Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie kan mij een dichtbundel tippen?

Hallo. Ik ben een emo schrijver. Wil dat graag overstijgen en zo vaker dichten voor breder publiek. Laatst een tip gelezen dat het lezen van goede boeken en bundels heel leerzaam is. Boeken genoeg, maar geen dicht bundels. Wie weet een titel, schrijver + evt. ISBN nummer(s) voor mij om mee te beginnen. Qua stijl en inhoud interessant èn begrijpelijk. Op google en Bol.com genoeg te vinden, maar ik ben een onervaren gedichtenlezer. Wat moet ik kiezen? Boeken over Sint gedichten natuurlijk uitgesloten, dat niveau beheers ik al ;-). Alvast bedankt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de verzamelbundels van Querido erg leerzaam en mooi. De laatste heet 'Wie heeft hier met verf lopen smijten'. (reclame, want er staat ook een gedicht van mij in en ook van andere forummers) Dat was de derde bundel, ik weet niet uit mijn hoofd hoe de andere heten. Google op Ted van Lieshout, die heeft ze verzameld. O ja, de tweede heet 'Ik wil een naam van chocola'. Strikt genomen zijn het gedichten voor jongeren, maar ze zijn ook voor volwassenen zeer interessant. Verder heeft elke bieb verzamelbundels rond thema's staan. Daar leer ik altijd veel van. Hoe een thema (bijvoorbeeld liefde of dood) heel verschillend kan worden uitgewerkt door dichters.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is zoveel verschillend werk, het moet ook maar net je smaak zijn... Maar hier wat (toegankelijke) tips. Er zitten ook wat dichters bij die voor de jeugd schrijven, maar zéér de moeite waard zijn: Moderne en jeugdpoëten: - Bart Moeyaert: Verzamelde Liefde - Ted van Lieshout (alles) - Edward van de Vendel - Eva Gerlach (schrijft voor volwassenen en jeugd, ik heb zelf voorkeur voor haar jeugdpoëzie, bijv. de bundels 'Hee meneer Eland' en 'Oog in oog in oog') - Alles van Ingmar Heytze (hij heeft ook verzamelbundels, mocht je niet kunnen kiezen) - Hagar Peeters Verder natuurlijk klassieke dichters als: - Hans Andreus - Rutger Kopland (die zou je zéker moeten checken) - M. Vasalis - Judith Herzberg - Neeltje Maria Min Het is handig om gewoon een keer een verzamelbundel/bloemlezing van de bieb te lenen en te kijken wat je daarin aanspreekt.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de verzamelbundels van Querido erg leerzaam en mooi. De laatste heet 'Wie heeft hier met verf lopen smijten'. (reclame, want er staat ook een gedicht van mij in en ook van andere forummers)
Ik sta hier ook in :D Maar idd, deze bundel is erg mooi. Het is verzamelde jeugdpoëzie, Eva Gerlach staat er o.a. in met een waanzinnig gedicht over spinnen, in een soort 6-luik, dat alleen al de moeite van die hele bundel waard is.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Even tussendoor: Zjors, misschien is het leuk als we hier een boekpresentatie over openen. Ik heb je een pb'tje gestuurd)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pyke, wat is een emo schrijver? Dat je als je emotioneel bent, vanuit die toestand schrijft? Of begrijp ik het verkeerd (bedoel je ermee, dat je 'emo' bent)?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jip, emo = emotioneel. Heel er IK gericht dus. Blij, vrolijk, melig, vertederd, geirriteerd, boos, bezorgd, verdriet, angst.... Verwerking, in- en overzicht dankzij toetsenbord. Schrijven, lezen, herlezen en afstand nemen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Snelle aanschaf voor Sinterklaas toch niet gedaan (in plaats daarvan In de ban van de vijand gekocht van Hans Kielson). In de bieb geweest. Werk van Arnon Grunberg, Gerrit Komrij en verzamelwerk (19t/m 21 eeuw), Ted van Lieshout en Verzamelband van Querido. Volgens mij wel divers. Ben benieuwd. Vanavond knietjes op de bank en lezen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jean Pierre Rawi -evenwichtige ritmes -toegankelijke teksten -alles op rijm Ik vind hem een dichter die gevoel heeft voor zowel het klassieke als het eigentijdse

