Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb jij een boektrailer gemaakt (of laten maken) voor je boek?

23 augustus 2015 - 13:05
Het lijkt mij erg leuk om in dit topic de boektrailers te zien die de forumleden voor hun eigen boek hebben gemaakt. Het zien van al die boektrailers, kan als inspiratie dienen voor degenen die er op dit moment nog over nadenken om zo'n filmpje te maken of te laten maken. Omdat ik niet weet of het wel is toegestaan om hier links naar boektrailers te zetten, zal ik de link naar mijn boektrailer nu (nog) niet plaatsen. ;-)

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2015 - 17:16
Ik maak weleens trailers van podiumoptredens en soms ook boektrailers. Dat doe ik dan wel i.s.m. een mediacrew, verbonden aan het open podium waar ik de organisator van ben. Ik vind het vooral belangrijk dat beeld en geluid van goede kwaliteit zijn en dat ook de schrijver(s) zelf in beeld zijn. Ook aan onder- en aftiteling wordt veel aandacht besteed. De trailers zijn zelden langer dan een of twee minuten. Een boektrailer vol stockfoto's van het internet, standaard lettertype en geripte muziek heeft helaas geen meerwaarde, niet voor de auteur, niet voor het boek. Soms is er jaren aan zo'n boek gezwoegd, en dan komt er na een avondje hobbyen met WMV een trailer die al dat werk teniet doet, zo zonde :( Een goed boek verdient een goede trailer, punt. Er zijn genoeg professionals die er een voor een paar honderd euro willen maken. Tip: soms kan een samenwerking met een student van de filmacademie goed uitpakken. Hier vind je een trailer n.a.v. een presentatie van een dichtbundel https://youtu.be/68MM82-r3K8 Hier een van het podium naar aanleiding van een wedstrijd, voorafgaand een scrol van het winnende verhaal: https://youtu.be/J3QxihonsUM En deze trailer is een compilatie met citaten van meerdere schrijvers en songwriters. https://youtu.be/9svrUxtVRLo

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2015 - 19:59
Persoonlijk ben ik van mening, Mirandala, dat een boektrailer in de eerste plaats over het boek zélf moet gaan. Je wilt met een boektrailer de potentiële lezers immers nieuwsgierig maken naar het boek c.q het verhaal. Mensen zijn dáár in eerste instantie in geïnteresseerd wanneer ze een boektrailer gaan bekijken. Ze hebben volgens mij veel minder belangstelling voor een (eventuele) boekpresentatie en/of informatie over de auteur van het boek. En inderdaad, een boektrailer vol stockfoto's van het internet, is meestal niet erg aantrekkelijk. Maar, je kunt wel degelijk iets doen met zelfgemaakte foto's en/of foto's die iemand anders voor je heeft gemaakt. Dit is de boektrailer die ik -met foto's- heb gemaakt voor '2050', mijn toekomstroman... https://www.youtube.com/watch?v=ani_m9Hfs0I

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2015 - 20:38
Persoonlijk ben ik van mening, Mirandala, dat een boektrailer in de eerste plaats over het boek zélf moet gaan. Je wilt met een boektrailer de potentiële lezers immers nieuwsgierig maken naar het boek c.q het verhaal. Mensen zijn dáár in eerste instantie in geïnteresseerd wanneer ze een boektrailer gaan bekijken. Ze hebben volgens mij veel minder belangstelling voor een (eventuele) boekpresentatie en/of informatie over de auteur van het boek.
Dat is toch echt afhankelijk van de auteur. Er zijn genoeg auteurs met een grote achterban die vertegenwoordigd worden door gevestigde uitgeverijen. Een trailer moet dan zowel het boek als de auteur complimenteren in dezelfde stijl. Ik begrijp uit je reactie dat je mijn post niet zo leuk vindt, het was niet mijn bedoeling je te beledigen. Niet iedereen is zich ervan bewust dat een zelfgemaakte trailer een boek niet automatisch goed doet. Film maken is een vak, en het maken van een trailer uitbesteden is net als redactie en illustraties/omslag uitbesteden: een optie, vrije keuze.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2015 - 21:53
Ik begrijp uit je reactie dat je mijn post niet zo leuk vindt, het was niet mijn bedoeling je te beledigen. Niet iedereen is zich ervan bewust dat een zelfgemaakte trailer een boek niet automatisch goed doet. Film maken is een vak, en het maken van een trailer uitbesteden is net als redactie en illustraties/omslag uitbesteden: een optie, vrije keuze.
Ik heb jouw post absoluut niet als 'niet leuk' ervaren, op de een of andere manier, en was ook zeker niet beledigd. We bekijken het fenomeen boektrailer eenvoudigweg ieder vanuit een geheel andere invalshoek, dat moet kunnen, toch! ;) Mijn belangrijkste doelgroep voor de boektrailer, bestaat uitsluitend uit potentiële lezers van het boek. Ik wil en hoef (gelukkig) op geen enkele manier rekening te houden de wil en/of de stijl van andere belanghebbenden. Ik heb veel goede reacties op het filmpje ontvangen. Meerdere mensen hebben het boek gekocht omdat zij door het filmpje benieuwd waren geworden naar het complete verhaal. De trailer doet mijn boek dus in ieder geval goed. De boektrailer is op dit moment ruim 570 keer bekeken, dat is toch geen onaardig aantal.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2015 - 1:01
Dat moet zeker kunnen ;) Wat betreft de stijl van een trailer die zowel auteur als publicatie moest complimenteren bedoelde ik niet die van 'andere belanghebbenden' trouwens. Als een auteur een contract afsluit met een uitgeverij, betekent dat dat er net als aan de papieren en digitale publicatie, ook aan beeld en geluidsmateriaal een kwaliteitskeurmerk verbonden is. Zo beschermt de uitgeverij zowel het werk en naam van de auteur als de naam van de uitgeverij. Vandaar dat redactie wordt gedaan door een professionele redacteur, de omslag wordt ontworpen door een illustrator en designer, en dat een boektrailer door een filmmaker en editor wordt gemaakt. Als een schrijver in eigen beheer uitgeeft of in POD, kan die schrijver ervoor kiezen om een tekstbureau in de arm te nemen voor de redactie, hij kan een illustrator inhuren, een designer een omslag laten ontwerpen, enzovoorts. Niemand vindt dat vreemd, ook niet als iemand een boek schrijft samen met een schrijfcoach. Maar de trailers, die maken schrijvers in eigen beheer vaak zelf, en ook de kleinere uitgeverijen uploaden zonder schaamte trailers waarvan ik denk: had nou toch contact opgenomen met een professional ... De titel van jouw topic "Heb jij een boektrailer gemaakt (of laten maken) voor je boek?" noemt die tweedeling ook, vandaar dat ik erover begon. Ik snap natuurlijk best dat iemand die publiceert in EB of POD er het geld niet voor uit kan geven, en toch een trailer wil. Het zijn keuzes die ieder voor zich maakt.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2015 - 23:18
Ik heb veel goede reacties op het filmpje ontvangen. Meerdere mensen hebben het boek gekocht omdat zij door het filmpje benieuwd waren geworden naar het complete verhaal. De trailer doet mijn boek dus in ieder geval goed. De boektrailer is op dit moment ruim 570 keer bekeken, dat is toch geen onaardig aantal.
Maar heb je je boek dan ook 570 keer verkocht? Nee. Ik heb de trailer bekeken omdat je hier een link postte en helaas heeft het me niet kunnen overhalen. :crybaby: Bij mij heeft een boektrailer juist een averechts effect. Ik begrijp de boektrailer ansicht niet eens. De meerwaarde ontgaat me volledig. Voor mij is het eerder een probeersel om de mensen die lezen als saai bestempelen te prikkelen. Want kijken is immers gemakkelijker dan lezen. Het kost meer energie.
Persoonlijk ben ik van mening, Mirandala, dat een boektrailer in de eerste plaats over het boek zélf moet gaan. Je wilt met een boektrailer de potentiële lezers immers nieuwsgierig maken naar het boek c.q het verhaal. Mensen zijn dáár in eerste instantie in geïnteresseerd wanneer ze een boektrailer gaan bekijken. Ze hebben volgens mij veel minder belangstelling voor een (eventuele) boekpresentatie en/of informatie over de auteur van het boek.
Als boektrailers desgewenst effect hadden, werd er wel meer gebruik van gemaakt. Trailers van films komen op tv, tijdens commercials. Ik heb een boektrailer nog nooit op tv gezien, jij wel? Boeken zijn puur. Ze zijn alleen inhoud. En uit die inhoud destilleer je als lezer een beeld van een personage of een plek. Mensen die graag boeken lezen hebben geen behoefte aan zo'n trailer. Ze willen weten waar het boek over gaat en lezen hooguit nog een paar recensies. Dat geeft de doorslag. Er worden steeds meer boeken verfilmd. Toen ik Carice van Houten in de rol van Carmen in Komt een vrouw bij de dokter zag, vond ik haar heel anders uitzien dan het beeld dat ik van Carmen ik had, toen ik het boek las. Kijk ik eerst de film en lees ik daarna het boek, zoals dat het geval was bij Fight Club, krijg ik de personages en locaties voor mijn geestesoog zoals ze eruit zien in de film. En dat heb ik ook een beetje bij een boektrailer. Sterker nog, het drukt me in een keurslijf want een boektrailer moet ik bekijken voordat ik het boek lees. De trailer vormt de beelden voor me die ik zelf wil vormen als ik eenmaal het boek lees. En in die zin werkt een boektrailer dus averechts. De trailers die Mirandala toevoegt, daar zit sfeer in. Je ziet hoe zo'n avond eruit ziet. Ik kan me heel goed voorstellen dat een organisatie dat soort opnames maakt. Het heeft een informatieve waarde. Tot slot: Ik weet niet of je het een trailer kunt noemen – meer een promotiefilm – maar toen Henk van Straten Superlul uitbracht is er een hele leuke film bij verschenen. Die duurt 20 minuten en is wel amusant, maar ik sprintte niet meteen naar de winkel.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 augustus 2015 - 23:42
... ook de kleinere uitgeverijen uploaden zonder schaamte trailers waarvan ik denk: had nou toch contact opgenomen met een professional ....
Klopt, sommige trailers zijn bijna 'n soort van anti-reclame voor een boek. En ja, je kunt zo ongeveer voor alles dat je aan een boek wilt laten doen 'iemand inhuren'. Maar dat hoeft niet altijd en het geeft ook zeker niet altijd betere resultaten. Ik heb, voordat ik aan mijn boektrailer begon, rondgekeken bij enkele producenten van boektrailers. Daar werd ik niet bepaald enthousiast van, dus besloot ik het maar gewoon maar zelf te proberen. Het resultaat bevalt mij prima, evenals de reacties die ik op het filmpje heb gekregen. Ik had er eventueel wel geld voor overgehad om de boektrailer door een professioneel te laten maken, maar ik werd zeker niet overtuigd door de voorbeelden die ik heb gezien. Ik hoop dat er ook nog andere voorbeelden van boektrailers bij dit topic worden geplaatst, al dan niet zelfgemaakt door de auteurs van het desbetreffende boek. ;)

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2015 - 0:27
Ik heb een boektrailer nog nooit op tv gezien, jij wel?
Exact. Wél auteurs die een fragment voordragen aan tafel bij een praatprogramma, een interview met de schrijver of dichter, enzovoorts. Veel kijkers beslissen om een boek, dichtbundel (of columns!) van die persoon te lezen op basis van die kennismaking. Wie is die schrijver, wat heeft hij te zeggen. heeft die schrijfster een mening, enzovoorts.
