Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Facebook pagina en advertenties

Hoi allemaal, zijn er al veel mensen die hebben geprobeerd een lezersdoelgroep te bereiken door middel van het maken van een schrijverspagina op Facebook? Dat heb ik namelijk gedaan, en daar heb ik een FB-advertentie aan gekoppeld waar je dan kunt aangeven voor wat voor soort mensen je boek of schrijfstijl geschikt is (bijv. thriller, detective, romantiek). Op die manier genereer je een FB-doelgroep die al in hun interesses hebben aangegeven dat ze bepaalde genres leuk vinden, en die zien dan jouw advertentie rechts staan als ze op hun startpagina komen. Ik heb sinds half februari gemiddeld 350 paginabezoeken per week, tot nu toe is mijn advertentie 140 keer aangeklikt (je betaalt pas als iemand er daadwerkelijk op klikt), en ik heb al 50 likes. Vind ik niet slecht voor een campagne die pas 3 weken loopt. Het heeft me tot nu toe 30 euro gekost. Mochten jullie er nog geen ervaring mee hebben, zou ik het zeker eens aanraden. Je komt heel snel bovenaan te staan met je schrijversnaam op Google searches, je kiest zelf je publiek voor reclamecampagnes uit, en je kunt de advertentie op elk gewenst moment stop zetten als het je te veel gaat kosten (als er ineens duizenden mensen op je ad klikken :) Bovendien kun je de promotie op verschillende manieren visueel maken op je FB-page (plaatjes van voorkanten, plaatjes van jezelf, boektrailers, muziek, etc) en daar zet je ook een bepaalde sfeer mee neer.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is daar een handleiding voor? Ik snap helemaal niks van Facebook. Ik kan niet eens vrienden uitnodigen :-( -erger, ik kan de helpfuncties niet vinden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 euro betalen voor 50 likes lijkt me nu niet echt een goede investering... Aan 50 likes raak je toch ook mits wat netwerking? Een pagina liken is ook heel vrijblijvend, helemaal geen zekerheid dat die mensen ook daadwerkelijk je boeken gaan kopen of zo. Ik vind het interessant dat je dit post en erover vertelt, maar het enige dat ik hieruit leer is dat dat niets voor mij (of mijn beurs) is ;) Dit gezegd zijnde, dit topic heeft je wel mijn like opgeleverd en dat kostte je welgeteld 0 cent ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@jeminkman Ik vind het wel interessant klinken en had nog niet van die mogelijkheid gehoord. In 3 weken 350 bezoekers lijkt me uitstekend. Wat doe je nog meer aan social media promotie?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kun je door zelf veel actief te zijn meer bereiken dan met een investering. En dan nog zou ik de uitgever laten investeren, en het via de account van de uitgever laten promoten. Het ziet er nu allemaal nogal POD uit.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt een link naar je facebook-account plaatsen (waar je nu de verwijzing naar je website hebt staan; daar mogen nog twee regels onder), dan kunnen de mensen die op SO komen, er kijken. Ik heb je gezocht op facebook, en vond je er niet, dus ook niet de advertentie.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je gezocht op facebook, en vond je er niet, dus ook niet de advertentie.
