Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gezocht: wintervertellingen voor kinderen

In mijn stad wordt dit jaar voor het eerst de Vertelkelder georganiseerd. In een kasteel gaan vrijwilligers een paar weken lang elke dag verhalen vertellen aan kinderen. Het is de bedoeling dat dat oud-Hollandse wintervertellingen zijn. Ik sta twee keer ingeroosterd. Nu ben ik op zoek naar geschikte verhalen. Mijn doelgroep bestaat uit kinderen van 7 of 8 jaar. Wie heeft een suggestie voor een mooi verhaal?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat bedoel je met 'oud-Hollandse wintervertellingen'? Dat het volgens de oud-Hollandse traditie verteld moet worden (en wat is dat dan)? Of dat het speelt in het 'oude' Holland (in welke tijd)? Of toch iets anders?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het de bedoeling is dat de verhalen in de sagen- en legendenhoek zitten. Maar tegelijk moeten ze geschikt zijn voor de doelgroep. Toen ik jong was, heb ik ooit een boek gelezen met allemaal sagen en legenden van de lage landen. Dat ging echt over schaatsers die onthoofd werden door het ijs, nadat ze in een wak waren gereden. En die dan als geest altijd bleven rondspoken op die plek. Gruwel :( . Niet echt geschikt voor zeven- en achtjarigen. Ik ga vandaag ook nog even in de bieb zoeken, maar ik dacht: wie weet heeft een van jullie wel een vreselijk goede tip.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou de sprookjes van Godfried Bomans kiezen en de verhalen (eventueel) iets aanpassen voor de doelgroep. *loopt naar boekenkast* Bijvoorbeeld de bundel: de vijvervrouw en andere sprookjes. Er is ook een sprookje over een ijsprinses, maar dat staat niet in die bundel. Schiet me vast nog wel te binnen. Edit: dat is toch het sprookje van de vijvervrouw, bedenk ik me nu.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf dacht ik aan een soort sprookje met een ijskasteel. Mensen die bevroren kunnen worden door een tovenaar of heks. En dan is er ook nog de Zoon van de Zon. Een strijd tussen goed en kwaad, die in een bepaalde tijd speelt. Kan je daar wat mee?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
WG van der Hulst. Ik weet, ze zijn een beetje ouderwets. Ik hoop eigenlijk al jaren op een uitgever met lef, die ze met behoud van sfeer wil omzetten naar nu. Aan de andere kant, kinderen vinden ze nog steeds fantastisch en als je de oud hollandsche sfeer zoekt, dan zit je goed met zijn boeken. Er zijn kerstverhalen van hem, en andere winterverhalen, je zou idd even moeten zoeken voor de combi thema en leeftijd.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dubbel op. Het zwarte poesje, dat gaat over de winter. Ik weet alleen niet voor welke leeftijd. En het meisje met de zwavelstokjes, natuurlijk!

