Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie is het Brabants dialect- regio Oss. meester en kan mij helpen?

Hallo soller, In mijn ms. speelt een vrouwelijk karakter. Ze komt uit Brabant en wel uit de buurt van Oss. Hoewel ze Nederlands spreekt, blijft ze haar Brabantse roots trouw en gebruikt ze het Brabants dialect tussen de regels door. Ik overweeg haar stukjes, het is niet zo veel, op proeflezen te plaatsen, maar ik weet niet zeker of er Brabanders zullen reageren. Ik heb van Dries begrepen dat het Brabants vele dialecten kent, daarom wil ik mij richten op één gebied. Ik dacht aan oss, omdat ik vrienden heb die uit Oss afkomstig zijn en ik denk te weten hoe de taal van mijn personage ongeveer zou moeten klinken. kan iemand mij helpen om haar teksten door te nemen op dialect. Het is niet zoveel tekst. (Nogmaals, ik wil ook wel gewoon op proeflezen plaatsen, maar dan vind ik het fijn als er mensen uit Brabant reageren) Groetjes Sgoojur

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo soller, Ik dacht aan oss, omdat ik vrienden heb die uit Oss afkomstig zijn en ik denk te weten hoe de taal van mijn personage ongeveer zou moeten klinken. Groetjes Sgoojur
Willen je vrienden niet helpen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraag je nog eens goed af of je dat wel zou moeten willen. Je gaat er snel de mist mee in. Als iemand uit deze streek 'plat' praat terwijl de anderen Nederlands praten, zegt dat veel over de onderlinge verhoudingen (de dialectspreker staat vaak lager op de maatschappelijke ladder, tenzij ze oud is, dan is het wel gangbaar) en over het opleidingsniveau van de vrouw. (Hoe oud is ze?) Je schetst daarmee niet alleen een taalverschil, maar een sociaal verschil. Dialect tussen de regels door gooien gebeurt weinig, behalve wellicht een enkele uitspraak. ('Ons mam' bijvoorbeeld wel, maar 'hullie' en 'zullie' weer niet, tenzij als grap) Dialect in het bijzijn van anderen is hier geen gemeengoed. Wel in het bijzijn van andere dialectsprekende dorpsgenoten, of familieleden, maar niet in het bijzijn van Nederlands spekenden. Minder gangbaar dan bij jullie in Limburg. Wel komt het voor dat Brabanders tegen mensen die een ander dialect spreken hun eigen dialect van stal halen. Daarom spreken je Osse vrienden wellicht dialect met jou? Ik woon aan de andere kant van Den Bosch en spreek dus een iets ander soort dialect, maar ik wil er wel eens naar kijken als het op proeflezen staat. Heb je de notaties van het Brabants al opgezocht via internet? O ja, Ossenaren hebben ook geen hoog aanzien in Brabant, evenals mensen uit bijvoorbeeld Helmond. Ze worden van vroeger uit gezien als onruststokers en messentrekkers. Daar heeft de huidige Ossenaar niets meer mee van doen, maar het is wel een beeld dat je daarmee oproept. http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article85…

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk heb ik mijn vrienden benaderd en tot zover hebben zij dan ook inbreng gehad in de gesproken tekst van mijn vrouwelijk karakter. Mijn personage is inderdaad een goedhartig eenvoudig persoon 45 + die af en toe een Brabants woord met het Nederlands mengt. Mijn vrienden zijn goed ontwikkeld en geen herrieschoppers. Ze spreken gewoon Nederlands. Ik vind het zelf niet storend. Zjors, ik zou het zeer waarderen als je haar tekst doorneemt als ik een stuk op proeflezen plaats. Natuurlijk is het niet meer dan sociaal gedrag om in groepsverband, met niet dialectsprekenden, Nederlands te spreken. Zal de link bekijken, dank voor de genomen moeite. Tusdar, door omstandigheden lukt dat gewoon even niet. xas * heb link gelezen. In mijn boek noem ik haar geboorteplaats niet. Mijn personage is gewoon een lellebel, zoals ze in elke provincie voorkomen.