Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dilemma

Hallo allemaal, Ik zit met een dilemma Het is mijn droom om een roman te schrijven. Opzoek naar een onderwerp heb ik mij laten inspireren door Hugo van Leisnig die in 1501 een dorp naast Groningen platgebrand heeft. Het leek mij enorm boeiend om een boek te schrijven over hoe iemand zover komt. In de hoop iets over deze man te weten te komen ben ik begonnen met research, maar nu blijkt dat er waanzinnig veel over hem te vinden is. Het blijkt nu zelfs een voorouder te zijn van onze kroonprins Willem-Alexander. In het begin was ik enorm enthousiast omdat door mijn research een bepaald raamwerk begon te ontstaan. Ik kreeg steeds meer kennis over wat er zich in die tijd had afgespeeld. Nu ik zo goed als alles bij elkaar heb, en ik ontdek hoeveel tijd het nog gaat kosten (want een historische roman die op waarheid gebaseerd is moet volgens mij wel kloppen) begin ik onrustig te worden over dit idee. Kan dit nog wel een roman worden of wordt het een biografie. Ik heb mijn twijfels of ik nog wel m'n eigen fantasie kan gebruiken in dit boek. Hoe het begint en hoe het afloopt staat min of meer al vast. Ik heb er erg veel tijd in gestoken, maar weet niet zeker dit wel mijn ding is. Het liefst wil ik een roman schrijven waarin ik zelf kan bepalen wat er gebeurd. Ik wil mensen laten lijden, sterven, genieten en seksen op momenten die ik bepaal. Ben benieuwd of er mensen zijn die ook hebben getwijfeld over een idee, en hoe ze tot besluitvorming zijn gekomen. Dilemma 2 heb ik uit voorzorg toch maar weggehaald :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft niet persé zijn biografie te schrijven, je kan ook het verhaal van het platbranden beschrijven. Vanuit een dorpeling, vanuit Hugo zelf, vanuit andere oogpunten. Schout en schepenen bijv.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je eerste dilemma vind ik interessant genoeg voor een eigen topic. Het wordt voor mij verwarrend om te reageren nu er twee verschillende dilemma's zijn.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt prima een boek schrijven aan de hand van een waargebeurd verhaal. Ik zie niet in waarom het een biografie zou moeten zijn. Je bent vrij om je fantasie te gebruiken als je het in een romanvorm giet. Het tweede boek zou een interessant boek kunnen zijn, maar alles valt of staat uiteraard met de manier waarop het geschreven is... Succes ermee!

