Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

open podium

Vele theaters en literaire cafe's hebben eens per maand (of vaker) een open podium. Het zijn zeer laagdrempelige avonden waar mensen van uiteenlopend niveau aan meedoen met van alles en nog wat: muziek, toneel, dans, gedichten. Ik heb zelf een aantal keer meegedaan aan een open podium als singer/songwriter en las ergens op het forum dat nog iemand wel eens had meegedaan met gedichten. Misschien is het een idee elkaar op de hoogte te houden en aan te sporen, zodat er meer mensen mee gaan doen. Voor de duidelijkheid: het gaat in dit forumonderwerp om het meedoen met eigen schrijfsels, of dat nou gedichten, verhalen, toneel-, lied-, of andere teksten zijn. * laatst gewijzigd: 11 mei 2010*

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over (het optreden bij) open podia met schrijfsels: liedteksten, toneelteksten, verhalen, gedichten....

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De lijst staat gewoon in de schrijfgids: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/Open%2… Aanvullingen kunnen via het contactformulier gedaan worden (categorie feedback). Dit onderwerp mag natuurlijk blijven staan om te discussiëren over open podia, maar de lijst wil ik centraal houden. De sites uit het startbericht zijn dus nog enkel een voorbeeld. Ik wil hier dus geen opsommingen van open podia.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, aangepast. Zelf heb ik een klein maandje geleden meegedaan in Arnhem. Het was een zeer gevarieerde theateravond met cabaret, een circusact (de enige act van de avond zonder tekst), een rapper en vier singer/songwriters: twee Engelstalige, een kleinkunstachtige en een Nederlandstalige (ik). Het mooie vond ik dat iedereen er toch maar weer stond, met alle zenuwen en onzekerheden die er gewoon bijhoren. Bij mij vielen de zenuwen deze keer trouwens heel erg mee. Pas bij het laatste liedje, bij de laatste regel, bedacht ik ineens dat ik het nog helemaal kon verknallen. Dat gebeurde niet, maar het kwam er wat slapjes uit. Ik ben erg benieuwd naar (oude en nieuwe) ervaringen van anderen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat knap van je Kraag, ik zou het besterven van de zenuwen. Ik weet dat het er een beetje bij hoort als je schrijver wil zijn, maar toch vind ik het dood- en doodeng. Heb echt een fobie voor spreken in het openbaar. Vraag me af hoe dat ooit moet als ik wat verder kom in mijn 'schrijfcarrière'. Was het open podium in Arnhem druk bezocht? Hoe waren de reacties van het publiek in het algemeen en op jouw stuk? En wat heb je eigenlijk voorgedragen, proza of poëzie?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Liedteksten en wel zingend en pianospelend. Grappig dat je zegt een fobie te hebben voor spreken in het openbaar. Online kom je erg zelfverzekerd over! Ik daarentegen vertoon me zo weinig op het forum omdat ik vind dat ik niets toe te voegen heb. Dit topic openen was een soort overwinning voor me. Het was niet uitverkocht. Ik schat dat er zo'n 60 mensen waren. Reacties van het publiek heb ik deze keer niet echt gehad, omdat er zoveel bekenden van me waren gekomen dat ik alleen erg druk met hen heb zitten kletsen. Die waren wel positief, maar dat telt niet echt vind ik. Het fenomeen zenuwachtigheid vind ik erg interessant. Het is elke keer weer anders, de mate ervan en het moment van toeslaan.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nogmaals heel knap dat je je eigen teksten zingend en jezelf begeleidend hebt voorgedragen. En dan ook nog dusdanig dat je er zelf achteraf tevreden over bent. Je weet wat ze zeggen: zelf ben je altijd je strengste criticus. Ik speel ook piano, maar als ik daarbij ga zingen, berg je dan maar. Laat staan met mijn eigen teksten, haha. Zestig mensen vind ik toch nog een hele club. Open podia worden vaak niet druk bezocht of in elk geval heel wisselend. Het lijkt me echt een overwinning als je zoiets hebt gedaan en het dan ook nog tot een goed einde hebt gebracht. Zal de avatar wel zijn Kraag, maar ik ben op veel gebieden niet erg zelfverzekerd. ;-) Ik post trouwens ook niet vaak op SOL om dezelfde reden: Ik wil wel het gevoel hebben dat het iets toevoegt. Maar meelezen dat doe ik dan wel weer vrij regelmatig.