De link naar FB staat op haar site. Dat je die advertentie niet ziet, kan heel goed zijn omdat je niet tot de doelgroep wordt gerekend. De advertentie staat bij mijn weten ook niet op haar FB, maar gewoon rechts bij de advertenties (mits je bij de doelgroep hoort).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Dat zijn omwegen, niet doelgericht. Als je wilt dat je gevonden wordt op facebook, moet je op facebook staan. Type ik bij zoeken jen minkman in, dan krijg ik nul resultaten.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, bedankt voor alle reacties! Even iedereen een reactie teruggeven: @ koenie: ik heb die 30 euro betaald voor 180 klikken (en heb inmiddels de settings gewijzigd zodat ik nu voor weergaven betaal ipv klikken, want het was idd niet helemaal rendabel), en dat heeft ervoor gezorgd dat ik gemiddeld 350 bezoekers per week heb op mijn FB-pagina (er is ook een aantal mensen dat gereageerd heeft op posts van mij zonder te liken, die wel zeggen dat ze mij en mijn publicaties in het oog gaan houden) @ esmeralda: ik zit verder nog op Twitter en Hyves (al doe ik met die laatste op het moment niet zo veel). Eigenlijk vind ik FB het fijnst werken, maar ja, Twitter 'hoort er ook bij', dus heb ik daar ook een account aangemaakt waar ik zo nu en dan post :) @ schli: ik ben nu toch zelf actief? Die FB page maken kostte niks, ik wil gewoon voor een bepaalde tijd de aandacht vestigen op de pagina, en dan vooral bij mensen die ik helemaal niet ken. Uiteraard heb ik mijn netwerk ook ingezet, maar het is juist wel leuk als mensen die je echt helemaal niet kent (ook niet via-via) je pagina ineens vinden en dan zeggen dat ze het er leuk uit vinden zien! En natuurlijk gaat de uitgever ook promoten, maar het leek me wel handig om al naamsbekendheid te genereren voordat het eerste boek uitkomt in oktober 2012. @ therese: goed punt, ik zal nog een regel onder mijn website zetten hier op SO. Maar wat vreemd dat je me niet vindt op FB; als ik mijn naam intik in het zoekvenster (en ik heb het op 3 verschillende accounts geprobeerd, ook van mijn zus en vriend) dan zie ik het wel. Misschien is er iets mis met de instellingen (staat het niet op 'publiek' of zoiets...), ik ga daar snel even naar kijken! Bedankt voor de opmerkingen!

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ nog even aan schli: goed punt ook dat je noemt dat ik via de account van de uitgever gepromoot kan worden. Alleen is het wel zo dat als ik eenmaal bij hen uitgegeven ben en ze een link naar mijn pagina plaatsen, het altijd leuker staat als je dan al wat volgers hebt. Dat maakt op FB een betere indruk. Ook denk ik dat mensen eerder een auteur liken op FB dan een uitgever. Je volgt toch een bepaalde schrijver, geen complete uitgeverij die misschien wel honderden boeken per jaar uitgeeft in allerlei uiteenlopende genres? Overigens snap ik niet waarom het er POD uitziet; in de koptekst van mijn FB pagina staat meteen dat ik bij Ellessy zit. @ therese: ik heb het even gecheckt, in de settings staat mijn page gewoon op 'publiek'. Als ik op Google.nl mijn naam intik, staat mijn Facebook pagina ook op nummer 3 of 2. Als je mijn naam nog steeds niet kan vinden met de zoekfunctie op FB, kan je het dan laten weten?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Jen, ik moet je zeggen dat ik nogmaals geprobeerd heb om je op Facebook te vinden via de zoekfunctie van FB, en dat lukt niet. Klik ik op je link, dan kom je zonder meer te voorschijn. Misschien ligt het eraan dat je een pagina hebt (zakelijk?), en niet een gewoon account (persoonlijk)?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@therese: ik zou het echt niet weten. Misschien moet ik FB dan maar eens een mail sturen ofzo. Ik had dit al eerder van iemand gehoord die me wilde toevoegen maar me niet kon vinden. Nu ze ook vrienden is met mijn persoonlijke pagina, kon ze me ineens wel vinden. Heel raar! Gelukkig dat die link op mn webpagina dan in elk geval wel goed werkt, maar irritant blijft het wel.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ therese: er schijnen meer mensen dit probleem te hebben sinds de nieuwe tijdlijn (afgrijselijk ding) is geinstalleerd. Maak je een bedrijfspagina (fan page), dan wordt ie vervolgens NIET gevonden als je de zoekfunctie van Facebook gebruikt. Tot nu toe heeft er nog niemand op het FB-forum een oplossing voor dit irritante probleem. Godzijdank vindt Google mn FB-page dan tenminste wel... Nou ja, ik weet nu dat er iets niet klopt, dus kan ik wat topics over dit onderwerp volgen van eveneens gedupeerden.