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé, dat is een goede tip, zeg, Het meisje van de zwavelstokjes heb ik hier in een boek dat ik zelf nog heb gekregen toen ik een klein meisje was. Ik ga vandaag even in de bieb snuffelen met jullie tips. @ FS, ik ga hier niet speciaal iets voor schrijven, ik wil bestaande vertellingen gebruiken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
misschien is het verhaal van Hans Brinker, de jongen die zijn vinger in de dijk stak en Nederland voor een watersnoodramp behoedde, ook een idee? Leuke opdracht, succes ermee! :thumbsup:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat je nog horen welke het wordt Helga? Ik vind dit een leuk topic, ook voor mijn kinderen ivm voorlezen. Het in ere houden van oude klassiekers is belangrijk.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanwege de winterbundel heb ik in het verleden eens bij uitgevers gekeken of zij al winterverhalen hadden. Bij Kok hebben ze winterverhalen voor kinderen, maar dat zijn verhalen voor kinderen vanaf vier jaar, dus jouw doelgroep is wellicht iets te oud, Helga.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bezoekje aan de bieb is erbij ingeschoten vandaag. Ik hoop dat het morgenochtend wel lukt. En ik laat nog weten welke twee verhalen het worden.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het meisje met de zwavelstokjes is natuurlijk wel van Andersen. Bij Aldi zag ik vandaag een luisterboek met wintervertellingen. Wanneer moet je ze hebben? En moet het echt nderelands zijn, of zelfs streekgebonden? Voor dat laatste kun je ook eens bij de VVV kijken. Er zijn Sagentochten gemaakt in verschillende regio's. Ik meen door Willem de Ridder, daar zit vast wel iets bij. Ook aanbevolen: www.beleven.org en dan sprookjes of nederlands. Daar kun je ook een gratis abonnement nemen op elke week een volksverhaal in je mail. Ook een heel goede site voor verhalen uit verschillende culturen of religies. Ik moet in mijn verzameling wel wat hebben, maar dan moet ik een paar dagen hebben om te zoeken.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marja, een van mijn collega-vertellers heeft zich al over het meisje met de zwavelstokjes ontfermd, helaas. Ik heb het eerste verhaal woensdag al nodig; ik mag dan het spits afbijten. De Vertelkelder biedt tot en met Sinterklaas twee keer per dag een verhaal aan. Ik heb vandaag wat kinderboeken met kerstverhalen uit de bieb gehaald, de Wintervertellingen van W.G. van der Hulst waren niet in mijn vestiging en de kans is klein dat ik het boek op tijd krijg als ik het van een andere vestiging laat komen. De site die je noemt, is geweldig. Van twee plaatsen uit de buurt (Breukelen en Bodegraven) heb ik al wat gevonden. Ik blijf zelf nog wel verder zoeken, maar met die site heb ik woensdag hoe dan ook een mooi verhaal te vertellen. Dank jullie wel, allemaal, voor het meedenken.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De bieb heeft niet veel op de planken staan wat geschikt is, de sagen en legenden van beleven.org sluiten onvoldoende aan op de doelgroep en de wintervertellingen van Van der Hulst vind ik te zoet. Dus ik heb toch maar besloten iets van mezelf te gebruiken. Ik had al een sinterklaasverhaal in mijn hoofd. Dit is een goede aanleiding om het in rap tempo uit te werken. Het verhaal speelt zich af in het kasteel waarin de Vertelkelder plaatsvindt. Dat maakt het (hopelijk) extra leuk. Ik had de kunst willen afkijken bij mijn collega-vertellers, maar ik ben als eerste geprogrammeerd. Dat vond de organisatie handig qua exposure naar de pers toe. Hm, het heeft nadelen een lokale bekendheid te zijn... :confused:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je toch moet herschrijven kun je beter ene heel eigen verhaal maken en benadrukken dat je het speciaal voor die dag en die kidneren geschreven hebt. Vinden ze vast geweldig. Het voordeel van de eerste zijn is wel, dat ze je pas achteraf kunnen vergelijken met de anderen. Het publiek heeft nog geen verwachtingen als je de eerste bent. En de kans dat je het zoveelste verhaal over hetzelfde hebt is ook niet aanwezig.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het spits is eraf. Ik heb mijn zelfgeschreven sinterklaasverhaal verteld. Er waren nog niet zo heel veel kinderen, maar dat komt doordat het initiatief nog moet gaan rondzingen in de stad. De kinderen die er waren, hebben op grote zitzakken geboeid zitten luisteren. Nu ben ik pas weer 5 december aan de beurt. Kijken of ik voor die vertelbeurt weer een ander sinterklaasverhaal kan verzinnen... Een eigen verhaal is me goed bevallen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijzelf zeker. Voor de kinderen maakt het waarschijnlijk weinig uit. Die weten helemaal niet dat ik het verhaal zelf heb geschreven. Ik kreeg een kostuum aan: een jurk met een hoofddoekje. Mijn eigen kinderen moesten twee keer kijken voor ze me herkenden. Mijn middelste zoon zag gelijkenissen met een pyjama. :o

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Charmante vermomming. Het leuke aan het zelf geschrevene voor de kinderen is dat je het beter kunt laten aansluiten bij hun leeftijd en ook op de omgeving kunt schrijven. Je eigen verhaal vertelt toch anders dan andermans verhaal. Het is dus wel leuk geweest om te doen? Het lijkt me voor de kinderen heel leuk.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik vond het heel leuk om te doen. En inderdaad, ik heb het verhaal zich laten afspelen in het kasteel waar we zaten, want dat kasteel staat hier in de regio bekend als de pakjescentrale van Sinterklaas. Voor mijzelf heeft een zelfgeschreven verhaal als voordeel dat het zo eigen voelt. Ik hoef veel minder moeite te doen om het te onthouden dan bij een verhaal dat door een ander is geschreven. Ik ben nu alweer aan het nadenken over mijn volgende sinterklaasverhaal. Ik heb nog ruim een week. :nod: