Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nederlandstalige hashtags voor schrijvers

Van alle social media platformen lijkt Twitter internationaal het meest populair te zijn onder schrijvers (ik heb jammer genoeg geen cijfers kunnen vinden, dus dit is puur mijn eigen interpretatie). Om hun werk te promoten, om andere schrijvers te ontmoeten of gewoon voor de lol. Ik heb op dit forum ook een aantal conversaties over Twitter voorbij zien komen, maar wat ik nog niet heb gevonden, is welke hashtags jullie voornamelijk gebruiken wanneer jullie tweeten over wat je schrijft. Dit is voor mij actueel, omdat ik aan het onderzoeken ben hoe ik zelf als creatief schrijver social media wil gaan inzetten. Tot nu toe ben ik alleen persoonlijk en zakelijk op social media aanwezig (het is zelfs mijn baan), maar niet voor mijn schrijfpassie. Echter, als ik ergens iets over te vertellen heb, dan is het wel over mijn passies! Twitter is het eerste platform waarin ik me verdiep. Ik neem graag jullie in mijn zoektocht mee, omdat we elkaar kunnen inspireren en helpen. Zodoende mijn vraag over de #hashtags! In het Engels heb ik er veel gevonden (onderstaand heb ik een lijstje gemaakt), maar ik hoor graag welke Nederlandstalige hashtags jij gebruikt als je over schrijven tweet. De lijst: ------------------------------------------------------------------------------------- #99c— Als je $0.99 hebt om aan een nieuw verhaal uit te geven, zoek dan op deze hashtag. Je kunt deze hashtag natuurlijk ook zelf gebruik als je nieuwe lezers zoekt voor een eBook dat je verkoopt voor deze prijs. #AmazonCart – Je kunt je lezers aanmoedigen om hun Amazon cart te koppelen aan hun Twitter account. Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet, maar iedere keer dat ze vervolgens #AmazonCart in een tweet gebruiken, zal Amazon het item in de tweet aan hun winkelmandje toevoegen. #amwriting / #amediting— Deze hastags worden veel gebruikt in Twitter chats. Johanna Harness is heeft #amwriting populair gemaakt, en ook de www.amwriting.org website. Chats vinden de hele dag door plaats. #AuthorChat— Deze hashtag wordt veel gebruikt in conversaties tussen auteurs. #askagent / #askauthor / #askpub / #askeditor — Deze hashtags zijn interessant voor schrijvers die geen agent of editor hebben, maar wel vragen willen stellen aan hen. Wellicht leidt het tot een antwoord, of misschien vind je zo wel een agent. #bestseller— Heb je een bestseller geschreven? De wereld mag het weten! #bookmarket / #bookmarketing – Zoek op deze hashtag om meer te leren over de marketing van je boeken. #eBook — Heb je een eBook uitgegeven, of is je papieren roman nu ook digitaal beschikbaar? Deze hashtag laat aan iPad en Kindle gebruikers weten dat ze het kunnen downloaden. #FollowFriday / #FF— Deze heeft niet veel te maken met schrijven, maar het is een leuke traditie als dank voor bijvoorbeeld je retweeters, door hun naam te noemen naar een breder publiek. Je kunt ook schrijvers #FF'en wiens werk of tweets je graag leest, of maak een #FF voor de leden van je schrijfgroep. #Free / #Giveaway— Deze hashtag is populair. Je kunt mensen zo laten weten als je een 'book or story giveaway' in de planning hebt. #Fridayreads – Vertel mensen wat je leest. Sommige schrijvers gebruiken het om te laten weten welke schrijvers hen inspireren, of om een bevriende auteur warm aan te bevelen. Noemt iemand jouw boek in zijn of haar #Fridayreads, dan is dat leuke reclame voor je boek. Idealiter schrijf je in je #Fridayreads tweet ook de @username van de auteur en de officiele hashtag voor zijn of haar boek (als die bestaat), en een link naar het boek op Amazon of een andere webshop. #Genre / #Romantic / #Comedy / #Suspense /#Mystery / #Erotica— Sommige lezers zoeken specifiek op een genre dat ze graag lezen. #Greatreads— Is het vandaag geen vrijdag? Gebruik dan deze hashtag om een boek te promoten dat je erg goed vond. #HotTitles— Gaat een bepaald boek van jou als warme broodjes over de toonbank? Dan moeten je tweeps daar vanaf weten, toch? #IAN—Deze hashtag staat voor Independent Author Network. Sinds 2010 is het een goede bron voor indie auteurs die graag elkaar helpen met hun boekpromotie. #KidLit/#PictureBook – Auteurs van kinderboeken doen er goed aan om deze hashtags te gebruiken. #kindle—Is je boek beschikbaar via Kindle? Maak er geen geheim van. #memoir— Kom in contact met andere schrijvers en lezers van memoirs. #nanowrimo— Wie heeft er in november wat te vertellen over zijn of haar NaNoWriMo avontuur? Je bent vast niet de enige. Zoek je op deze hashtag, dan vind je NaNoWriMo schrijvers van over de hele wereld. Sleur elkaar door de schrijfmaand heen! #ShortStory— Schrijf je korte verhalen? Je vindt nieuwe lezers door deze hashtag te gebruiken. #ThankfulThursday – Vergelijkbaar met #FF, gebruik het om mensen te bedanken, #WLCAuthor —Het World Literary Café is een promotiewebsite voor auteurs. Vergelijkbaar met het IAN, helpen indie auteurs elkaar met de promotie van hun boek. #wordcount— Met deze hashtag kan je de vooruitgang van je boek delen met andere schrijvers. #writegoal— Gebruik deze hashtag om aan te geven hoeveel woorden je vandaag gaat schrijven. Als de wereld het weet, is dat een stok achter de deur om het ook echt te gaan doen! #WritersBlock / #WriteMotivation— Heb je een steuntje in de rug nodig voordat je gaat schrijven? Via deze hashtags vindt (of geef) je de juiste inspiratie. #writetip / #writingtip — Heb je geen tijd om een workshop te volgen, zoek dan op deze hashtags om meer te leren over je ambacht. #writing / #editing—Precies hetzelfde als #amwriting en #amediting. #writingblitz— Je schrijft met de snelheid van het licht en hebt je interne editor opgesloten in de kast. Je volgers mogen weten dat vandaag niets jou in de weg staat. #writingfiction— Fictieschrijvers gebruiken deze hashtag om elkaar te vinden, zodat ze hun boeken, doelen en schrijfideeen met elkaar kunnen delen. #writingprompt / #writeprompt— Weet je niet waar te beginnen met schrijven? Zoek op deze hashtag en je vindt meer prompts dan je aankunt! Als daar je creatieve geest niet dolgelukkig van wordt, dan weet ik het niet meer. #ww / #writerwednesday— Is er een schrijver die je graag zou introduceren aan je volgers? Via deze hashtag voeg je een collega toe aan je Twitter tribe. ------------------------------- Tot zover de lijst Engelstalige hashtags. Ik heb ze niet zelf verzonnen, maar online gevonden. Laat me weten welke Nederlandstalige hashtags jij gebruikt en dan verwerk ik die hieronder in deze post ook tot een lijstje. Hoe meer mensen een bepaalde hashtag gebruiken, hoe populairder die wordt en hoe meer mensen ook jouw tweets met die hashtag terug gaan vinden. Dankjewel voor het delen! (PS: @Renincy - ik ben lief en ik volg je altijd terug!)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goed onderwerp! Ik hashtag #poëzie #poetry, #schrijftips en # mijn eigen podium, en de locatie. Ik hashtag vooral op fb als ik promotie doe voor een aankomend evenement, en in Shout outs naar andere performers/podia. Twitter gebruik ik wel, maar te weinig, vooral omdat de respons zo vreselijk tegenvalt. Ben het met je eens dat schrijvers graag lijken te twitteren, maar het lijkt meer een kwestie van links naar eigen werk het internet op slingeren, en af en toe een RT. Elkaar écht lezen - dat lijkt niet het geval, maar dat geldt ook voor Facebook. Ben zeer benieuwd naar meer NL hashtags.