Waarschuwing voor auteurs: uitnodiging Amsterdam Non-Fiction Book Club
Onlangs werd ik per mail benaderd door iemand die zich voorstelde als Ivan Johnson, ‘Executive en Super Organizer’ van de Amsterdam Non-Fiction Book Club. Hij nodigde mij uit om mijn boek Boreling te laten lezen tijdens een komende leescyclus en daarna deel te nemen aan een online auteursgesprek.
De uitnodiging was persoonlijk en zeer lovend. Er werd gesproken over een gemeenschap van meer dan 5.000 potentiële lezers, waaraan de leescyclus aangeboden zou worden. Omdat het aantrekkelijk klonk, heb ik eerst enkele concrete vragen gesteld:
- Hoeveel deelnemers doen gewoonlijk mee?
- Wanneer zou de leescyclus plaatsvinden?
- Worden de boeken centraal ingekocht?
- Is er een honorarium?
- Hoe was mijn boek onder hun aandacht gekomen?
- Had de organisator Boreling zelf gelezen?
Een deel van deze vragen bleef onbeantwoord. Er werd geen datum en geen gebruikelijk deelnemersaantal genoemd. Ook werd niet bevestigd of ontkend dat mijn boek daadwerkelijk was gelezen. Wel werd verwezen naar de bestaande Meetup-pagina van de Amsterdam Non-Fiction Book Club, waarvan een zekere Ivan de organisator is. Ondanks mijn twijfel heb ik toegezegd en op verzoek een boekbeschrijving, auteursbiografie en professionele foto aangeleverd. Direct daarna volgde een nieuwe mededeling: voor uitgenodigde auteurs gold een verplichte eenmalige ‘deelnamebijdrage’. Die bijdrage was niet eerder genoemd, ook niet toen ik expliciet naar de financiële voorwaarden vroeg. De hoogte ervan zou pas in een volgende fase worden meegedeeld.
Daarop heb ik mijn deelname onmiddellijk ingetrokken. Zelfs in de daaropvolgende uitvoerige excuusmail werd het bedrag nog steeds niet genoemd. Wel werd mij gevraagd mijn besluit te heroverwegen.
Bij een nadere zoektocht naar de club en de organisator vielen mij meer zaken op:
- De openbare Meetup-pagina vermeldde op 21 juli 2026 ongeveer 1.750 leden, geen 5.000.
- De recent zichtbare bijeenkomsten hadden doorgaans tussen de 7 en 17 deelnemers.
- De zichtbare boeken en bijeenkomsten waren Engelstalig, terwijl mijn boek alleen in het Nederlands verkrijgbaar is. Daarover was geen enkele vraag gesteld.
- De organisator gaf ongevraagd aan uitsluitend per e-mail te willen communiceren.
- Ik kon buiten het Meetup-profiel nauwelijks verifieerbare informatie vinden over de persoon die mij benaderde, en evenmin over de club.
- De mails waren lang, sterk repetitief en bevatten veel algemene lof, maar weinig concrete informatie. Ze maakten op mij de indruk geheel of gedeeltelijk met AI te zijn opgesteld, ook omdat ze heel snel na mijn mails verzonden werden.
De Meetup-groep zelf bestaat aantoonbaar en heeft in het verleden bijeenkomsten georganiseerd. Ik kan niet vaststellen wie er precies achter deze recente benadering zit en beweer niet dat er strafrechtelijk sprake is van (een poging tot) oplichting. Wel vertoont de werkwijze naar mijn oordeel alle kenmerken van een misleidende pay-to-play-constructie: eerst een persoonlijke uitnodiging en uitvoerige lof, vervolgens een toezegging en de auteur materiaal laten aanleveren, en pas daarna de mededeling dat de auteur moet betalen. Wat de precieze tegenprestatie is blijft mistig.
Mijn advies aan andere auteurs:
- Vraag vóór iedere toezegging schriftelijk naar honorarium en onkostenvergoedingen, en of er kosten in rekening worden gebracht.
- Vraag om concrete bedragen, een datum, het verwachte aantal deelnemers en de exacte tegenprestatie.
- Controleer eerdere bijeenkomsten en daadwerkelijke bezoekersaantallen.
- Vraag welke eerdere auteurs hebben deelgenomen en benader hen rechtstreeks.
- Laat bevestigen dat de organisator je boek daadwerkelijk heeft gelezen.
- Lever geen foto’s, trailers of ander materiaal aan voordat alle voorwaarden duidelijk zijn.
- Betaal niet wanneer een bijdrage pas na je toezegging wordt bekendgemaakt.
Ik heb de organisator verzocht mijn aangeleverde materiaal te verwijderen en niet te gebruiken, en mij dat schriftelijk te bevestigen.
Moraal van het verhaal: als iets te mooi lijkt om waar te zijn… dan is het waarschijnlijk niet waar.