Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijver worden terwijl allochtoon

Ik vraag me af of het mogelijk is, voor een moedige iemand die nog kort in Nederland woont om ooit in de Nederlandse literatuur-wereld in te stromen. Nou, Persoonlijk dus: Op mijn vijftiende kwam in Nederland uit Afrika, ik ben een ambitieuze schrijver van hobby en vraag me af of ik door moet zetten om ooit dit mijn beroep te maken, of juist stoppen denkend dat het onmogelijk is? Bedankt.. Hierbij zijn jullie tips graag welkom. Als je bepaalde boeken of websites weet, die je mij kunt raden om te lezen of te bezoeken, zou ik graag dankbaar zijn. Bedankt voor jouw deelname. The Writer

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eh... wat voor jou geldt, geldt voor alle anderen van ons die schrijver willen worden. Nooit opgeven, maar zorg wel voor iets waar je je geld mee kan verdienen, want die kans is met schrijven klein. De vraag is hoe goed je Nederlands is en hoe thuis je je in die taal voelt, om daarin te kunnen schrijven. Daar helpen allen cursussen om de taal te leren en veel oefenen. Als je maar goed bent, je kleur, naam of paspoort hebben er verder weinig mee te maken.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Kizamag, Wat telt, uiteraard naast je schrijftalent, is of je een manuscript bij een uitgeverij kan inleveren die in correct Nederlands geschreven is. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat je, als je manuscript af is volgens jou, het eerst laat beoordelen door iemand waarvan je weet dat hij/zij correct nederlands kan schrijven, wellicht tegen betaling, en het laat corrigeren. Dan denk ik aan een student Nederlandse Taal en Letterkunde of zo, of misschien iemand van dit forum, je weet maar nooit. En verder moet je gewoon heel veel nederlandse boeken lezen, hoe meer hoe beter. Maar als je de tekst hierboven zelf geschreven hebt, dan valt het best mee hoor. Hoe lang woon je al in Nederland? Je moet je wel realiseren dat Nederland relatief klein is, zoals hierboven al geschreven is. Daarom is het heel moeilijk om van het schrijven te leven, dat is maar voor een paar schrijvers weggelegd. Ik denk dat praktisch elke schrijver een baan heeft waar hij zijn geld mee verdiend en daarnaast schrijft als hobby of als tweede baan. Wat jij natuurlijk wel als grote voordeel hebt is dat je met twee culturen te maken hebt en daar kun je natuurlijk veel aan hebben om te gebruiken voor je boeken. Daar zijn meerdere voorbeelden van, denk maar aan bijvoorbeeld Lulu Wang of de afghaans-amerikaanse schrijver Khaled Hosseini. Gewoon je dromen achterna gaan!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik het goed dat je met dezelfde vraag maar anders omschreven in twee topics staat? Allochtoon maar toch schrijver worden? Schrijver worden terwijl allochtoon? Heb je hier een speciale reden voor? Ik denk dat het niet uitmaakt of je allochtoon bent of niet. Als je nederlands correct is, maakt het verder niet uit wie je bent of wat je voor afkomst hebt. Gewoon je eigen weg gaan en niet opgeven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nogmaals: Kizamag, je hebt geluk, je bent pas 17. Dan kun je een nieuwe taal nog perfect leren beheersen, zeker schriftelijk. Vooral veel lezen. Mijn tip: lees om te beginnen vooral een dikke stapel Donald Ducks. Daar kun je elementaire dialoog uit leren en bovendien elementaire verhaalstructuur. Veel succes!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit vind ik al behulpzaam (jullie tips die mij moed geven).. @Pien Ling Ik ben zeventien en in Augustus zal ik twee jaar in Nederland bereiken. @Jeanet&tantebetje, Ik dacht dat ik mijn bericht in een verkeerde forum-box heb verstuurd, maar het gaat om dezelfde vraag... Ik ga het doen Tantebetje( Donald Ducks lezen:)) bedankt iedeeren

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar schrijvers uit jouw thuisland die hier wonen en die, net als jij, serieus met schrijven bezig zijn. Misschien kun je iemand uit je thuisland vinden die al gepubliceerd is. Vraag naar zijn/haar ervaringfen. Wie weet houd je er een fijn contact aan over. :) Verder zou ik een echt goede taalcursus doen en veel in het Nederlands communiceren. Maar dat doe je waarschijnlijk al. :) Veel succes

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kizamag, Misschien is de cursus "Nederlands foutloos schrijven en spreken" bij het NTI wat voor je. Ik heb zelf deze cursus gedaan en heb er veel van geleerd. Er komt oa tekstbegrip, het beheersen van grammatica en het schrijven van sollicitatiebrieven in voor. Je moet alleen niet verwachten dat je echt helemaal "foutloos" in het Nederlands gaat schrijven en spreken met deze cursus. Dat lukte mij ook niet, dus trek je niet zoveel aan van de naam van deze cursus. Als dat (nog) niet jouw niveau is, zou je misschien om een studieadvies kunnen vragen bij een onderwijsinstelling bij jou in de buurt of bij het NTI. Verder raad ik je aan om veel te lezen, het liefst kranten en boeken over onderwerpen die je interesseren en/of waar je wat mee kan. Maar ook luisteren naar radiogesprekken en muziek die wordt gedraaid op de radio kan helpen. Mocht je iets niet begrijpen of andere ideeën hebben over hoe je de Nederlandse taal beter kan beheersen, laat je dat dan even weten? Wat ook leerzaam kan zijn voor je is het boek "Turkse Troel" van Nilgün Yerli te lezen. Zij beschrijft hierin oa over Nederlandse gebruiken als Sint Maarten en Sinterklaas (en hoe zij daar tegen aan kijkt)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, als kizamag bovenstaande post zelf heeft geschreven, dan is hij het niveau van donald Ducks volgens mij ver voorbij. Ik zou gelijk met de Mulischen en Zwagermans en Dorrestijnen beginnen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag dit weekeinde in de Volkskrant een foto van Kader Abdolah, de man achter de Mirza-columns. Hij heeft zojuist een eredoctoraat gekregen aan de universiteit van Groningen. In zijn oeuvre zie je duidelijk dat hij zijn status (schrijver tussen twee culturen) tot een pluspunt heeft gemaakt. Hij heeft trouwens Nederlands geleerd door Jip en Janneke te lezen. Later heeft hij Annie M.G. Schmidt nog opgezocht en volgens mij zelfs een zoen gegeven (maar misschien gaat mijn verbeelding nu wel met me op de loop). Nu zie ik dat Fimke in het andere topic ook al naar Kader Abdolah verwijst.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijna iedereen heeft nu al gezegd wat erg belangrijk is, maar deze vragen zijn ook belangrijk: 1. Waarom wil je graag schrijver worden? 2. Heb je al ideeën waarover je wilt gaan schrijven? Daar ben ik zelf erg benieuwd naar. En ik denk wel dat je Nederlands(talig) auteur kunt worden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem dat je hebt als je gaat schrijven in een taal waarmee je niet bent opgegroeid is dat je soms de nuance mist. We hadden het hier al eens over in het topic over schrijven in het engels. Het advies om Jip en Janneke of de Donald Duck te gaan lezen klinkt dan misschien wat kinderlijk, maar dat is het niet. Juist daar leer je als kleuter, schoolkind, de taal kennen, en langzaam wordt er meer bijgestapelt. Een kind doet dat traag, verdeeld over jaren. Iemand van zeventien kan dat sneller doen, steeds boeken kiezend die een stap hoger liggen. Zo te zien is je nederlands al goed op niveau en dat helpt. Verder sluit ik me aan bij Redhed en Pien, dat het voor iedereen in nederland lastig is om een plekje en een inkomen met het schrijven te verdienen. Zorg voor een goede opleiding, en schrijf ook.