Boeken zijn puur. Ze zijn alleen inhoud. En uit die inhoud destilleer je als lezer een beeld van een personage of een plek. Mensen die graag boeken lezen hebben geen behoefte aan zo'n trailer. Ze willen weten waar het boek over gaat en lezen hooguit nog een paar recensies. Dat geeft de doorslag.
Dat boeken puur zijn, ben ik met je eens. Maar het moet bij de lezer in beeld komen, zodat hij het wil kopen, wil lezen. En dan heeft een slechte promotie, of dat nu een bulletje hangend aan de neus van een debuterende schrijver is terwijl hij zijn roman zit te pluggen op tv, of jawel, een knullige boektrailer, een averechts effect.[/quote]
En dat heb ik ook een beetje bij een boektrailer. Sterker nog, het drukt me in een keurslijf want een boektrailer moet ik bekijken voordat ik het boek lees. De trailer vormt de beelden voor me die ik zelf wil vormen als ik eenmaal het boek lees. En in die zin werkt een boektrailer dus averechts.
Misschien overbodig, maar dit is zo herkenbaar voor mij dat ik er haast emotioneel van word :D Ja, alles wat mij wordt opgedrongen en als zo'n promo ook nog gewoon: niet goed is, maakt dat ik het níét wil lezen. Dat heb ik ook met promo's op sociale media, iemand prijst een eigen boek aan en de aankondiging erbij zit vol spelfouten. Dan wil ik het boek ook niet lezen.
De trailers die Mirandala toevoegt, daar zit sfeer in. Je ziet hoe zo'n avond eruit ziet. Ik kan me heel goed voorstellen dat een organisatie dat soort opnames maakt. Het heeft een informatieve waarde. Tot slot: Ik weet niet of je het een trailer kunt noemen – meer een promotiefilm – maar toen Henk van Straten Superlul uitbracht is er een hele leuke film bij verschenen. Die duurt 20 minuten en is wel amusant, maar ik sprintte niet meteen naar de winkel.
Heb je de nieuwste trailer van Marnix Peeters voor zijn 'Niemand hield van Billie Vuist' al gezien? Ik vond 'm hilarisch. En het viel me trouwens op dat het een promofilmpje wil zijn, geen boektrailer. http://m.newsmonkey.be/article/52694 En dank je voor je compliment :) Het open podium maakte al verschillende promofilmpjes en trailers van zowel gevestigde auteurs/musici als aanstormend talent, waarmee ze zich online kunnen voorstellen aan hun publiek, met een kort (!) fragment van hun stijl, verhaal, poëzie, songtekst of kleinkunst. Veel van de filmpjes staan embed op verschillende websites, niet alleen YT, en nog te debuteren deelnemers gebruiken ze vaak als online visitekaartje.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2015 - 0:29
Maar heb je je boek dan ook 570 keer verkocht?
Hahaha... dát zou pas geweldig zijn! Nee, natuurlijk niet. Net zo min als ieder willekeurig artikel dat online wordt bekeken, ook onmiddellijk zal leiden tot een aankoop. ;)
Mensen die graag boeken lezen hebben geen behoefte aan zo'n trailer. Ze willen weten waar het boek over gaat en lezen hooguit nog een paar recensies. Dat geeft de doorslag.
Dat geeft voor jou de doorslag, maar láng niet iedereen is hetzelfde. Je kunt niet iedereen over één kam scheren. Want er zijn vanzelfsprekend ook mensen die boektrailers wél graag bekijken en misschien ook mensen die zelden tot nooit recensies lezen. Je moet nooit alleen rekening houden met wat slechts één bepaalde groep mensen wil, wenst of doet, want dan sluit je daarmee al de andere groepen uit. Als mensen echt geen enkele behoefte aan boektrailers hadden, zouden ze zelden tot nooit bekeken worden. Maar dat is absoluut niet het geval, in tegendeel zelfs. :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2015 - 2:32
Trailers van films komen op tv, tijdens commercials. Ik heb een boektrailer nog nooit op tv gezien, jij wel?
