Wat presenteer je op scholen?
Beste mede-schrijvers,
Ik zit nu al een tijdje op dit forum, maar ik ben niet zo actief met posten. Ik lees wel veel topics mee. Nu heb ik echter jullie hulp nodig bij iets waar ik nog geen topic van heb kunnen vinden. Voor diegene die mij niet kennen zal ik nog een heel korte samenvatting geven over wie ik ben. Voor diegene die mij wél al kennen kunnen de volgende alinea overslaan.
Ik ben René Beckers, 24 jaar en ben na mijn HBO studie Communicatie & Multimedia Design mijn schrijfhobby serieus gaan ontwikkelen en daar is een eerste boek uitgekomen. Weliswaar uitgegeven via BnB, maar wel geredigeerd door een professional. Tegenwoordig ben ik druk bezig met een tweede verhaal en met de promotie van mijn eerste boek. Het ligt inmiddels in twee winkels, maar de promotie blijft een zware klus.
Waar ik jullie hulp bij nodig heb is het volgende: de basisschool uit mijn dorp opent binnenkort een schoolbibliotheek. Ze hebben mij gevraagd om bij de opening een presentatie te geven. Nu heb ik een kort stappenplan gemaakt over wat ik allemaal wil vertellen in de presentatie. Er is alleen één probleem. Ik moet die ochtend vier keer iets vertellen. Voor groep 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. De doelgroep van het kinderboek dat ik heb uitgegeven is ongeveer acht tot twaalf jaar. Groep vijf t/m acht kunnen mijn presentatie dus wel aan. Ik vind het alleen erg moeilijk te bedenken wat ik kan vertellen aan groep 1/2 en groep 3/4. De eerste kunnen nog niet eens lezen/schrijven en de tweede zijn ook nog niet dusdanig ontwikkeld dat ze hele verhalen aankunnen.
Mijn presentatie in het kort:
Even voorstellen
hier stel ik mezelf even voor.
Hoe word je een schrijver?
Kort verhaaltje over wat je moet doen om een schrijver te worden.
Schrijverstips:
1. Altijd een notitieblokje en pen bij je hebben
2. Begin simpel: korte verhalen
3. Altijd 3 basisdingen in een verhaal: karakter, gebeurtenis en voorwerp.
Kort verhaal
Zelf een kort verhaal gemaakt met een willekeurig karakter, gebeurtenis en voorwerp. Eén A4 voorlezen.
Schrijfopdracht (groep 5 en hoger)
Geef kinderen een willekeurig karakter, gebeurtenis en voorwerp en laat ze thuis (of in de les) een kort verhaal bedenken en insturen. Leukste verhalen worden op mijn website geplaatst.
Voorlezen uit mijn eigen boek: Oswald & Erik
Wordt waarschijnlijk hoofdstuk 9.
Kleurplaatactie
Voor groep 1 t/m 4: kleurplaat van Oswald en zijn auto.
Voor groep 5 t/m 6: Kleurplaat van de draak op de kaft.
Insturen (of via school verzamelen). Op 8 mei wint één iemand een gesigneerd boek van Oswald & Erik in het Land zonder Naam. 3 anderen winnen een notitieboekje inclusief pen.
Afsluiting:
Korte afsluiting van de presentatie. Eventueel kinderen verzamelen voor een lezerspanel voor mijn volgende boek.
In principe is de hele presentatie toepasbaar voor de groepen vijf en hoger. Mijn vraag is nu dus hoe jullie de presentatie zouden aanpassen voor de groepen 1/2 en 3/4.
Ik dacht zelf voor de jongste groep (1/2) het schrijven aan te passen naar tekenen. Zo kunnen ze ook hun eigen verhalen samenstellen, maar dan in de vorm van illustraties. Misschien dat ik ook eens kan vragen waar ze graag over lezen. Ideeën zijn altijd welkom :)
Alvast bedankt,
René
Goh, Rene, wat leuk
Goede tips Sanne! Bedankt!
In groep 1 en 2 is het al
Leuk idee zo'n
Gaat vast lukken, succes!
Gewoon ontspannen,
Het is super gelukt! Beter