Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boek eerst lezen voor het schrijven van voorwoord?

hallo, Mijn boek: de Crohnprinses komt uit deze zomer. Mijn voormalig arts heeft aangeboden om een voorwoord te schrijven wat hij dus, als het goed is, nu ook al mee bezig is. Is het nu de bedoeling dat hij het boek eerst moet lezen of maakt dat niet uit? Hij weet mijn geschiedenis als patiënt. Ik wil het eerste exemplaar heel graag aan hem overhandigen maar ik vind het niet leuk als hij het dan al gelezen heeft via de mail...of zoiets...,

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wordt een voorwoord niet doorgaans geschreven door de schrijver/schrijfster zelf? Ik vind het maar vreemd.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou juist de informatie die de arts waarschijnlijk in het voorwoord zal geven, gebruiken in het verhaal zelf.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Earthlady, voorwoorden worden heel vaak geschreven door een ander dan de schrijver. Bij oude boeken vaak als introductie van de klassieke tekst. Maar bij een boek als de Crohnprinses kan dat dus ook de arts zijn die de inleiding (het voorwoord dus, of de proloog) schrijft als introductie van de tekst. Als zo'n arts het goed doet, geeft hij in lekentaal een korte uitleg van de ziekte van Crohn en het verloop ervan, en eventueel wat informatie over het specifieke geval waar het boek over gaat. Of de schrijver van het voorwoord het boek gelezen moet hebben, ligt aan wat je wilt met het voorwoord. Als je graag wilt dat hij in het voorwoord op de tekst ingaat ("bij de gebeurtenissen in hoofdstuk 3 is duidelijk te zien tegen welke obstakels een typische patiënt op kan lopen") moet je het hem laten lezen. Als je een algemene inleiding wilt hebben op de ziekte en je persoonlijke behandeling (let even op het medisch beroepsgeheim) is dat misschien niet nodig, maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe fictief je verhaal is.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij dat een voorwoord beter wordt als het aansluit op de hoofdtekst. Of dat het geval is, kan de arts alleen weten wanneer hij die tekst kent. Ik zou het hem laten lezen, dat lijkt me makkelijker schrijven voor hem.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een voorwoord laten schrijven in je boek is een vertrouwenskwestie. Soms zelfs een eer. In dit geval is uw voormalig arts geen recensent. Dus is het lezen van uw boek geen voorwaarde. Het zou een zeer welkome ondersteuning kunnen zijn en een professionele waardering voor uw persoon. En, u kunt altijd nog beslissen het niet te plaatsen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Voorwoord geschreven door dokter AB. Dat moet kunnen. Het wordt wel vaker gedaan. Het hoeft niet altijd je eigen voorwoord te zijn.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien sla ik de plank compleet mis, maar als je het raar vindt om hem het hele boek over de mail te sturen, is het dan niet een idee om in plaats daarvan een synopsis te sturen? Dan weet hij zeker waar hij over kan schrijven in het voorwoord - en hoe dat aansluit op het boek - maar dan krijgt hij toch pas het échte, volledige exemplaar als je hem het boek overhandigt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Heeft die arts niet gevraagd of hij het manuscript eerst mocht lezen, zodat hij zijn voorwoord erop kon laten aansluiten? Een eerste exemplaar overhandigen impliceert overigens niet dat de ontvanger volkomen blanco tegenover het werk staat, integendeel. In al de gevallen die ik ken, had de ontvanger het boek eerder al ontvangen en gelezen, soms zelfs nog in manuscriptvorm. Vaak willen mensen graag weten waarmee ze vereerd worden. Een eerste exemplaar overhandigen is een vorm van een eervol ritueel - het heeft niet te maken met iets als iemand als eerste het boek laten lezen, net zo min als een eerste steen gelegd wordt door bijvoorbeeld een burgemeester, zonder dat die weet wat voor gebouw er komt te staan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is absoluut niet noodzakelijk dat de arts het boek eerst leest. Hij geeft nl. geen recensie van je boek maar een toelichting op de ziekte van Crohn en wellicht op het pad dat je beliep als zijn patiënt. Ik zou het hem absoluut niet mailen want hij heeft als arts toch geen tijd het te lezen. Veel leuker om een boek in handen te krijgen (lekker voor in de vakantiekoffer).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij geeft nl. geen recensie van je boek maar een toelichting op de ziekte van Crohn en wellicht op het pad dat je beliep als zijn patiënt.
Misschien wil de arts wel een andere insteek geven, en inhoudelijk op het boek ingaan? Zoiets kun je beter in overleg doen en er afspraken over maken, dan aannames doen. Assumption is the mother of all f*ck-ups, is het gezegde.
Ik zou het hem absoluut niet mailen want hij heeft als arts toch geen tijd het te lezen.
Laat hem dan ook het voorwoord niet schrijven, heeft ie dan waarschijnlijk ook geen tijd voor. En als hij er nu geen tijd voor heeft, waarom zou hij later dan wel tijd hebben om het eerste exemplaar te lezen? Merkwaardige redenatie.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk zou ik nooit een voorwoord schrijven zonder te weten wat er in het boek staat. Door het voorwoord verbind je immers jouw goede naam aan de inhoud van het boek. Het lijkt me dan ook goed (nou na, eigenlijk: niet meer dan normaal) om de voorwoordschrijver het manuscript toe te sturen, dan kan hij altijd nog besluiten om er niets mee te doen.