Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marketing: wat doet de uitgever, wat doe je zelf?

[Edit] Misschien moet ik de vraag eens herhalen in het members-only gedeelte :D [/Edit]

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeilijk hè, die promotie. Ik kan er nog niet echt over meepraten, omdat ik dus ook debutant ben. Misschien komt het doordat ik word uitgegeven bij een Vlaamse uitgeverij, maar ik heb het idee dat ik mijn promotie in Nederland wel grotendeels zelf moet doen. Zoals kranten, websites etc. aanschrijven over het verschijnen. Wat ik ook gedaan heb, is alle boekhandels in de buurt gebeld om te vertellen dat ik 'lokale' schrijfster ben. Hoe kunnen zij dit immers weten? Ze kennen mijn naam nog niet, en hoewel het boek is aangeboden op de beurs en via de catalogus, stond daar niet in waar ik vandaan kom. Ook vraag ik die boekhandels of zij een poster willen hebben. Vooralsnog heb ik één vooraankondiging gedaan. Verder heb ik veel tijd en werk in het maken van een boektrailer gestoken. Deze wordt zeer goed bekeken (gisteren al meer dan 300 keer). Verder is het voor mij nu nog een beetje tasten in het duister. 'We gaan het meemaken.' Als het boek verschenen is.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goed idee, Siska: een boektrailer. Je mag dus vrij gebruik maken van de illustraties in het boek? Nu zag ik wel in je profiel staan dat PR & Marketing je beroep is - ben je daar ooit eerder zo blij om geweest? ;) [Edit: heb net je trailer bekeken. Knap gedaan! Mag ik vragen welk programma je hebt gebruikt?]

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het een idee om contractueel vast te leggen wat de uitgever aan marketing doet, en wat de schrijver.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje, Odysseia :) Ik heb gebruik gemaakt van meerdere programma's: Windows Live Movie Maker (zeer gemakkelijk op youtube neerzetten), Windows Movie Maker (gewéldig voor audio onder beelden te zetten, met een tijdslijn), Gimp (voor het bewerken van afbeeldingen). Al deze genoemde programma's zijn gratis. In overleg met de uitgeefster mocht ik vrijelijk illustraties van het boek, maar ook quotes e.d. gebruiken. PR & Marketing is maar een klein onderdeel van mijn beroep, maar ik moet toegeven dat het wel handig is ja. Wat ontzettend belangrijk is, dat als je een boektrailer maakt - je jezelf afvraagt wat de doelgroep is. Als ik me niet vergis, is jouw doelgroep 9-10 jaar? Vervolgens: is deze doelgroep bewust op zoek naar boeken, en zo ja, zijn ze vatbaar door teasers op youtube?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie trailer, siska. Geen idee of je ervaring representatief is, Odysseia. Maar vriendelijk blijven aandringen op meer aandacht voor je debuut, lijkt me de enige weg. Ik weet wel dat marketing steeds meer gezien wordt wat ook de auteur moet doen, maar nu lijkt het wel alleen op jouw bordje neergelegd te worden.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het goede nieuws is dat de pogingen inmiddels invloed lijken te hebben. Er wordt gekeken of er toch niet iets mogelijk is. Zoals ik al vaker heb gelezen op dit forum: de aanhouder...