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dilemma 1: Het lijkt, André, of je terugschrikt voor je eigen idee. Je bent nu zo ver met het vergaren van de informatie - ga er nu niet vandoor met een ideetje dat je beschreef in dilemma twee. Dilemma twee is geen dilemma, het is een uitvlucht om aan dilemma 1 niet te hoeven beginnen:
Terwijl ik hierover aan het dubben was, en ik uit het raam keek ontstond er een idee over een ander boek.
Streng, hè. :) Waar je naar zoekt, is de vorm van dilemma 1. Een historisch figuur als hoofdpersoon hoeft niet per definitie een biografie op te leveren. Gebruik al je informatie om die persoon tot leven te wekken in een boek. Het is veel werk, dat is zeker, maar dan heb je ook wat. :thumbsup: Gewoon een klein beginnetje maken, en voor je het weet, zit je er helemaal in en wil je niets liever dan dát verhaal schrijven - helemaal!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rudolf kan je vast antwoorden op dilemma 1. Kijk eens wat hij heeft gedaan met het boek over Sissy, de keizerin. Het idee voor dilemma 2 zou ik hier snel weghalen voordat iemand anders er met je idee vandoor gaat. Het lijkt me namelijk een prachtig plot als je het goed kunt uitwerken.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De twijfel herken ik heel goed, Andreveenstra, maar ik vraag me af welke besluitvorming je bedoelt. Gaat het om de vorm waarin je het boek wilt schrijven (geschiedenisboek, autobiografie, fantasie, roman met op waarheid gebaseerde feiten, etc; of om, als het af is, te publiceren?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reakties. Heb mijn 2e idee maar weggehaald, want ik wil hier wel iets mee gaan doen. Ik heb inderdaad het vermoeden dat ik idee 2 als uitvlucht heb geschapen. De behoefte om een roman te schrijven werd kwam een beetje onder druk te staan door het vele research werk. Waar ik nu over denk is om beide projecten gewoon tegelijk te doen Ik kan dus gewoon doorgaan met idee 1 en als afwisseling idee 2 aanpakken (die ik uit voorzorg heb gewist) Met besluitvorming bedoelde ik of ik wel door moest gaan met het eerste boek. Ik twijfelde of ik wel voldoende ruimte had om mijn eigen fantasie te gebruiken.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees eens iets van James Michener Voor mij is hij hét voorbeeld van hoe je een geweldige roman schrijft op basis van historische gegevens. Vooral Alaska, Texas en Hawaii zijn superboeken.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je... ik zal eens rond neuzen. Vind het heerlijk me me helemaal te storten op het schrijven van een roman. Het schrijven helpt me om bepaalde zaken achter me te laten. Een half jaar geleden is er slokdarmkanker bij me ontdekt en hier ben ik enkele maanden geleden aan geopereerd. Het revalideren gaat een stuk sneller nu ik dingen van me af schrijf. Ik heb nog overwogen om een boek over mijn kanker ervaring te schrijven, maar om eerlijk te zijn heb ik hier helemaal geen zin meer in. In principe ben ik schoon verklaard, en ik wil nu lekker mijn fantasie de vrije loop geven. Heb het wel gehad met die vervelende ziekte en wil het dan ook graag achter mij laten.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je bij slokdarmkanker na een half jaar wordt schoon verklaard, ben je een hele grote uitzondering. Meestal zijn er uitzaaiïngen met alle gevolgen van dien. Je bent er dus erg vroeg bij geweest. Lijkt me een mooi, indrukwekkend verhaal. Maar goed, als je het wel gehad hebt met de ziekte, dan is dat natuurlijk zo. Voor wat je pyromaan betreft: ook een verhaal dat gebaseerd is op een ware gebeurtenis zou -mits goed geschreven- genoeg ruimte moeten bieden aan fantasie. Laat die dus rustig de vrije loop.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahahaha... ik zal hem zo snel mogelijk schrijven Rudolf. @ Marygoround : Ik heb inderdaad een enorm geluk gehad. Had dus geen uitzaaiingen. Ze hebben mijn slokdarm weggehaald inclusief mijn maag. De buitenkant van mijn maag hebben ze naar boven getrokken en dat is nu mijn nieuwe slokdarm. Ben dus behoorlijk verbouwd :) Misschien dat ik ooit wel eens een boek over mijn ervaring ga schrijven, maar ik richt me nu toch echt liever op het leven want ik besef me als geen ander dat dit niet echt vanzelfsprekend is. Ik ga Hugo weer tot leven wekken :)