Hier vergat ik nog even op te reageren, sorry! Nee, ook ik heb nog nooit een boektrailer gezien tijdens een commercial op de tv. Maar dat is geen wonder, dat komt doordat er in filmindustrie óngelooflijk veel geld omgaat. Er worden al snel vele miljoenen worden uitgegeven per film. De reclame die er dan voor gemaakt moet worden, overstijgt dan ook vele malen het budget dat er voor de reclame van een boek kan worden vrijgemaakt. Een tv commercial is normaal gesproken financieel niet haalbaar voor een boek.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2015 - 3:22
Trailers van films komen op tv, tijdens commercials. Ik heb een boektrailer nog nooit op tv gezien, jij wel?
Hier vergat ik nog even op te reageren, sorry! Nee, ook ik heb nog nooit een boektrailer gezien tijdens een commercial op de tv. Maar dat is geen wonder, dat komt doordat er in filmindustrie óngelooflijk veel geld omgaat. Er worden al snel vele miljoenen worden uitgegeven per film. De reclame die er dan voor gemaakt moet worden, overstijgt dan ook vele malen het budget dat er voor de reclame van een boek kan worden vrijgemaakt. Een tv commercial is normaal gesproken financieel niet haalbaar voor een boek.
In mijn ogen kijken enkelen van jullie ook veel te veel vanuit een "vastgeroeste" leesgedachte. Geen idee hoe oud de meeste leden hier zijn, maar aan de antwoorden te lezen neig ik sterk naar een generatiekloof. Neem bijvoorbeeld de trailers voor hollywoodfilms. Inderdaad komen die regelmatig op tv voorbij en zijn de kosten die betaald moeten worden aan de tv-zenders zoals Scorpio aangeeft gewoonweg niet haalbaar voor de meeste uitgevers, laat staan schrijvers zelf. Maar die trailers worden in 9 van de 10 gevallen door kijkers ook helemaal niet gebruikt voor recensies of hun filmkeuze, althans niet bewust. Het gros van de mensen/filmliefhebbers hebben die trailers namelijk al jaren geleden op internet voorbij zien komen. Kanalen als youtube etc zijn tegenwoordig veel belangrijker. Miljoenen mensen kijken daar dagelijkse welke trailers ze aanspreken en bekijken daar welke films er de komende jaren uitkomen....Die worden dan via netflix of illegale platformen bekeken....want, wie kijkt er tegenwoordig überhaupt nog tv? Of een boektrailer dus wel of niet op tv komt is dus helemaal niet zo van belang. We leven in een computergeneratie en men spendeert het gros van hun tijd achter internet. Dat is ook de plek waar men tegenwoordig op zoek gaat naar recensies en informatie. Een boektrailer is bijvoorbeeld een perfect middel om te promoten via social media als facebook, twitter, etc. En op internet gelden hele andere regels. Men wil geen ellenlange verhalen lezen. Nee, in een paar zinnen moet je boodschap duidelijk zijn. Indien er bewegend beeld is, mag dit een paar seconden langer zijn, maar de meeste mensen vinden een trailer van 30+ seconden al meer dan genoeg. Word hij langer dan klikt de helft weg of word hij überhaupt niet eens bekeken. Ik ben iemand die overigens liever een trailer kijkt dan een recensie leest. Wel dient de trailer uiteraard kwalitatief in orde te zijn en alleen uit te leggen waar het boek in grote lijnen over gaat. Boekrecensies zijn net als bij recensies voor films vaak juist een storende factor. Het betreft een persoonlijke mening van de recensent en juist bij het lezen van dit soort recensies vorm ik voordat ik een boek gelezen heb onbewust al een mening over een boek, en dat is bij een goede trailer nooit het geval. Wel is het zo dat hollywoodtrailers vaak al een boel verklappen, maar zo zijn trailers eigenlijk niet bedoeld. Ze moeten de kijker, of in het geval van boeken de lezer, triggeren. Als je dat voor elkaar kan krijgen kan een trailer zeker van