Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bol.com uitsluiten als verkoopkanaal?

Doordat de papierprijzen zijn gestegen, is mijn marge bij mijn POD-drukker een stukje omlaag gegaan. Op zich vind ik dat geen groot probleem, maar doordat Bol.com veel meer boekhandelskorting eist dan andere boekhandels, is de marge bij een verkoop via Bol.com nu negatief geworden. Dat is wel een probleem, want mijn POD-drukker eist nu van me dat ik de verkoopprijs ophoog, zodat ik nooit negatief uitkom. Maar ik wil mijn verkoopprijs niet ophogen. Ten eerste vind ik dat de prijs van het boek dan te hoog wordt, ten tweede geef ik mijn boek ook uit via Amazon KDP en via IngramSpark en ik wil de verkoopprijzen graag overal gelijk houden. 

Bol.com is voor mij totaal geen belangrijk verkoopkanaal. Online verkoop ik voornamelijk via Amazon, in Nederland via boekhandels en via mijn eigen voorraad. Dus nu vraag ik me af of het mogelijk is om Bol.com uit te sluiten als verkoopkanaal (eigenlijk ook een beetje uit principe - ik vind het belachelijk dat zij zo veel meer korting eisen én krijgen dan anderen).
Mijn POD-drukker (Pumbo) heeft me tot nu toe nog steeds geen duidelijk antwoord geven, maar het ziet er naar uit dat ze het niet willen of kunnen doen.

Zou een POD kunnen doorgeven aan het CB dat een bepaalde verkoper het boek niet mag afnemen, of dat er een bepaalde maximum-boekhandelskorting is, of zou ik dat via een eigen account bij het CB kunnen aangeven?

(Ik heb overigens niets te maken met de vaste boekenprijs, want mijn boek is in het Engels.)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Omdat wij niet weten wat er is afgesproken tussen jou en je POD-drukker, is het onmogelijk om adequaat antwoord op je vraag te geven.

In principe is geen mens verplicht om zijn waar aan te bieden via bol - maar als bol wel als verkooopkanaal in je contract staat, zal je je daarnaar moeten richten. 

En als je POD-drukker niet uit de kosten komt vanwege de papierprijs en daarom een prijsverhoging van je boek wil, kun je misschien beter je eigen marge bij hem verlagen dan de prijs van je boek bij bol verhogen? Geld kosten doet het toch, als ik je verhaal goed begrijp.

Lid sinds

7 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Omdat wij niet weten wat er is afgesproken tussen jou en je POD-drukker, is het onmogelijk om adequaat antwoord op je vraag te geven. ***

In principe is geen mens verplicht om zijn waar aan te bieden via bol - maar als bol wel als verkooopkanaal in je contract staat, zal je je daarnaar moeten richten. 

En als je POD-drukker niet uit de kosten komt vanwege de papierprijs en daarom een prijsverhoging van je boek wil, kun je misschien beter je eigen marge bij hem verlagen dan de prijs van je boek bij bol verhogen? Geld kosten doet het toch, als ik je verhaal goed begrijp.

Owe, nu ga ik ff terugkijken!