Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag ik een herinnering van u? Herinneringen aan geluid

Beste mensen, Ik ben een geluidskunstenaar uit Brussel. Ik ben nu de laatste hand aan het leggen aan mijn nieuwe installatie, soundtracks, en daarvoor heb ik jouw hulp nodig. Met de installatie soundtracks wil ik een archief van geluidsherinneringen bouwen. Herinneringen aan geluiden die voor jou belangrijk zijn geweest, die je zijn bijgebleven. Soundtracks wil onderzoeken welke geluiden iemand bijblijven, en hoe we die geluiden herinneren. Kunnen we die geluiden opnieuw horen in ons hoofd, of herinneren we ons alleen nog de omstandigheden, de randen van het geluid? En daarom wil ik jou vragen of je even in je gedachten wil graven, en je herinnering aan een geluid voor mij wilt neerschrijven, op papier, en me dat opsturen met de post naar dit adres: Soundtracks Hopstraat 40 1000 Brussel België Je vindt meer informatie over deze installatie op deze site: http://versonatura.org/audio/stijn/stijnWsoundtra… Alvast enorm bedankt, Groetjes, Stijn Demeulenaere Ps: Het is belangrijk dat de herinnering met de hand is geschreven, dus alsjeblief, geen emails of getypte herinneringen. pps: de installatie gaat in première op Cloud Sounds in het Nederlands Instituut voor mediakunst in Amsterdam op 19 februari. Maar ook herinneringen die na deze dag binnenkomen worden opgenomen in de instalatie.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Stijn, Kunt u mij uitleggen wat dit met creatief schrijven heeft te maken? Mijn excuus, maar de link hiertussen merk ik niet op. Vreemdeling.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is er belangrijk aan om de herinnering met de hand te schrijven, en niet met het toetsenbord?

