Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Poëzie en Gedichten m.b.t. Ierland

Beste mensen, Mijn naam is Molly en ik heb een enorme liefde voor Ierland. Ik verzamel dus allerhande Gedichten en Poëzie m.b.t. dat land. Of het nu gaat over de natuur, de rust, de muziek, de sfeer, de mensen of wat dan ook... Alles is van harte welkom. Mijn dank is groot voor degene die mijn verzameling helpt uit te breiden! Vriendelijke groet, Molly

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hallo Molly, Dit is geen algemene site over boeken en poëzie, maar specifiek over schrijven. Wil je dat mensen een gedicht over Ierland voor je schrijven? Of moeten het gedichten van bekende dichters zijn?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor jouw verzameling even een gedichtje gemaakt: Oh Ierland, oh Ierland, gij land achter Engeland, waar het immer regent en de Bisschop ons zegent. Oh Ierland, oh Ierland, bijzonder troosteloos land, waar de zon amper schijnt en een vrouw voorzichtig lijnt. Oh Ierland, oh Ierland, het vaak waterkoude land, waar kinderen janken en veel priesters danken. (copyright 'Eigen')

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor jouw verzameling ook even een gedichtje gemaakt Verzopen rode haren, aan een smal besproet gezicht de kou dwingt botten tot verzet majestueuze groenen velden als een lente fris gedicht Ierland, doel van mijn gebed (Copyright 'RutgerW')

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een troosteloos gedichtje, eigen. Ierland is juist een prachtig land. De zon scheen iedere dag toen ik er was en rond een uur of vier begon het dan te regenen, wat de rest van de avond zo doorging, om de volgende dag een prachtig zonbeschenen groen landschap tevoorschijn te toveren.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een troosteloos gedichtje, eigen. Ierland is juist een prachtig land. De zon scheen iedere dag toen ik er was en rond een uur of vier begon het dan te regenen, wat de rest van de avond zo doorging, om de volgende dag een prachtig zonbeschenen groen landschap tevoorschijn te toveren.
Oh Ierland, oh Ierland, gij land voorbij Engeland, waar de mensen vrolijk zijn en het vocht bestaat uit wijn. Oh Ierland, oh Ierland, bijzonder schitterend land, waar de wind geregeld ligt en een man af en toe dicht. Oh Ierland, oh Ierland, het vaak fantastische land, waar werklieden bouwen en veel mensen trouwen. ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, een vrolijk of droevig gedichtje maakt niets uit voor mijn stemming. Andersom kan wel.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft: Thank you a million! Ga zo door zou ik zeggen, dus Dries... het mag werk zijn van zowel bekende als onbekende dichters en het liefst uit eigen ervaring, want dat spreekt me het meest aan! With love, Molly

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben in maart in Irland geweest en we zij een dag met de bus door de Wicklow Mountains gereden. De chauffeuer/gids heeft echt heel veel verteld, wat liedjes aan ons laten horen en het ook over de schrijvers gehad. Zo is mijn eigen avatar genomen bij de "Meeting of the Waters" waar Thomas Moore himself graag zat om te schrijven. Ik heb hier wel iets, maar waarschijnlijk ken je het al. Dit gaat over een plekje in de Wicklow Mountains: Down by the salley gardens my love and I did meet; She passed the salley gardens with little snow-white feet. She bid me take love easy, as the leaves grow on the tree; But I, being young and foolish, with her did not agree. In a field by the river my love and I did stand, And on my leaning shoulder she laid her snow-white hand. She bid me take life easy, as the grass grows on the weirs; But I was young and foolish, and now am full of tears. *William Butler Yeats En dit schreef Thomas Moore over the Meeting of the Waters: There is not in the wide world a valley so sweet as that vale in whose bosom the bride waters meet. *Thomas Moore Helaas zelf nog geen inspratie gehad om erover te dichten, ben er dan ook niet zo goed in...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
www,poetryireland.ie Alles over Ierse dichters. Van de Keltische barden tot de hedendaagse dichters. Met W.B.Yeats, natuurlijk. Een van de grootste dichters ooit. Als ik denk aan Ierland, zie ik velden met klaver, groen, nergens is het groen als waar de Rollende branding op de Giant's Causeway Herinnert aan hoe ooit heel onze aarde Werd geboren uit water, geweld en mysterie, Kalme zeeen, bedriegelijk, boven een vulkaan. Mensen die vechten, over God en de historie; Toch blijft er iets van de verwondering bestaan. Geen Yeats, ik weet het. Maar wel een zelfgemaakt gedichtje over Ierland. Voor betere poezie kun je op bovengenoemde web-site terecht. Succes!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schreibling, enorm bedankt voor je bijdrage, de Wicklow Mountains zijn gaaf he, ben er deze zomer met een huifkar doorheen getrokken met m'n liefje, echt 1 met de natuur, zo idyllisch! en Sekhmet: Waar haal jij die vertaalde gedichten vandaan! We want more...! Vertel vertel, prachtig

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ierland heeft een hoop grote dichters opgeleverd. Zeker voor een klein, relatief dunbevolkt eiland. Van Yeats zal (vrijwel) al het werk in het Nederlands vertaald zijn. Ook van figuren als Lewidge, Moore,en Joyce zul je waarschijnlijk zonder problemen vertalingen vinden in de bibliotheek. Gewoon vragen waar de gedichten staan. Naar wat minder bekende dichters zul je moeten zoeken. Je zou Wikipedia kunnen proberen voor namen en dan Google Books voor bundels. Het Poeziecentrum in Gent(www.poeziecentrum.be) heeft een aantal vertaalde bloemlezingen van wereldpoezie van wereldklasse, waar ook Ierse dichters in staan. In de grote verzamelbundel onder redactie van Ilja Leonard Pfeiffer,"De 500 gedichten die iedereen gelezen moet hebben" staan ook een paar vertaalde Ieren. Deze boeken zijn in de boekhandel of bieb verkrijgbaar. Het gedichtje boven was eigen werk van mij, geen vertaling. Yeats en Joyce zijn echt stukken beter. Succes met het zoeken! :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sekhmet, Wat ontzettend aardig om een gedicht voor mij te schrijven, ik waardeer het enorm! Bedankt voor ook de rest van de tips. Mocht je nog eens iets schrijven of vinden over Ierland dan houd ik me van harte aan bevolen. Je mag me ook mailen over mogelijke ierland-ervaringen: nienafrica@hotmail.com Molly