoofd heeft zitten met hetzelfde voorstel komt. De kans op schrappen lijkt me in het laatste geval groter omdat je als schrijver eerst zelf vertrouwd moet raken met je verhaal, voordat je de reacties van proeflezers op waarde kunt schatten. Die eerste ruwe versie die vanuit de flow op papier terecht komt, is 'nog maar' het ruwe materiaal, meer niet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee Zjaan, ik sta niet op scherp. Ik proeflees me al wezenloos zonder het topic proeflezen. Toch probeer ik daar ook tijd vrij voor te maken. Maar dat lukt niet altijd. Heeft iemand een idee waarom ik mijn verhaal bij het herlezen minder schrap dan toevoeg? Toch ook niet normaal?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik altijd tegen iedereen roep: Gooi Nooit Wat Weg! Met name na die reactie van Bobcat kwam het weer in me op: geef het een andere naam, ga dáárin corrigeren en bewaar iedere versie. Tot je helemaal tevreden bent, en zegt: 'dit is af'. Dan pas kan je de andere versies weggooien. Tja: ik zit met wat ik als 'core business' heb met een maximaal aantal woorden. Ik merk dat mijn teksten beter worden wanneer ik daar ca. 1/4 tot 1/3 uit moet schrappen. Misschien een idee om dat ook eens te proberen? Gewoon jezelf opleggen? Maar wat voor de een werkt hoeft voor de ander nog niet te werken, vanzelf.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, je stelt de vraag wie je schrijfsels wil lezen. Wat mij opvalt, is dat niemand daarop ingaat. Je krijgt veel adviezen, maar niemand die het wil lezen. Nu, ik wil dat wel hoor. Ik ben 20 jaar journalist voor kranten geweest en heb een boek geschreven met een oplage van 10.000. Ben nu bezig om mij verder te ontwikkelen op een meer persoonlijk en emotioneel genre. Laat maar lezen dus, ik ben benieuwd. Groet, Mieneke (mieneke.braakman@gmail.com)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb het even laten liggen en volg de raad van Janheij op om in een ander bestand te gaan schrappen en doen. Ik snap ook wel dat niet veel mensen erop zitten te wachten een ruwe versie van een verhaal te lezen. Mieneke, bedankt dat jij het wel wilt lezen, maar ik ga het dus eerst herschrijven. Ik heb je e-mail adres wel opgeslagen en zal je wel een stukje sturen binnenkort.