Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

boektrailer maken

weet iemand hoe/waar je een boektrailer kan maken, of wil iemand er eentje voor mij maken voor kleine piet? (budget is 0)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een boektrailer maken kost makkelijk een uurtje of 50 (dat kostte het voor mij, in ieder geval). En ik ben dan nog 'handig' met de PC. Als je kijkt op internet wat het kost, nou trek dan je portemonnee maar open! Ik heb wel wat tips (gratis) voor je: 1. Download een goede foto/plaatjesbewerker (gimp) 2. Download de (ouderwetse) Windows Movie Maker 3. Download de Live Movie Maker (de nieuwste). Je kunt, als je afwisselend gebruik maakt van Windows Movie Maker en Live Movie Maker tot mooie resultaten komen. (Kijk gerust eens naar de boektrailer van mijn boek ;) ). Nog een paar tips: volharding, doorzettingsvermogen en een warm bad. Voor je verkrampte spieren ;)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Iemand vragen om gratis iets voor je te doen vind ik een beetje makkelijk. Probeer het eerst zelf eens. Windows Movie maker staat op de meeste pc's en is goed genoeg om een basis-trailer mee te maken. Ook makkelijk te begrijpen Op Apple heb je iMovie, dat is nog veel uitgebreider). Daarnaast heb je natuurlijk ook een camera nodig, maar dat kan ook een webcam of een telefoon met filmmogelijkheid zijn. Als je die beide niet hebt kun je ook van stilstaande beelden een filmpjes maken door ze in elkaar te laten overvloeien en er muziek onder te zetten. Ga je de trailer in ruimere kring verspreiden let er dan wel op dat je problemen kunt krijgen met de muziek. Op Youtube wordt sommige muziek weer verwijderd van filmpjes (andere muziek krijgt een iTunes link onder het filmpje). Ik heb op Plus een stukje over boektrailers geschreven: http://www.schrijvenonline.org/tips-en-trucs/extr… Clemens heeft geblogd over zijn boektrailer: http://www.schrijvenonline.org/blog/2951

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga je de trailer in ruimere kring verspreiden let er dan wel op dat je problemen kunt krijgen met de muziek. Op Youtube wordt sommige muziek weer verwijderd van filmpjes (andere muziek krijgt een iTunes link onder het filmpje).
Dat kun je ondervangen door je eigen muziek te maken. Bijvoorbeeld op de Mac met Garageband (kreeg ik er gratis bij, maar ik heb een uitbreiding gekocht voor meer samples), of met een programma als Fruity Loops voor Windows. Er zijn nog veel meer van dit soort programma's te vinden, sommigen zijn gratis.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel terechte opmerking van Dries, over die muziek. Als je goed zoekt is er ook op internet rechtenvrije muziek te vinden - maar dit is erg moeilijk. Geluidseffecten, daarentegen, zoals klaterende beekjes etc. zijn weer erg gemakkelijk te vinden.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Paul, je mag hier natuurlijk best je kunde delen op het gebied van films, maar je eigen site promoten is niet de bedoeling. Zie ook de regels met betrekking tot spam: [forumregels]. Ik heb de link naar je site weggehaald.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel terechte opmerking van Dries, over die muziek. Als je goed zoekt is er ook op internet rechtenvrije muziek te vinden - maar dit is erg moeilijk. Geluidseffecten, daarentegen, zoals klaterende beekjes etc. zijn weer erg gemakkelijk te vinden.
als je wat wil spenderen zijn er best wel sites te vinden die het tegen een redelijke vergoeding voor je doen hoor!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat je ook kan doen is contact opnemen met een journalistieke opleiding c.q. (afstuderende) journalistieke studenten. Zij kunnen vaak tegen een wat goedkopere prijs een filmpje voor je maken en krijgen daar zelf studiepunten voor. Plus dat ze meteen hun portfolio er mee opbouwen. Uiteraard alles onder het toeziend oog van de docent, dus je krijgt kwaliteit en geen afgeraffeld filmpje. Mocht je dat wat lijken, stuur me dan maar een privébericht. Dan geef ik je e-mails van de opleiding journalistiek in Ede en die van een aantal docenten. Wil je toch liever via een professioneel bedrijf, ook dan kan ik je helpen aan een aantal adresjes.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
anilio, nu heb ik je in dat andere boektrailertopic heel duidelijk gewaarschuwd om geen reclame te maken. Je hebt toen bij hoog en bij laag beweerd dat dat niet de bedoeling was. Bij deze een officiële waarschuwing voor het maken van reclame.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook met Movie Maker een boektrailer voor YouTube gemaakt. Nu ben ik niet bar handig met computers maar dit lukte me absoluut vrij vlot! Plaatje plakken, tekst erin, welke beweging wil je het laten maken, volgende plaatje en zo verder ... aan het eind je muziek erin plakken en klarieklaar! :-)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag vandaag een booktrailer van Neal Stephenson (dat is die kale met die baard) die ik jullie niet wilde onthouden: klik. Zo kan het dus ook.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- verwijderd -

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het op mijn eigen boekpresentaties gezet, het is gerelateerd aan de boeken. Ik weet niet of Dries deze terzijde oké vindt in dit draadje.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie software is Final Cut Pro in combinatie met Motion en Live Type. kost wel wat, maar je mogelijkheden worden groter. Wel belangrijk vind ik om eerst je idee goed uit te kristalliseren, simpel en to the point werkt voor mij het best.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als filmen je hobby niet is, dan is Final Cut Pro een flinke uitgave, ook omdat je er een snelle computer voor nodig hebt (dat is sowieso nodig als je met video wilt werken). Gezien de kwaliteit van de meeste doe-het-zelf boektrailers is dat een onnodige uitgave. Het zijn vaak juist de dingen die makkelijk en goedkoop aan te passen zijn die een boektrailer goed maken: beelden die passen bij het boek, muziek die met de beelden meegaat, als je een voice-over hebt iemand met een welluidende stem nemen, niet te veel effecten uit de trucendoos halen, hou je koest als het om fonts en kleuren gaat, zorg dat je boodschap helder en duidelijk overkomt.