Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Plot, plot summery en plot outline...

Hallo allemaal, het is alweer een tijdje geleden dat ik hier iets geplaatst heb. Toch ben ik het forum altijd blijven volgen :o Ik zou graag meer inzicht willen in wat nou een plot is, Plot summery en plot outline. Ik heb het hieronder proberen te omschrijven, maar is dit ook goed? Ik snap er helemaal niks van en hoop dat jullie mij een betere uitleg kunnen verschaffen. Plot: Een plot is een aaneenschakeling van gebeurtenissen. De schrijver gebruikt deze gebeurtenissen om zijn verhaal verder te constructureren (verzinnen?). het plot is (meestal) altijd geschreven in chronologische volgorde. Plot summery: Een plot summery (samenvating), is een samenvating van het verhaal en hoeft niet in chronologische volgorde worden verteld. *Een plot, met als zijn gebeurtenissen ( Set up, conflict en resolution, karakteropbouw, settings), vormt toch juist het verhaal wat je wilt gaan schrijven? *Is een plot outline een "gereedschap" om te kunnen beginnen met het schrijven van je plot? En kan het ook gebruikt worden als je verkorte, simpelere versie van het plot?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heb je het allemaal al netjes omschreven. Je kant het nog uitkleden door te stellen dat het plot gewoon, het verhaal is met je thema's en stijl etc. Plot summery is je 'pitch'. Leg aan Matthijs in twee zinnen uit waar je verhaal over gaat. En de outline is een tool, die je bijvoorbeeld visueel kan maken. Bijvoorbeeld een tijdlijn of een whiteboard met allemaal post-its met verhaalelementen die je dan in volgordes kan leggen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dit is geen oproep, maar gewoon een vraag. >> Verplaatst naar promotie & marketing

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maken jullie plot, summery en outline voor alle verhalen? Of alleen voor de langere? (20K en meer bijvoorbeeld)
Ik bedenk een verhaallijn (plot) voor zowel korte als lange verhalen, hoewel ik me in korte soms ook gewoon tot een idee beperk en van daaruit werk. Ik maak ook een (lange) samenvatting. En een hele korte, een soort pitch. En ook een outline. Vroeger deed ik dat niet, alles ging vanuit een globaal idee, en gewoon op gevoel. Maar naarmate ik steeds langere verhalen ging schrijven, bleek het beter te werken als ik van te voren de structuur helder had. Hoe doe jij het?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin een verhaal met alleen een plot, als het goed aanvoelt maak ik een outline en summary (grijns, we hadden t allemaal koud vandaag denk ik) alleen als ik verdwaal in het verhaal.