Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een nieuw begin, proeflezer gezocht

Laat ik mezelf maar eerst even in het kort voorstellen: ik ben Talitha, 19 jaar en werk als directiesecretaresse in Enschede. Ik heb een vraag, al een lange tijd geleden heb ik een gedichtenbundel laten uitgeven. Helaas is dit geen succes geworden. Schrijven is toch mijn hobby gebleven en heeft mij niet losgelaten. Verhalen blijven in mijn hoofd rondzwerven en zodra ik achter de pc zit of een pen in mijn handen heb willen die verhalen er maar al te graag uitkomen. Overal lees ik: niet twijfelen maar gewoon doen. Nu ben ik daar overheen en ga ik het gewoon doen, maar wel zou ik graag iemand willen die ik niet ken maar die toch voor mij de tijd zou willen nemen om af en toe een stuk tekst of uiteindelijk het hele boek te willen lezen en beoordelen. Natuurlijk zijn tips ook altijd welkom, hier kan je er niet genoeg van krijgen. Graag hoor ik wel wie zich beschikbaar wil stellen. Het hoeft niet zo te zijn dat je in de buurt woont het kan namelijk allemaal per mail gebeuren. Groetjes, Talitha

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Talitha.Welkom op dit forum. Je kunt in de rubriek ´Proeflezen´ stukjes tekst zetten en dan kunnen mensen daar feedback op geven. Lees wel eerst even de regels voordat je iets plaatst.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Welkom Talitha, ik heb je stukje even verplaatst naar het subforum oproepen, dat speciaal voor dit doel gemaakt is.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn vast wel forummers die zelf nog proeflezers zoeken, dus ik neem aan dat zo een levendige ruilhandel kan ontstaan in 'proeflezers', toch? Wie wil er nu niet een directiesecretaresse die in ruil naar zijn of haar manuscript kijkt ;). Succes, Talitha! (zelf heb ik helaas geen tijd).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
al een lange tijd geleden heb ik een gedichtenbundel laten uitgeven. Helaas is dit geen succes geworden.
Ik weet niet wat je bij een gedichtenbundel verstaat onder succes. Als je bedoelt dat je dacht dat je er rijk van kon worden, nou, dat zou dus heel zeldzaam zijn, met een gedichtenbundel rijk worden. Je zegt ook dat je hem hebt laten uitgeven - in eigen beheer, neem ik dan maar aan. Mensen die in eigen beheer uitgeven, verdienen er gewoonlijk nauwelijks aan. Maar zelfs via een uitgever schiet het met gedichten niet op, wat de verkopen betreft. Weinig mensen kopen dichtbundels. Als je graag wat meer met je gedichten wilt doen, zijn er wel allerlei gedichtensites en festivals en wedstrijden. Je schrijft dat je nu 19 bent en dat het al een lange tijd geleden is, die bundel. Voor schrijven helpt het meestal om wat ouder te zijn. Dus je gaat de goeie kant op ;) Verder kun je gedichten en verhalen hier gewoon bij proeflezen plaatsen. Er zijn ook andere sites waar je feedback op je teksten kunt krijgen. Even zoeken. Veel succes Talitha!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch vind ik dichtbundels een bron van inspiratie. Helaas ben ik met verzamelen begonnen toen er in mijn omgeving [werk en prive] mensen kwamen te overlijden. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik dan gedichten voorlees maar er staan vaak teksten in die je van pas komen om een toespraakje te houden. Anders verval je zo gauw in cliche toespraken. Mijn kinderen komen wel bij mij voor gedichten die ze dan willen gebruiken voor een dergelijke gelegenheid. Ze worden meestal dankbaar aanvaard. Kortom, mensen kopen weinig dichtbundels maar het is zo makkelijk om in huis te hebben en ze door te bladeren.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ tantebetje. Onder geen succes bedoel ik dat er maar 21 exemplaren zijn verkocht waarvan ik er zelf 12 heb moeten kopen i.v.m. de kosten. (ach nu heb ik eens een leuk cadeau'tje) @ Bob B. Op mijn werk werd ook wel eens gevraagd of ik een gedicht wou maken voor iemand die na een paar jaar uit dienst ging. Dit werd ook leuk aanvaard.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt ook een manuscriptbeoordelingsbureau proberen, dat kost natuurlijk even een bedragje, maar daar krijg je echt heel gericht feedback voor terug.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu aan het proeflezen voor iemand. Er staan ook gedichten in trouwens. Ze deed een oproepje voor testlezers en het leuk me wel leuk om dat 's voor een ander te doen. Er staat een exemplaar van het boek tegenover. Als het om gedichten gaat hoeft er niet zo veel werk in te zitten qua proefleestijd. Op Hyves zitten ook veel mensen die dichtbundels uitgeven. Succes!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gedichten uitgeven helpt meestal meer als je bij een reguliere uitgever terecht komt, ipv bij Boekscout. Dat is een POD, Printing on demand, en geeft eigenlijk alles uit wat ze binnen krijgen. Marketing moet je meestal zelf doen, en behalve dat je het op een ander forum deed (waar ik je van ken :) ) is het ook goed om bijv. bij boekhandels enzo te vragen of je boek er mag liggen.