toegevoegde waarde zijn. Daarnaast zijn de meeste recensenten wereldvreemd. Zij bekijken de boeken, films, etc vanuit een professioneel oogpunt en dat is nou net hetgeen waar je als lezer en schrijver geen fluit aan hebt. Een gemiddelde lezer/filmkijker wil gewoon vermaakt worden. Die interesseert het geen bal of het goed of slecht geschreven is, of er typefouten of plotholes in zitten, etc. Vandaar ook dat ik zelf vooral recensies lees van "echte" mensen. Voor mij is het veel belangrijker als mijn buurvrouw een boek leuk vind, dan een of andere (internet) recensent. Op het gebied van boeken kijk ik vooral op sites als bol.com, maar zelfs daar ontbreekt het vaak aan nuttige/beschikbare recensies. Veel andere Nederlandse boekensites zijn op zijn zachtst gezegd ook dramatisch te noemen. Ze zitten vaak bomvol zelfpromotie, het ontbreekt er aan echte recensies, goede zoekmogelijkheden, etc. De meeste mensen willen de mening horen van andere echte mensen. Daarom is bijvoorbeeld een forum als deze ook zo leuk. De artikelen sla ik daarentegen standaard over. Dat is vooral overkapte (lees ongewenste) reclame. Noodzakelijk voor een bedrijf, dat begrijp ik, maar het doet de site geen goed. Een zelfgemaakte trailer spreekt mij dan ook veel meer aan dan een te professioneel ogende, veel te gelikte trailer...daar krijg ik simpelweg geen (goed) gevoel bij....het voelt dan direct als een marketingtruck ipv een middel om het boek op een positieve manier te promoten. Een nieuw platform met trailers en bijbehorende 'echte' recensies zou ik dus zeker toejuichen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2015 - 12:15
Ik kwam deze tegen. Ik heb hier geen belangen bij op financieel gebied en het filmpje is zo grof dat ik hoop dat jullie me op voorhand geloven dat ik er ook verder niet bij betrokken ben. Ik vraag me af of dit de trend is waar we naar toe gaan: nu met vernieuwde link: http://www.hln.be/hln/nl/948/Kunst-Literatuur/art… Ik weet niet of dit bijdraagt aan grote verkoop.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 augustus 2015 - 13:33
In mijn ogen kijken enkelen van jullie ook veel te veel vanuit een "vastgeroeste" leesgedachte. Geen idee hoe oud de meeste leden hier zijn, maar aan de antwoorden te lezen neig ik sterk naar een generatiekloof. Neem bijvoorbeeld de trailers voor hollywoodfilms. Inderdaad komen die regelmatig op tv voorbij en zijn de kosten die betaald moeten worden aan de tv-zenders zoals Scorpio aangeeft gewoonweg niet haalbaar voor de meeste uitgevers, laat staan schrijvers zelf.
Goed punt, dat van die vastgeroeste leesgedachte. Je tweede punt, de vergelijking met filmtrailers: Een uitgeverij die auteurs aan zich bindt met een contract neemt ook een deel van de promotie op zich. Bij een goed contract is die promotie opgenomen in het contract. Zo'n uitgever investeert dus in die auteur (niet alleen in het boek). Een trailer, dus het maken van die trailer, maar ook het verspreiden van die trailer, wordt door de uitgeverij uitbesteed aan een professioneel bedrijf. Zo'n investering moet natuurlijk wel iets opleveren. 500 verkochte boeken, 5000 verkochte boeken, of 50.000 verkochte boeken - waar gokt de uitgeverij op? Veel uitgeverijen richten zon promotie, die investering, dus op de auteur en niet alleen op dat boek. Want die auteur kan een lieveling (of juist het enfant terrible) worden (of al zijn, in geval van een BN-er) van dat publiek. Die vervolgens dat boek koopt. Die trailer is dan maar een klein onderdeel van de hele promotie. Wat betreft haalbaarheid van professionele trailers als onderdeel van een promotie van een uitgever, in vergelijking met de haalbaarheid van een diy van een auteur in EB of POD: De denkfout daarbij is