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi André, Ik zou het boek van John Gardner, De kunst van het schrijven, aanraden. Hij gaat ook in op realistische fictie en geeft goede voorbeelden aan de hand van het epos van Troje (concreet: over Helena van Troje). Waarschijnlijk zijn er vast betere voorbeelden, maar deze vond ik heel leerzaam. Het sluit aan bij de reactie van Waus, maar dan helemaal uitgewerkt :) Wat een verhaal dat je zo - tussen de berichten door - deponeert. Ik begrijp dat je het er misschien verder niet over wilt hebben, maar ik wil je veel sterkte toewensen met je revalidatie en alle goeds! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Klauw, Ik ben altijd vrij open geweest over mijn ziekte. Het gaf mij juist een positief gevoel om taboe doorbrekend over kanker te spreken en te schrijven. Ik heb een eigen column in een streekkrant (oplage 13.000 dus erg leuk voor een startende schrijver) en daarin heb ik ook gewoon geschreven dat ik slokdarmkanker had. Volgens de statistieken had ik minder dan 25% kans om dit te overleven. Nu zit ik weer heerlijk achter de laptop met een kop koffie en een gevulde koek te genieten van de gedachte dat ik me ga richten op een roman. Ik ben trots op deze overwinning, en gebruik de energie die het mij heeft opgeleverd om mijn ding te doen.... en dat is schrijven. Heb nog veel werk te doen, want ik zit taalkundig nog op lts niveau. Moet mezelf dus enorm upgraden en heb daar veel boeken voor aangeschaft. Ik lees nu : De wil en de weg (Jan Brokken) Zo schrijf je een verdomd goede romen (James N.Frey) Schrijfwijzer (Jan renkema) Het laatste boek moet mijn taalvaardigheid opkrikken. Naast de boeken gebruik ik software van Karakter Interactive (de leerlijn). Van deze serie heb ik de cd-rom "ontleden" aangeschaft want ik wist niets meer van zaken zoals persoonlijk voornaamwoord, Hulpwerkwoord en ga zo maar door. Zoals je ziet.... ben hard aan het werk, maar ja..... als je kanker weet te overwinnen dan krijg je me toch een lading energie..... die kun je dan ook maar het beste op een zo effectief mogelijke manier inzetten :)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me niet zoveel mis mee aan bovenstaande tekst, AV :thumbsup: Het klinkt alsof je heel gepassioneerd bent geraakt. Ik wens je veel plezier en succes bij/met het schrijven :nod:

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind het geweldig hoe je de hernieuwde positieve energie aanwendt om je passie te volgen! Trots lijkt me zeker niet ongepast :) Lees dat je hard aan het werk bent, heel veel plezier! Dat komt vast goed :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als Groningse gingen mijn oortjes meteen overeind staan toen ik dit topic begon te lezen. Het lijkt me een geweldig idee. Gewoon mee doorgaan. Behalve alle goede tips die je al hebt gehad kan ik je ook aanraden om Arthur Japin te lezen. Een schitterend gebrek bijvoorbeeld: een prachtige historische roman. Hij heeft ook heel interessante lezingen gegeven over hoe hij zijn historische romans schrijft. Hij was vorig jaar drie keer in Groningen bij Studium Generale als gastschrijver. Via deze link kun je de mp3-opnamen van deze avonden beluisteren: http://studium.hosting.rug.nl/2009_Activiteiten/g… Ik was er drie keer bij en zeer onder de indruk. Inspirerend om eens te beluisteren. Succes!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Super Jeanne... Ik sluit me bij sabarinde aan. Bedankt.... ik ga gelijk luisteren :) (echt een geweldige site.... vooral de mogelijkheid om via lezinggemist allemaal lezingen te beluisteren)

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Andre, zet hem op. Internet uit en lekker schrijven. Volgens mij ben je er helemaal klaar voor! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik heb je dilemma 2 dus niet gelezen, maar ik denk dat je op de goede weg bent. Schrijven is soms ook een beetje een lange adem hebben. Werken vanuit een raamwerk kan een houvast geven, maar kan ook benauwen. Toch is het altijd zinvol de vrijheid te blijven voelen en verder is het een kwestie van gewoon maar beginnen en doorzetten. Mij helpt het om met meer verhalen tegelijk bezig te zijn. Als ik over het ene verhaal nog even wil nadenken, laat ik ideeën voor een ander verhaal opborrelen. En zo wissel ik mijn schrijfwerkzaamheden een beetje af. Tegen de tijd dat het ene schrijfsel vorm krijgt, is voor het volgende manuscript alweer een begin gemaakt. Een beetje multitasken helpt mij dus wel om mijn focus te blijven houden.