Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Top-35-met-belangrijkste-nederlandstalige-schrijvers

Goede publiciteit voor genoemde schrijvers: http://schrijvenonline.org/nieuws/top-35-met-bela… Het is jammer dat de lijst alleen op het afgelopen jaar wordt gebaseerd. Ik mis (daardoor?) bijvoorbeeld: Jeroen Brouwers, Jan van Loy, P.F. Thomése en Mensje van Keulen. Gaat die lijst dan nog wel over de 'belangrijkste Nederlandstalige schrijvers?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mis (daardoor?) bijvoorbeeld: Jeroen Brouwers, Jan van Loy, P.F. Thomése en Mensje van Keulen.
Neen, niet daardoor!
De lijst is gebaseerd op de in het afgelopen jaar door schrijvers gewonnen literaire prijzen, de boekverkopen, het aantal vertalingen, en hun bijdrage aan het literaire discours.
Jeroen Brouwers? Die heeft 7 jaar geleden een prijsje gewonnen. Met 1 zin. Je mist hem? Jan van Loy? Na zijn debuutprijs [2005] ingezakt als een pulp-pudding. P.F. Thomése? Daar maak ik maar geen woorden aan vuil. Mensje van Keulen. Die heeft in 2013 niets gedaan.
Gaat die lijst dan nog wel over de 'belangrijkste Nederlandstalige schrijvers?
Vreemde vraag.
De lijst is samengesteld door een panel van experts, waarin zitting hebben: Monique Burger, eigenaar van De Nieuwe Boekhandel in Amsterdam, Henk Kraima, lid Raad voor Cultuur, domeincommissie Media, voormalig directeur van de Stichting CPNB, en Rudi Wester, voormalig directeur van het Nederlands Literair Productie-en Vertalingen fonds, voorzitter van de jury voor de P.C.Hooftprijs 2013 en bestuurslid van Het Literatuurhuis Utrecht.
Elke lijst kent kritiek. Maar hier zijn de criteria duidelijk. Een discussie over wie wel en wie niet, zal ongetwijfeld leiden tot aandacht verlies. Want een lijst van 35 is erg erg erg lang. Je mist Eduard Douwes Dekker niet? http://www.knack.be/nieuws/boeken/de-35-belangrij… Focus op de reclame. Dit dwingt schrijvers bezig te blijven. Zonder de juiste publiciteit ben je nummer 36 en vis je achter het net. Dat is de boodschap van dit lijstje.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van die 35 heb ik 1 schrijver al gelezen, van de rest komen een paar namen me bekend voor. De anderen heb ik nog nooit van gehoord.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een land als Nederland zou er eigenlijk een Top 500.000 moeten komen van de Aller Belangrijkste Nederlandse en Nederlandse koloniën Schrijver - ooit - !! Maar dan zou er voor 499.997 schrijvers geen geldbuidel en geen eer te halen zijn. Ik heb de lijst van 35 doorgespit en kom tot de ontdekking dat zeker 10 schrijvers daar niet thuis horen. Een top 25 was voldoende geweest. Toen dacht ik; doe nou eens echt serieus onderzoek wat die schrijvers nou zo belangrijk maakt. Toen hield ik er nog 5 over. 1 Saskia Noort 2 Joke van Leeuwen 3 Esther Naomi Perquin 4 Esther Gerritsen 5 Nelleke Noordervliet

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen Lannoye, Yrret?
Ja hoor, Tom mag ook mee doen. Maar niet op dit lijstje. Ik had een criteria toegevoegd. Alleen vrouwen mogen op deze lijst. En vijf is genoeg.