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pyke: wist niet dat Arnon Grunberg ook dichtte. Ben trouwens benieuwd welke dichters je gaan aanspreken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik beken heel eerlijk: poezie lezen vind ik pittig. Herlezen en herlezen helpt, maar daarvoor vaak te hectisch thuis. Voel mij een beginnende lezer. Ik weet dus nog niet wat mij aanspreekt. Ik weet wel dat Arnon Grunberg 'liefde is busssiness' niets voor mij is. Na het vierde gedicht opgeven, ondanks dat zijn gedichten zeer goed te begrijpen zijn. Hij spreekt over zijn fijne dikke deegsliert ....

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kreeg zojuist twee bundels van St.Klaas: het verzamelde werk van Lorca en dichters van de 21e eeuw, bloemlezing door Gerrit Komrij. Beide onmisbaar m.i. Dus ik ga meteen aan de lees...

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij spreekt over zijn fijne dikke deegsliert ....
:lol:
Ik beken heel eerlijk: poezie lezen vind ik pittig. Herlezen en herlezen helpt, maar daarvoor vaak te hectisch thuis. Voel mij een beginnende lezer. Ik weet dus nog niet wat mij aanspreekt.
Poëzie kan ook pittig zijn, het is niet iets dat je achterelkaar leest, zoals een roman. Daar is het te geconcentreerd voor. Afentoe één gedicht (her)lezen helpt, zodat je hem een beetje kunt 'absorberen'. Je kan ook beginnen met jeugdpoëzie, daarin worden alle dichttechnieken gebruikt, maar wel in begrijpelijke taal en er kunnen hele mooie dingen bij zitten (zie ook dit topic http://www.schrijvenonline.org/forum/106820) Als je iets toegankelijks zoekt trouwens, is Ingmar Heytze een aanrader.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zou dit iets kunnen zijn? Het heet 'Dichter bij gedichten' en hier volgt de link: http://www.pluizuit.be/090208/Dichter%20bij%20ged… (ik ken het zelf niet, maar zou wel graag willen weten van anderen die het gelezen hebben of het wat is)
Inmiddels heb ik dit boek gelezen en veel geleerd over waarover kinderen graag lezen en waarom (ik heb het hier over gedichten) Er staat werk in van bekende (en grote) schrijvers als het om poëzie gaat, aangevuld met commentaar van Herman Kakebeeke. Meer over deze schrijver vind je op deze site: http://www.letterkundigmuseum.nl/Onderzoek/Litera…

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pyke: Fijn dat het gelukt is ! Voor wie gedichten wil, die je begrijpt en in sommige ervan jezelf erin kan herkennen eventueel ? Mijn gedichten zijn wel toegankelijk voor iedereen, maar ik schrijf ook geen gedichten die niemand snapt, maar die iedereen snapt. Erg herkenbaar en toegankelijk volgens vele mensen. Een paar mensen raakte ik zo diep in hun hart, in positieve zin met een gedicht van mij, dat ze eindelijk weer konden huilen na jaren. Dat is toch een mooi compliment wat je dan krijgt van die mensen, al is het soms even moeilijk op zo'n moment he? Schrijven is raken en geraakt worden? Helaas is het qua verkoop niet leuk afgelopen, maar het is wel een mooi boekje voor jezelf , voor als je veel (Vooral stomme dingen in je leven) hebt meegemaakt, herken je er veel in. Dank u ook voor jullie geduichtenbundel tips, vind ik ook leuk om eens op te gaan zoeken. Tip, gedichten zijn niet altijd moeilijk te begrijpen. liefs van Mar