Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De Gouden Uil, AKO of Libris?

Welke van de drie is volgens jullie de meest begeerde literatuurprijs voor het beste Nederlandstalige boek? De Gouden Uil, AKO literatuurprijs of Libris literatuurprijs?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeggen: De Gouden Uil. Omdat daar de commercie niet vanaf druipt. Ik heb ook een hekel aan namen als het Kyocera Stadion of Fuji Stadion. Of de Jupiler League. Qua geldbedrag schijnen ze niet veel uit te maken. Ik ben van mening dat het prestige van een literatuurprijs nauw samenhangt met wie er in de jury zit. Dat de jury dus goed thuis is in de moderne literatuur en de literatuurgeschiedenis, en dat de jury onafhankelijk is, dus geen belangen heeft bij de genomineerde boeken. Grappig, ik zie dat ik met een jurylid van de AKO-literatuurprijs 2011 nog in de zandbak heb gespeeld (letterlijk). Ondanks dat vind ik dat de AKO-jury meer "literair gewicht" heeft dan die van Libris 2011. De Gouden Uil wordt dit jaar niet uitgereikt. Maar ik denk dat de PC Hooftprijs toch echt de hooftprijs is voor literatuur. Die is onafhankelijk van de waan van de dag. Ik vind ook dat binnen genres goede prijzen worden uitgereikt. De Gouden Griffel voor het beste kinderboek bijvoorbeeld. Onafhankelijkheid is bij kleinere prijzen wel van belang: een uitgever die een prijs sponsort waarbij zijn eigen schrijversstal de genomineerden vormt lijkt me dubieus.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De schrijvers die deze prijzen ontvangen zijn er blij mee. Dat is het belangrijkste. Verder stellen ze niets voor.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De schrijvers die deze prijzen ontvangen zijn er blij mee. Dat is het belangrijkste. Verder stellen ze niets voor.
Behalve dan dat je verkoopcijfer omhoog schieten (maar goed, daar zal ook vooral de schrijver blij mee zijn.) Ik weet te weinig van de verschillen tussen de prijzen om een weloverwogen oordeel te kunnen geven, maar volgens mij krijg je door het winnen van de AKO de meeste publiciteit en dat lijkt me mooi meegenomen.

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De PC Hooftprijs staat er niet tussen omdat het gaat om de boeken waarvoor de prijzen worden uitgereikt. En mijn vraag is niet wat zij voorstellen (of niet voorstellen) maar welke prijs in het algemeen het belangrijkste/hoogste wordt geacht. Omdat ik er niet veel van weet, lijkt hier voor mij geen verschil in te zitten. Is dit zo?