Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfwedstrijd of opsturen literair tijdschrift?

Hallo, Een paar maanden geleden heb ik meegedaan aan de voorronde van de schrijfwedstrijd WriteNow, maar helaas niet gewonnen. Mijn naam werd wel in het juryrapport genoemd voor de eervolle vermelding en ik kreeg een paar opmerkingen hoe ik volgend jaar waarschijnlijk wel zou kunnen winnen (door nog een paar kleine dingen aan het verhaal aan te passen). Nu heb ik het korte verhaal van toen iets veranderd. Ik twijfel alleen of ik nu moet wachten om weer mee te doen aan WriteNow! of dat ik het net zo goed/beter kan opsturen naar een literair tijdschrift zoals Hollands Maandblad. Het korte verhaal bestaat vooral uit fragmenten van een manuscript waar ik al een tijd mee bezig ben, dus door een schrijfwedstrijd te winnen of te publiceren in een tijdschrift, hoop ik vooral iets meer de aandacht te kunnen trekken van uitgevers. Of anders dat ik in ieder geval iets te melden heb in een begeleidende brief bij mijn manuscript ;) Wat lijkt jullie het beste middel: opsturen naar een literair tijdschrift of nog een keer meedoen aan WriteNow? Heeft er iemand hele positieve ervaringen met een publicatie in een literair tijdschrift?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De drempel van het publiceren in Hollands Maandblad is vrij hoog hoor. Ze plaatsen naar mijn weten nooit teksten van volledig onbekende mensen (pre-debutanten). Vergis je daar niet in. Beide zaken maken indruk op een uitgever, maar wel beide op een ander soort uitgever. Write Now is een jongerenwedstrijd en wat minder 'literair'. Hollands Maandblad is juist heel literair. Lijkt me vrij onmogelijk dat je met dezelfde tekst op beiden een serieuze kans maakt. Dat gezegd hebbende kun je een tekst die je voor een wedstrijd ingestuurd hebt vaak daarna nog wel naar literaire tijdschriften sturen. Andersom kan (volgens veel wedstrijdreglementen) meestal niet.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het niet nog een keer opsturen naar Write Now! omdat het - hoewel het aangepast is - toch hetzelfde verhaal is. Enkele juryleden (de formatie wisselt, maar er zijn een paar vaste juryleden) zouden het verhaal kunnen herkennen. Nu is Write Now! niet heel strikt op anonimiteit, maar ik denk dat dit niet de bedoeling is (het is niet echt eerlijk voor de andere deelnemers, vind ik). Voor zover ik weet krijgt de jury alleen de leeftijd van de deelnemer te horen, de naam wordt achterwege gelaten. Ik heb hun aanmerkingen op mijn verhaal opgevat als een manier om deze te verbeteren. De verbeterde versie is dan een goed verhaal dat misschien in aanmerking kan komen voor plaatsing in een tijdschrift of iets dergelijks. Jij ziet het als een manier om - met hetzelfde, hetzij aangepaste, verhaal - volgend jaar een hogere positie te bemachtigen. Dit lijkt me niet de bedoeling. Als ik jou was zou ik het herschreven verhaal inderdaad naar een literair tijdschrift of iets dergelijks sturen (een andere schrijfwedstrijd kan ook) en volgend jaar een nieuw verhaal voor Write Now! gebruiken. Zoals je misschien wel weet houden enkele uitgevers de wedstrijd in de gaten, maar ik weet niet waar hun grens ligt. Het zou goed kunnen dat ze alleen de winnaars volgen. In 2010 is een meisje door een uitgever benaderd toen ze voor de tweede keer in de finale stond (ze won overigens niet). Write Now! is dus een uitermate geschikte wedstrijd om aandacht van een uitgever te genereren. In hoeverre dit geldt voor literaire tijdschriften weet ik niet. Ik zou je ook willen aanraden niet alleen fragmenten van je manuscript te gebruiken. Op die manier komt veel van je werk online te staan (bij Write Now! plaatsen ze de winnende verhalen op de site) en dat kan tegen je werken als je met je manuscript bij een uitgever aanklopt. Schrijf ook een paar kortverhalen, doe veel mee aan wedstrijden, zet plaatsingen in tijdschriften op je CV (zo'n dingen staan goed in een begleidende brief); zorg voor naamsbekendheid. Dat is - naast een supergoed geschreven manuscript - dé manier om binnen te komen bij een uitgever.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij WriteNow! staat inderdaad in de wedstrijdregelementen dat een tekst nog niet eerder gepubliceerd mag zijn, maar een verhaal waarmee je de vorige keer hebt meegedaan, maar dat toen niet is bekroond, mag wel opnieuw worden ingestuurd. Maar inderdaad: WriteNow! plaatst de gewonnen teksten online en dat lijkt me wel wat minder. Aan de andere kant is het verhaal waarmee Maartje Wortel in 2009 won, ook opgenomen in haar eerste verhalenbundel die bij De Bezige Bij is verschenen. Het aantal mensen dat na het winnen van (een voorronde van) WriteNow! een contract heeft bij een uitgeverij, komt ook al uit op bijna twintig, dus volgens mij zijn beide manieren wel goed om de aandacht van een uitgever te trekken. Ik wist niet dat het zelden voorkomt dat Hollands Maandblad werk van pre-debutanten plaatst, dus dat is goed om te weten :) Dan ben ik toch wel geneigd om het herschreven verhaal op te sturen naar Hollands Maandblad, al heeft Dries ook wel een goed punt dat een verhaal dat geschikt is voor WriteNow waarschijnlijk nog niet goed genoeg is voor Hollands Maandblad.. Maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan de andere kant is het verhaal waarmee Maartje Wortel in 2009 won, ook opgenomen in haar eerste verhalenbundel die bij De Bezige Bij is verschenen.
