Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe stel je vaste prijzen voor een verhaal vast?

Ik ben een beginnend schrijfster en heb al veel informatie over het standaardcontract, royalties/percentages enz verzameld, maar vaste prijzen voor een boek (of een verhaal wat eenmalig in een blad wordt gepubliceerd), daar kan ik nergens informatie over vinden. Gaat dat dan per woord? Zijn er algemene prijslijsten ergens te vinden op internet of in een boek? Zelfs de officiële sites van schrijfverenigingen laten er niet echt iets over los. Ik hoop dat iemand me hiermee wat kan helpen/me kan doorverwijzen naar informatie. Bij voorbaat veel dank! Groetjes, Sanne van Sanne Schrijft

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Er zijn natuurlijk wel gangbare bedragen, maar in principe stel jij de prijzen vast. Hoeveel je kunt vragen hangt af van ervaring, maar ook van professionaliteit en je onderhandel-kwaliteiten.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die kun je idd zelf beslissen. Je kunt natuurlijk wel in boekhandels snuffelen wat er voor vergelijkbare boeken verkocht wordt. Als je trouwens regulier wordt uitgegeven beslist de uitgever de prijs.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik denk dat ze meer verhalen in tijdschriften bedoelt of in opdracht geschreven verhalen. Niet hele boeken.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu wel van een mevrouw van de VVL (vereniging van letterkundigen) de link naar het pdf Modelcontract Bloemlezingen gekregen (gewoon op die naam zoeken in Google) hier staan vergoedingen per woord vermeld naar oplage, voor het publiceren van stukken tekst in educatieve boeken. Hierop heb ik nu een eigen prijslijst gebaseerd voor het schrijven van fictie. Nog niet ideaal, maar dan heb ik in ieder geval een basis. De vergoeding per woord heb ik vanzelfsprekend wel hoger gemaakt aangezien het bij schrijven van fictie om een uniek werk gaat, niet om het citeren van een al eerder geschreven tekst.