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Stijn, Kunt u mij uitleggen wat dit met creatief schrijven heeft te maken? Mijn excuus, maar de link hiertussen merk ik niet op. Vreemdeling.
Beste Vreemdeling. Voor mij is creatief schrijven meer dan alleen fictie. Voor mij is het ook een verkennen van je gevoelens, van je herinneringen en van je meningen. Hoe zet ik die zo goed mogelijk op papier? Hoe verwoord ik die zo precies en zo mooi mogelijk? Voor ik het medium geluid vond, heb ik ook wat geschreven. En in mijn eigen stukken merkte ik dat ik somos nood had om gewoon de dingen in mijn leven zo goed mogelijk te beschrijven, omdat ik zo de gebeurtenissen in mijn leven opnieuw kon verkennen, en zo soms op een andere manier kon bekijken. Biografisch schrijven is ook creatief schrijven. Dat is natuurlijk gewoon mijn persoonlijke mening. Daarnaast heb ik ook gemerkt, bij de herinneringen die ik tot nu toe heb ontvangen, dat het meestal mensen zijn die graag schrijven die op mijn oproep reageren. Precies omdat dingen op papier zetten vaak de manier is voor hen om over iets na te denken. Dat is trouwens ook tot op vandaag mijn manier om over iets na te denken, analyseren, ontleden. Ik merk ook dat de herinneringen waar ik mij het meest kan inleven, precies die herinneringen zijn die goed geschreven zijn. Bij die herinneringen kan ik precies het geluid zelf inbeelden. Soundtracks verwijst ook naar de akoestische archeologie, een vorm van geluidsonderzoek waarbij wordt gezocht hoe de wereld vroeger klonk. Heel vaak wordt daarbij gebruik gemaakt van teksten en beschrijvingen van schrijvers om een (geluids)beeld van hoe de wereld vroeger klonk. Beantwoord dit je vraag?
Wat is er belangrijk aan om de herinnering met de hand te schrijven, en niet met het toetsenbord?
Beste Waus Er zijn 3 redenen waarom ik handgeschreven brieven vraag. De eerste is dat een handgeschreven brief gewoon persoonlijker is. Ik vraag naar jullie input omdat ik benieuwd ben naar jullie verhalen, naar jullie herinneringen, en hoe persoonlijker die herinneringen, hoe beter. Ik wil een zo volledig mogelijk beeld krijgen van hoe we ons geluiden herinneren, en daarom heb ik zo veel mogelijk herinneringen nodig, die zo persoonlijk mogelijk zijn. En een handgeschreven brief creëert een stukje persoonlijke geschiedenis. Het is een directe, tastbare link tussen de persoon die zijn of haar herinnering neerschreef, en de persoon later die de herinnering leest tijdens een tentoonstelling. De tweede reden gaat minder op voor een schrijfforum, maar ik vermeld hem toch. Het is ook een methode om de mensen te laten nadenken over de herinnering die ze neerschrijven. Het is iets helemaal anders om even te gaan zitten en pen en notebloc erbij te nemen en iets neer te schrijven, dan gewoon vlug iets in te tikken op een webpagina. De bedoeling van de installatie is de mensen te confronteren met hun eigen herinnering. Kunnen ze het geluid dat ze willen beschrijven opnieuw horen in hun hoofd?. Hoe persoonlijker die oefening, hoe beter, en wat is er meer persoonlijk dan iets met je eigen hand op papier te schrijven. Ten derde, het is gewoon mooier en interessanter voor de tentoonstelling als de herinneringen allemaal op verschillende soorten papier geschreven zijn, in verschillende handschriften. Dat zijn allemaal kleine stukjes persoonlijke geschiedenissen. Veel mooier dan als ik gewoon een boel afgedrukte emails zou ophangen. De handgeschreven brieven geven de installatie een ziel die ze anders niet zou hebben.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, geluiden genoeg die nu boven komen. Weet nog niet of ik dit wel wil. Wil en zal er over nadenken/schrijven of ik hier voor kies! Zou je je profiel aub willen invullen Stijn!? Vertel iets over jezelf, behalve dat je een geluidskunstenaar bent. Heb net wel op de link geclickt en ik snap het nu helemaal. Hm, ik wil er inderdaad over nadenken/schrijven!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ingevuld! ik kijk alvast uit naar de herinneringen van iedereen die er iets wil over schrijven! alvast bedankt!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Stijn78, Een bijzonder onderwerp. Toen ik de uitleg had gelezen kwamen er bij mij onmiddellijk jeugdherinneringen boven die een relatie hebben met straaljagers. Wat voor de een een hels lawaai is, is voor de ander muziek. Ik stuur u een handgeschreven brief in de verwachting dat u er wat aan heeft. Een reactie zou prettig zijn. Om u vast in de sfeer te brengen verwijs ik u naar een column op mijn website http://web.me.com/bobkradolfer/Site_2/In_vogelvlu…. Veel succes met uw creatieve activiteiten. Bob B

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uhm, weet ik eerlijk gezegd niet of je mijn vraag zo beantwoordt. Misschien zit ik in de goede richting als ik zeg dat het wel wat met elkaar te maken heeft. Wat ik wel ervaar inderdaad, is dat geluid je ergens naar toe kan brengen. Neem ik nou eens een simpel voorbeeld: Bepaalde muziek, met de taal, de geluiden van de instrumenten, de schreeuwende mensen die feestvieren, dan hierbij de hitte van de kachel of de zon op je hoofd doet je dan ergens anders wanen. Misschien snap ik dan ook wel een beetje dat je bedoelt dat het geluid wat je in het schrijven mist. Dit juist in soundtracks wilt proberen te beleven? Wel merk ik dat geluid van invloed is op je emoties. Hierin zit wel een goed punt. Dat je dan inderdaad ook geluiden terug kunt brengen vanuit een vroege jeugd. Ja op zich wel mooi. Heeft ook veel met het geestelijk welzijn te maken. Nu zie ik de link iets meer geloof ik. Net zoals dat boeken je ook geetelijk kunnen beïnvloeden kunnen geluiden dit ook. Stijn, hartelijk dank voor je uitleg. Vreemdeling.