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ahum, ja, kuch :o , dit is ook een onderwerp voor mij. Sinds ongeveer 1 1/2 jaar doe ik moeite om mijn podiumvrees te overwinnen en daarom ga ik af en toe optreden. Dus daarvoor ga ik dan op zoek naar open podia. Heb wel in de lijst gekeken die Dries hierboven noemt, maar die vind ik niet handig (sorry Dries!) omdat ik er niet kan zoeken op criteria die voor mij belangrijk zijn. En dat zijn: plaats/bereikbaarheid, datum/tijd van de dag, soort podium/publiek. Het kwam eigenlijk zo: een paar jaar geleden organiseerde een vriendin ter gelegenheid van haar verjaardag een avondje open podium. Van iedereen werd gevraagd om iets mee te brengen of te gaan doen van wat zij of hij deed op creatief gebied. Dus je kon een plastiek daar tentoonstellen bijvoorbeeld, of een schilderij, of je kon een verhaal vertellen of muziek maken of met de hele groep een oefening doen die je bedacht had, of noem maar op. Het werd een geweldig leuke avond. Aan het eind ervan realiseerde ik me, hoe ik mijn kunstzinnige kant in de jaren daarvóór verwaarloosd had. Ik heb toen 'The Artist's Way' doorgewerkt en sindsdien schrijf ik weer. Bovendien presenteer ik (een deel van) mijn werk aan publiek. Dat doe ik op het internet en bij open podia. Daar dus naar op zoek. Nou, bij mij in de regio blijken ruim voldoende mogelijkheden te zijn. Ik heb een paar keer opgetreden als humorist bij een buurtcentrum. De vriendin heeft een gewoonte gemaakt van het jaarlijkse open podium, dus daar ga ik binnenkort ook weer heen. Ik heb me aangesloten bij een schrijfclub waar je maandelijks wat van je werk moet voordragen. Via die club heb ik ook bij een manifestatie op een groter podium gestaan. En er is hier in de buurt een dorpsdichter die af en toe middagen en avonden met open podium organiseert, ook daar heb ik gedichten voorgedragen. Tot nu toe ben ik nooit echt tevreden geweest over mijn presentatie, maar het lukt wel steeds beter. In het begin stond ik helemaal strak van de zenuwen, dat is langzamerhand minder geworden. Het gebeurt nog wel eens dat ik de zaal in kijk en dat ik dan ineens mijn tekst vergeten ben, hoewel ik hem goed uit mijn hoofd ken. Voor de zekerheid heb ik dus nog altijd een spiekbriefje bij me.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tantebetje, alweer zo'n diehard! Ongelofelijk knap dat je dat doet terwijl je van jezelf weet dat je podiumvrees hebt. Misschien moet ik het toch ook maar eens gaan proberen. Ergens ver weg, waar niemand mij kent. :-)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tante betje, Het zou helpen als je wat concreter kunt omschrijven wat 'bij jou in de buurt'is. heb je namen ,contacten,telefoonnummers? DAn hebben wíj er ook nog wat aan. DAnk alvast!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Miss Moneypenny Als je mee zou doen aan een open podium, met wat zou dat dan zijn? En zijn er meer mensen die erover denken om eens mee te doen?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk een kort verhaal of een column. Maar echt, ik zie het er nog niet zo snel van komen. Ik poep zeven kleuren ontlasting, om het maar even netjes te houden.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In Wageningen hadden ze wel een mooie formule vond ik. Mensen die al iets vaker wat hadden gedaan, mochten 20 minuten optreden en anderen, die voor het eerst meededen of niet veel materiaal hadden, konden 5 minuten invullen. Ik weet niet of dat open podium er nog steeds is.... even googelen.... kan het niet meer vinden, ik vrees dat ze ermee opgehouden zijn. @Miss Moneypenny Ach ja, misschien wíl je helemaal niet op een open podium staan. Je moet er natuurlijk wel een beetje de lol van inzien. Toch is het leuk om dat wat jij gemaakt hebt te laten horen aan juist mensen die je wel kennen. Die zijn vaak heel erg nieuwsgierig en bij voorbaat trots dat degene die daar staat, zijn/haar ding doet. Wat dat dan ook is. Als je stiekem eigenlijk wel heel graag wilt, ookal zijn er zeven kleuren bij, dan zou ik het gewoon een keer doen. Wie weet vind je het heel erg leuk, achteraf.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tantebetje Waarom doe je mee aan open podia? Je schreef al dat het is om je podiumvrees te overwinnen. Is dat de enige reden? Voor mij is het om mezelf af en toe op scherp te zetten en om te kijken of dat wat ik maak een beetje aanslaat. Daar komt bij dat ik het een leuke avond uit vind, met al die verschillende acts en dat ik vrienden of familieleden ontmoet die ik lang niet gezien heb.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kraag; als ik optreed hoop ik, net als Miss Moneypenny, dat er niemand in de zaal zal zitten die ik ken. Dat lukt steeds minder... maar daar wen ik langzamerhand ook aan. Ik doe het om mijn podiumvrees te overwinnen en ook wel om een paar mensen te leren kennen die ongeveer dezelfde belangstelling hebben als ik. Feel the fear and do it anyway. Er is een boek dat zo heet.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga nog eens goed kijken daar, maar heb eerder gemerkt dat ik de info niet overzichtelijk en volledig vind. Ik had gehoopt dat iemand zo even een datum en locatie uit z'n mouw kon schudden, maar dat is blijkbaar niet zo. Leuk geprobeerd, volgende keer beter....