Ik doelde met mijn opmerkingen dat uitgevers het niet prettig vinden als (een deel van) de tekst op internet staat ook niet op kortverhalenbundels. Dat komt juist vaak voor en dat is ook helemaal niet erg. Er staan ook veel nieuwe verhalen in zo'n bundel. Wat ik bedoelde was dat je moet oppassen met het online zetten van (fragmenten uit) een manuscript. Een uitgever vind het vaak niet fijn als lezers op internet al stukken uit het midden van het verhaal kunnen lezen. Ik weet niet precies wat het standpunt is met betrekking tot de eerste hoofdstukken; het zou best kunnen dat het niet zo erg is als deze op internet te vinden zijn.
Bij WriteNow! staat inderdaad in de wedstrijdregelementen dat een tekst nog niet eerder gepubliceerd mag zijn, maar een verhaal waarmee je de vorige keer hebt meegedaan, maar dat toen niet is bekroond, mag wel opnieuw worden ingestuurd.
Oké, dan heb je gelijk. In dat geval is het wellicht slim om - aangezien je al een eervolle vermelding hebt (ik neem aan dat dit niet als een bekroning gezien wordt) - inderdaad je verhaal nog eens op te sturen. Ben je er daarbij wel van bewust dat de juryleden het verhaal zullen herkennen en je extra streng gaan beoordelen, omdat het een veteranenverhaal is. Ik blijf er wel bij dat ik het een beetje oneerlijk vind tegenover andere deelnemers omdat jij van de jury tips hebt gekregen op dat verhaal, maar daar staat tegenover dat de jury voor jou strenger zal zijn (en je weet nooit van wie andere deelnemers adviezen gekregen hebben).
Het aantal mensen dat na het winnen van (een voorronde van) WriteNow! een contract heeft bij een uitgeverij, komt ook al uit op bijna twintig, dus volgens mij zijn beide manieren wel goed om de aandacht van een uitgever te trekken.
Twintig mensen op hoeveel jaar Write Now! en hoeveel winnaars? De kans dat je opvalt is aanwezig, maar nog steeds klein. Toch is het zeket het proberen waard. Zelf doe ik vooral mee om me te meten met anderen en om het op mijn CV te kunnen zetten. Aandacht van een uitgever zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar daar reken ik niet op en daar doe ik het al helemaal niet voor. Sowieso schrijf ik eigenlijk geen literatuur. Precies wat Dries zegt: Write Now! valt wat betreft literatuurgehalte nog best mee. Veel teksten hebben wel een redelijk literatuurgehalte, maar er staan ook fabels, sprookjes, columns, theaterteksten en magisch realistische verhalen in de top-3. Deze zullen minder snel geplaatst worden in een literair tijdschrift.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik een jurylid was, zou ik een tekst die voor de tweede keer (herzien of niet) werd ingezonden never de nooit bekronen. Iemand die pretendeert te kunnen schrijven en dan in een jaar tijd niets beters produceert dan opnieuw hetzelfde werk? Daar zou ik geen toekomstig literair talent in zien, hooguit een eendagsvlieg. Ik denk dat je er beter aan doet de tips mee te nemen naar een volgend verhaal en het met dit verhaal eens te proberen in een literair tijdschrift. Misschien is Passionate iets? Die hebben nogal wat contacten met WriteNow! en publiceren meer verhalen van winnaars (wel finalekandidaten).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja joh, in een jaar tijd kun je jezelf zo ontwikkelen, dat het jammer zou zijn om dan een oud verhaal in te sturen. Ik neem tenminste aan dat je in de tussentijd nog meer werk schrijft! En daarbij maak je natuurlijk gebruik van de tips die je gehad hebt. Wat betreft Hollands Maandbald / Write now; dat is zoiets als een appel en een peer. Allebei lekker, heel andere smaak. Zoek eens op het forum en google naar literaire tijdschriften. Van Passionate (goed idee) tot Opspraak; en kijk dan waar je verhaal het beste bij past. Ook tijdschriften willen een bepaalde herkenbaarheid creeeren, en de inhoud is een belangrijk deel daarvan.