dat het enkel de trailer is die het boek verkoopt. Oftewel: een bekende schrijver draagt altijd een rode trui van een bekend merk. Het merk betaalt de schrijver zelfs om die trui te dragen. Een onbekende schrijver wil ook boeken verkopen en een bekende goedbetaalde schrijver worden, dus hij breit zelf een rode trui. Ziedaar de denkfout. Belangrijk om te begrijpen is dat het niet uitmaakt of die gebreide rode trui of diy trailer even goed, beter of veel slechter is dan die trailertrui van de bekende schrijver en bekende uitgever. Wat soms wél werkt is een originele, 'one of a kind' trui breien. Oftewel, een promotie maken die heel bijzonder is, een die niemand heeft. Als dat wat die diy verkoopt, het boek dus, ook nog kwalitatief goed is, dan zal de bal hopelijk gaan rollen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 april 2016 - 22:25
Disclaimer: Ik noem mezelf recensent, dus is er (volgens Bambino) een grote kans dat ik wereldvreemd ben ;) Maar gelukkig doe ik dit "erbij" en heb ik, denk ik, nog wel enige feeling met de echte wereld. Ik heb als eigenaar van een website het genoegen regelmatig mails van uitgeverijen te krijgen. Een paar jaar terug waren daar ineens ook die boektrailers. Heel eerlijk? Ik was not-impressed. Een paar goede daargelaten was het merendeel van de trailers die ik ontving enorm nietszeggend en hadden ze over zo'n beetje elk boek van elke uitgever (althans, binnen het genre) kunnen passen. Ik heb ook de indruk dat het minder wordt, het aantal trailers. Ik kan me in ieder geval niet herinneren er ooit een geplaatst te hebben (al zou ik dat binnen het traject van de advertorial wel doen). Ook uit de reacties hier maak ik op dat de meeste mensen als publiek van dergelijke trailers niet enorm onder de indruk zijn. De grote vraag is dan ook: moet je hier nu echt veel tijd en moeite in gaan steken? Ik denk het niet. Als je handig bent en toch materiaal voor handen hebt (of echt tijd teveel): leef je uit. Maar als je resources beperkt zijn...besteedt je aandacht aan het oude ambachtelijke handwerk dat zich heeft bewezen. Laat jezelf zien op de juiste plekken. Gebruik advertising op de juiste plekken (google adwords is makkelijk, sommige sites bieden betaalde promotiemogelijkheden, vind free publicity) enzovoort. Kortom: gebruik de 80/20 regel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Pareto-principe) Succes PS: Ik ben het wel met Bambino eens dat een "knullige maar zelfgemaakte trailer" veel interessanter is dan een "professionele maar nietszeggende".

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 augustus 2016 - 22:53
Ik kan het toch niet laten om hier even de boektrailer te laten zien die ik, zéér recent, heb gemaakt voor mijn nieuwe boek. Wat vinden jullie van dit filmpje (en van de muziek)? https://www.youtube.com/watch?v=5T83ojAB8xg&featu…
Interessant gegeven voor een boek, en goede combinatie beeld en begeleidende tekst. Eén minpuntje: het is wat aan de lange kant. Als ik er niet naar zat te kijken om me er een mening over te vormen, zou ik na 30 seconden waarschijnlijk al weggeklikt hebben. Terwijl de verhaalinhoud (zoals ik hem opmaak) best past bij werken die ik eerder gelezen heb.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 augustus 2016 - 1:31
Interessant gegeven voor een boek, en goede combinatie beeld en begeleidende tekst.
Mijn dank voor het compliment! Grappig dat je opmerkt het filmpje wat aan de lange kant te vinden. Ik hád 'm in eerste instantie namelijk ietwat korter gemaakt -sommige beelden en de bijbehorende tekst duurden enkele seconden korter- maar heb dat na commentaren van 'proefkijkers' aangepast. Zo zie je maar weer dat zo'n filmpje niet bij iedereen hetzelfde overkomt. :-)